hallo,

ik zit met een accu boormachine op 24V waarvan gek genoeg de aansturing kapot is gegaan.

ik wil nu een nieuwe ontwerpen en daar heb ik een beetje hulp bij nodig omdat ik tot nu toe voornamelijk digitaal bezig ben geweest en verder niet genoeg kennis in huis heb van analoge schakelingen.

ik heb de zoekmachine gebruikt en daar ook wel wat op gevonden zoals dat een N-channel mosfet?! geschikt zou zijn (zie idee stukje lager).

maar om hier dus meteen een leerzaam project van te maken wil ik het zelf ontwerpen met behulp van het forum en zijn gebruikers voor tips, ideeën en verbeterpunten.

-------------------------------------------------------------------
ter zake:

1 wat ik al wel weet is dat ik een inductieve last (electro motor) ga besturen dus er moet een fatsoenlijke diode overheen om de schakeling te beschermen

2 de schakeling moet redelijk zuinig met stroom omgaan omdat het op accu's werkt.

waar ik hulp bij nodig verwacht te hebben:
ik kan me wel bedenken dat er een diode over de motor heen moet maar welke en wat voor waarde?? en hoe kan ik dat vinden welke er geschikt is

is mijn ontwerp handig, haalbaar, logisch (kan het op een andere manier nog beter??)

--------------------------------------------------------------------
het idee:

ik wil met een 555 ic een pwm signaal opwekken en via de N-channel mosfet?! (of zoiets) de motor aansturen.

het 555 ic wil ik gaan besturen met een schuifpotmeter en hoe ik die het beste aan kan sluiten zonder teveel verliezen
(ik kan hem gebruiken om de condensator van het 555 ic schakeling te ontladen) moet ik nog even bedenken

en met een schakelaar worden de polen van de motor omgedraaid zodat deze ook achteruit kan draaien.

Je wilt dit KLIK opnieuw ontwerpen?

nouwja dat was ik van plan, maar als er al iemand anders zo slim is geweest om het uit te denken hoef ik niet veel meer te doen dan het ding aanpassen aan deze boormachine.

----------------------------------------------------------------------
to the point:

de boormachine werkt op 24 volt (nicad) accu's dus ik heb zo geen 12 volt tot mijn beschikking.

wat voor oplossing zou ik kunnen maken die zo zuinig mogelijk met de stroom omgaat?? :

1 spanningsdeler bouwen
2 7812 gebruiken
3 misschien kan ik een weerstand aan de vdd of grnd lijnen van de 555 hangen?
4 iemand een beter idee??

2 met wat voor stromen krijg ik te maken?
de accu is een 3.3Ah type maar dat zegt verder weinig over de stromen die kunnen gaan lopen.

dit moet ik weten omdat de FET in de schakeling maximaal 10A aankan.

verder is er geen informatie verstrekt op de accu

wat ik wel weet is dat er een In5408 ZG diode over de motor is geplaatst ter protectie van de schakelingen tegen de inductie stromen??

door de destructieve werkzaamheden om die knop open te krijgen is er niet 100% zeker vast te stellen hoe het ding heeft gewerkt...

in het artikel staat dit zinnentje:
[quote]Tussen de punten A en B kan de schakeling worden aangbracht die onder het eigenlijke schema van de motorregeling is getekend.
De motorregeling is dan geschikt voor hogere spanningen dan 12V DC.[/quote]

kan iemand dit even uitleggen ik snap het even niet waarom die dan wel geschikt is voor spanningen >12 en anders niet??

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

ik zie het al de schakeling is een 7812. maar die trekken ook veel stroom terwijl er geen stroom door de schakeling gevraagd wordt, is er geen betere oplossing dan een 7812??

Een 7812 trekt nauwelijks stroom. Het is wat er achter hangt dat de stroom gebruikt.

Onderschat de stroom niet die er loopt als de boormachine serieus belast wordt of zelfs blokkeert.

De schakeling en ook de 7812 gaat pas werken zodra je de knop op je boormachine indrukt. In de bestaande schakelaar zit dit namelijk achter de drukknop die bestaat uit een een schakelaar en een schuifpotmeter.

