Wat te doen met 15 speakertjes van 21.3 Ohm?

Ik heb al maanden lang 15 speakerjes liggen van 21.3 Ohm. Ze komen uit een intercom. Wat kan ik er mee doen? Het lijkt me leuk om een klein versterkertje te maken. Ik ben een beginner en het lijkt me dat ik een speciale versterker nodig heb, vanwege de weerstand.

http://i40.tinypic.com/14312c8.jpg
http://i41.tinypic.com/70km4l.jpg
Helaas in het wattage onbekend. ;(

Een gitaarversterker maken met buizen, 1 maal PCL86. Trafo van 5k naar 4 Ohm. 2 speakers in serie, zeven maal parallel voor ong. 6 Ohm.

21.3 ohm? weet je dat zeker? of stond dat achterop?

Op 28 december 2011 19:27:23 schreef leddel:
21.3 ohm? weet je dat zeker? of stond dat achterop?

Gemeten met de multimeter. Op de speaker zelf staat niks.

Op 28 december 2011 19:25:22 schreef sdk:
Een gitaarversterker maken met buizen, 1 maal PCL86. Trafo van 5k naar 4 Ohm. 2 speakers in serie, zeven maal parallel voor ong. 6 Ohm.

Lekker goedkoop en gemakkelijk voor een beginner... :D

Je kunt ook een gewoon versterkertje bouwen van deze site bijv.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…

Dan twee luidsprekers per kanaal parallel.

De DC weerstand meten in een speaker is wat anders dan de impedantie van een speaker hé?

Op 28 december 2011 19:29:06 schreef Zanussi52:
[...]
Gemeten met de multimeter. Op de speaker zelf staat niks.

Dan heb je de weerstand gemeten ipv. de impedantie. Deze is waarschijnlijk rond de 50 Ohm.

Maar komt meestal redelijk in de buurt...

Op 28 december 2011 19:53:22 schreef Oane:
Je kunt ook een gewoon versterkertje bouwen van deze site bijv.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…

Dan twee luidsprekers per kanaal parallel.

Het liefst instelbaar qua volume. ;)

Op 28 december 2011 19:55:39 schreef leddel:
De DC weerstand meten in een speaker is wat anders dan de impedantie van een speaker hé?

Raar, want als ik m'n multimeter aan een 4 Ohm speaker geeft ie gewoon 4,2 Ohm aan.

Hier kun je op voorhand helemaal niets van zeggen. Ligt er ook helemaal aan waar de speakers voor bedoeld zijn. Het zal wel een 8ohm of 4 ohms speaker zijn. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij worden er maar bar weinig speakers gemaakt die van de2, 4 of 8 ohm afwijken?

Op 28 december 2011 19:58:05 schreef Zanussi52:
[...]
Raar, want als ik m'n multimeter aan een 4 Ohm speaker geeft ie gewoon 4,2 Ohm aan.

Gewoon experimenteren, zo snel blaas je een versterker niet op.

Op 28 december 2011 20:01:22 schreef Oane:
[...]
Gewoon experimenteren, zo snel blaas je een versterker niet op.

Als ik 'm op de testverster aansluit moet de volumeknop verder open dan bij een 4 ohm speaker. Maar dat maakt niks uit, lijkt me. :)

Op 28 december 2011 19:56:21 schreef electron24:
Dan heb je de weerstand gemeten ipv. de impedantie. Deze is waarschijnlijk rond de 50 Ohm.

Waarom 50 ohm?

Op 28 december 2011 20:00:35 schreef leddel:
Het zal wel een 8ohm of 4 ohms speaker zijn. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij worden er maar bar weinig speakers gemaakt die van de2, 4 of 8 ohm afwijken?

Bij dezen: I correct you.

Helemaal niet ondenkbaar dat het ding rond de 20 ohm zit, vooral bij zoiets exotisch als een intercomsysteem.

Op 28 december 2011 19:56:43 schreef Oane:
Maar komt meestal redelijk in de buurt...

Dat is ook mijn ervaring. De DC-weerstand met een multimeter meten geeft doorgaans best een indicatie.

Impedantie is altijd hoger dan de dc-weerstand. 20 Ohm kan dus niet (tenzij de meetsnoeren zelf al 1.3 Ohm zijn) De 50 Ohm is een gokje, deze impedantie ben ik nl. vaker tegengekomen in intercom-systemen. (De hogere impedantie is omdat de speaker ook als microfoon gebruikt wordt)

Op 28 december 2011 21:10:20 schreef electron24:
Impedantie is altijd hoger dan de dc-weerstand.

