Wat te doen met 15 speakertjes van 21.3 Ohm?

Ik heb al maanden lang 15 speakerjes liggen van 21.3 Ohm. Ze komen uit een intercom. Wat kan ik er mee doen? Het lijkt me leuk om een klein versterkertje te maken. Ik ben een beginner en het lijkt me dat ik een speciale versterker nodig heb, vanwege de weerstand.

http://i40.tinypic.com/14312c8.jpg
http://i41.tinypic.com/70km4l.jpg
Helaas in het wattage onbekend. ;(

Een gitaarversterker maken met buizen, 1 maal PCL86. Trafo van 5k naar 4 Ohm. 2 speakers in serie, zeven maal parallel voor ong. 6 Ohm.

21.3 ohm? weet je dat zeker? of stond dat achterop?

Op 28 december 2011 19:27:23 schreef leddel:
21.3 ohm? weet je dat zeker? of stond dat achterop?

Gemeten met de multimeter. Op de speaker zelf staat niks.

Op 28 december 2011 19:25:22 schreef sdk:
Een gitaarversterker maken met buizen, 1 maal PCL86. Trafo van 5k naar 4 Ohm. 2 speakers in serie, zeven maal parallel voor ong. 6 Ohm.

Lekker goedkoop en gemakkelijk voor een beginner... :D

Je kunt ook een gewoon versterkertje bouwen van deze site bijv.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…

Dan twee luidsprekers per kanaal parallel.

De DC weerstand meten in een speaker is wat anders dan de impedantie van een speaker hé?

Op 28 december 2011 19:29:06 schreef Zanussi52:
[...]
Gemeten met de multimeter. Op de speaker zelf staat niks.

Dan heb je de weerstand gemeten ipv. de impedantie. Deze is waarschijnlijk rond de 50 Ohm.

Maar komt meestal redelijk in de buurt...

Op 28 december 2011 19:53:22 schreef Oane:
Je kunt ook een gewoon versterkertje bouwen van deze site bijv.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…

Dan twee luidsprekers per kanaal parallel.

Het liefst instelbaar qua volume. ;)

Op 28 december 2011 19:55:39 schreef leddel:
De DC weerstand meten in een speaker is wat anders dan de impedantie van een speaker hé?

Raar, want als ik m'n multimeter aan een 4 Ohm speaker geeft ie gewoon 4,2 Ohm aan.