De stromen die je kan verwachten zijn toch 20A of meer. Hoeveel meer hangt van de gelijkstroom weerstand van de motor af en de interne weerstand van je accu en de schakeling die je nu maakt. EIgenlijk dus een direkte sluiting over de stilstaande motor.

Ik zou toch serieus rekening houden met 50 A als de motor blokkeert. Zonder belasting is het al snel 5 A bij zulke machines. Stevig belast 20-30 A.

oke bedankt allemaal voor de informatie.

hoe moet ik de schakeling http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… dan aanpassen dat er wel zulke stromen mogelijk zijn??

Kun je niet beter een motor regelaar uit de modelbouw kant-en-klaar kopen? Dan weet je zeker dat het werkt. Bij deze stromen en de bij zulke motoren optredende tegen-EMK kunnen MOSFETs heel spectaculair exploderen, kan ik je uit ervaring melden. Leuk als die MOSFET in het handvat zit van de boormachine die je beet hebt.

Onzin, de tegen-EMK kan nooit groter worden dan de accuspanning als je het ding niet extern op een hoger toerental brengt, en geen veldverzwakking toepast. Waarschijnlijk bedoel je de inductie spanning, maar die is gewoon afhankelijk van de dI/dt, en die kun je gemakkelijk onder controle houden met snelle recirculatie diodes en eventueel een snubber. 50A is niet heelspannend met moderne MOSFETs, als je een beetje weet hoe het moet.

Aanpassen?

Ga naar farnell, click naar semiconductors_discretes -> Mosfets_single.
Selecteer "N channel", alleen op voorraad, exclusief uitgebreid assortiment en click op toepassen.

Click dan op minimaal continue stroom van iets van 80A, en "sorteer oplopend op prijs" (driehoekje boven prijs kolom).

Kijk of de bovenste je bevalt. Zo ja post hier het resultaat met vermelding: "Zou ik deze kunnen gebruiken?"

oke dat heb ik gedaan.

het volgende is eruit gekomen:

linkje
voor als een directe link niet werkt:

* MOSFET,W DIODE,N CH,60V,75A,TO220AB
* Transistor Polarity: N Channel
* Continuous Drain Current Id: 84A
* Drain Source Voltage Vds: 60V
* On Resistance Rds(on): 0.0068ohm
* Rds(on) Test Voltage Vgs: 10V
* Power Dissipation Pd: 140W
* Operating Temperature Range: -55°C to +175°C
* Transistor Case Style: TO-220AB
* No. of Pins: 3
* SVHC: No SVHC (20-Jun-2011)
* Voltage Vgs Max: 20V

zal het voldoende zijn de deze te gebruiken i.p.v. de orginele fet??

2 en nu heb ik nog wat tegen de inductie stromen nodig welke diode kan ik gebruiken en/of waar zou deze aan moeten voldoen of is er iets beters??

AUIRF1010EZ Klinkt als een schattig fetje. :-) (die links werken prima.)

Waarom ben je niet bij de IRFB4215PBF uitgekomen?

Ja, deze zouden volgens mij prima moeten werken. Ik weet niet wat de blokkeerstroom van je accurboor motor is. Mogelijk heeft iemand anders daar meer ideeen over. (Heb je de DC weerstand van je motor al eens gemeten?)

Ik weet nooit goed wat voor diode ik moet gebruiken. IRF heeft een white paper gepubliceerd over dat ze er achter zijn gekomen dat sommige "nadelen" van FETs zoals de body-diode en z'n zener-spanning eigenlijk toch soms wel handig zijn.

Ik heb van de week een experiment gedaan waarbij ik tegen die zener-spanning aanliep. Bij de IRF fet kan je dan van opzoeken hoe ver je daar dan gewoon gebruik van mag maken! (maar dan moet je wel de inductie weten van je belasting).

Maar goed. Even afwachten of iemand anders een suggestie heeft voor de diode.