Is helemaal waar, maar het verschil is marginaal.
Ik heb hier eens de vraag gesteld wat een simpele manier is om de impedantie te meten. Het antwoord was: meet de gelijkstroomweerstand en je zit dicht in de buurt.
Na het meten van diverse luidsprekers en hoofdtelefoons (waarvan de impedantie bekend is) kom ik tot de conclusie dat het verschil minder dan 10% is.

In mijn ervaring is de DC-weerstand van een luidspreker in de praktijk toch vaak een stukje lager dan de impedantie. 22 versus 50 ohm klinkt niet extreem onwaarschijnlijk, maar 32 ohm was ook een veelgebruikte waarde en lijkt mij waarschijnlijker. Het verschil tussen DC-weerstand en impedantie hangt mogelijk ook samen met het vermogen (de dikte van het wikkeldraad).

Op 28 december 2011 21:10:20 schreef electron24:
Impedantie is altijd hoger dan de dc-weerstand. 20 Ohm kan dus niet (tenzij de meetsnoeren zelf al 1.3 Ohm zijn) De 50 Ohm is een gokje, deze impedantie ben ik nl. vaker tegengekomen in intercom-systemen. (De hogere impedantie is omdat de speaker ook als microfoon gebruikt wordt)

De meetsnoeren zelf zijn 0.2 tot 0.3 ohm.

Ah, je hebt de meetsnoeren ook gecontroleerd. Als je het zeker wilt weten dan moet je een luidspreker-impedantiemeter hebben, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit (zoals je zelf al zei). Een versterker die 8 Ohm aan kan gaat kapot als de luidsprekers onder de 8 Ohm zijn, erboven levert gewoon wat minder geluid op.

Op 28 december 2011 21:35:25 schreef maartenbakker:
In mijn ervaring is de DC-weerstand van een luidspreker in de praktijk toch vaak een stukje lager dan de impedantie.

Ik meende me dat ook te herinneren, maar wilde niet te hoog van de toren blazen omdat ik twijfelde. Feit blijft dat de DC-weerstand dichtbij de impedantie zal liggen.

edit: Wat beperkt google-werk leverde dit op: 20 ohm in een intercomsysteem.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (18%)]

Lekker goedkoop en gemakkelijk voor een beginner..

ja toch, je zou zo maar 1 euro voor een buis, en 10 voor een trafo uit moeten geven. En het enige wat je daar bij nog nodig hebt zijn een voeding, 5 weerstanden en een condensator. Je vind het zo maar allemaal in een oude buizenradio van marktplaats! Da's 10 euro (http://link.marktplaats.nl/513408553)!!

en daarbij een van de 10E6 schema's van google. Kan op zich best moeilijk zijn ja! :D

Ok, te duur, en te moeilijk!

Als je zoveel luidsprekers samen op een klankbord schroeft, heb je een behoorlijk goede weergever, die flink wat vermogen aankan met maar heel weinig vervorming.

Plan 1:

Gewoon als luidsprekertje gebruiken op een kleine zelfgemaakte versterker. Prima plan.

Om 8W uit een 8 Ohm luidspreker te krijgen, heb je 8V nodig. Dan loopt er 1A -> 1A * 8V = 8W. Is je luidspreker 4Ohm, gaat er 2A lopen -> 2A * 8V = 16W.

Kortom, bij lagere weerstand van de luidspreker, komt er bij hetzelfde voltage meer vermogen uit. Als je dus een hogere weerstand luidspreker aansluit zal je niet het maximum vermogen er uit kunnen halen, maar slechts een deel. Als je 2.5x hogere weerstand in je luidspreker hebt, ongeveer 2.5x. Die 10 W versterker kan je dus maar 4W uit halen, Jammer dan, maar deze luidsprekers zijn waarschijnlijk iets van 1W. Dus met 4W kan je ze alsnog opblazen.

Dan Plan B:

Geavanceerde natuurkunde experimenten.

Als het goed is, moet je de 15 luidsprekers in een array kunnen opnemen. Dus bijvoorbeeld 4x4 (met 1 missend) met een tussenafstand van iets van 75cm. Als je nu precies de juiste signalen aanbied dan moet je het geluid kunnen richten. Maar niet alleen precies naar voren, maar ook naar links en naar rechts. Misschien moet je ze op een rij zetten omdat 4 te weinig is voor dit experiment. Dan krijg je alleen controle over 1 zend-hoek.

Elektuur heeft ergens in de oudheid (ik schat 1979-1980) eens een artikel gepubliceerd over een luidspreker die was opgebouwd uit een heleboel kleine speakertjes. Het artikel heet Stentor, er was ook een versterker bij, die heet de Assistentor.
Helaas heb ik deze artikelen zelf niet.

Groeten, Ron.