Anderzijds, als je een te langzame diode zou nemen, dan gaat de fet zeneren, en omdat de diode het dan hopelijk snel overneemt gaat dat waarschijnlijk wel goed. Ik moet eens uitzoeken in hoeverre een langzame diode toch te langzaam kan zijn of dat het wel meevalt.

het heeft even geduurd maar we zijn er weer :)

ik ben niet op de bovengenoemde fet gekomen omdat ik wat waarden heb ingevoerd die mij geschikt leken. ofwel een ruime marge zodat ik zeker weet dat alles goed gaat.

ik heb de resten van de oude sturing even onderzocht en er zit een In5408 ZG diode in en die is goed voor:

Maximum Recurrent Peak Reverse Voltage 1000 V
Maximum RMS Voltage 700 V
Maximum DC Blocking Voltage to T =1500C 1000 V

Maximum Average Forward Rectified Current
.5", (12.5mm) Lead Length at T =750C 3.0 A

Peak Forward Surge Current
8.3 ms single half sine-wave 150 A

Maximum Forward Voltage at 3.0A Peak 1.2 V

enz. enz.

datsheet

nu zoek ik iets vergelijkbaars of iets beters maar bij farnell kom ik er even niet uit (wat voor een catagorie/ eisen enz.)

iemand een zetje in de goede richting??

Gewoon de MBR1645 gebruiken, wil je op safe een MBR20100

De MUR820 gaat bij mij vaak in dit soort regelingen.
- 8A
- 200V
- trr 35ns

De variant van ON kost 70 cent bij Farnell.

mooi dan gaan we dat doen :)

nu nog op een zuinige manier 24 -> 12V regelen.

iemand ideeën?
er kan een 7812 voor gebruikt worden. maar das niet echt zuinig want die zouden ook wat stroom trekken als er geen stroom word afgenomen...

of ben ik nu aan het mieren*euken??

een 7812 verbruikt zo weinig,
dat is van een mug een olifant maken.
ik denk dat die 7812 niet echt veel zal verbruiken als je dit zou gaan uitmeten, zelf de motorschakeling die hierop staat heb ik eens gebouwd om een fan aan te sturen,
ik moet zeggen, deze verbruikt niet meer dan wat de ne55 schakeling en de fan nodig heeft (mss een maar mA maar zo nauwkeurig ben ik niet gaan meten)

Het zuinigst is natuurlijk een schakelende regelaar, maar vergeet niet dat je met forse stromen bezig bent.

Die accu zal in vergelijking met de motorstromen een schijntje extra moeten leveren om die 7812 te kunnen voeden: hij zal wel warm worden, want van 24 naar 12 Volt betekent toch dat er ergens 12 Volt 'verdwijnt'.

Als je zorgt dat je die 7812 alleen inschakelt als je de knop indrukt kun je de hitte beperken, maar de vraag is hoe de PWM regeling reageert op inschakelende voeding.

Op school hebben we ooit meerdere LM2576's toegepast om diverse printen te voeden. Werkte heel goed. In de datasheet van dat ding staat hoe alles op de print gezet moet worden. Uit mijn hoofd kon dat ding maximaal 3A leveren, lijkt me zat voor een NE555.

@weardguy
die stromen vallen wel mee omdat alleen de besturing (555 ic) met 12V wordt gevoed, de rest niet.

Als je zorgt dat je die 7812 alleen inschakelt als je de knop indrukt kun je de hitte beperken, maar de vraag is hoe de PWM regeling reageert op inschakelende voeding.

ja dat is een goed idee, dat ga ik doen.

@sander306
hoe ging dat dan???

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2576.pdf

Pagina 10. Wij gebruikte een ground plane aan de bovenzijde van onze printjes.

Op 8 januari 2012 20:32:59 schreef roel999:
@weardguy
die stromen vallen wel mee omdat alleen de besturing (555 ic) met 12V wordt gevoed, de rest niet.

Dat bedoel ik ook ;) Waar ik op doelde is dat het verlies van de regelaar voor de 555 in het niet valt bij de enorme stromen die de motor trekt: dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er niets aan moet doen ;)

Kijk wel in een proef-opstelling wat er op pen 3 tevoorschijn komt als je de boel inschakelt: misschien dat een kleine condensator aan de reset-ingang vreemde bokkensprongen kan voorkomen, mocht het nodig zijn.