Dag allemaal,

we willen onze tuin flink onderhanden gaan nemen. Hiervoor is het echter belangrijk om te weten hoe de leidingen (220v) onder de grond lopen.

Hoe kan ik op een goedkope manier achterhalen hoe deze leidingen onder de grond lopen? Ze zullen waarschijnlijk op een diepte 60cm zitten.

Kunnen dergelijke kabels met een simpele metaaldetector worden opgespoord?

Alvast bedankt !

Op 3 januari 2012 21:25:02 schreef Toverstaf:
Kunnen dergelijke kabels met een simpele metaaldetector worden opgespoord?

Een simpele metaaldetector die tot een diepte van 60cm werkt:
http://www.heilig-graf.be/apo/an/prenten/schep.jpg

Zonder dollen, dat is echt het goedkoopste en makkelijkste.

Haha, dat snap ik ook wel :)

Probleem is dat de tuin zo'n 80 meter diep is. Een groot deel is bestraat en voorzien van een nieuwe grasmat. Denk niet dat het in dank wordt afgenomen als ik dat ga ruïneren...

Om even in de schep-modus te blijven: een op afstandsbestuurbare mol met camera. Gelijk een mooi elektronica project.

Overigens: 80 meter is wel erg diep.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (15%)]

Ga eens uit van de gemakkelijke weg, namelijk dat de persoon die de leidingen gelegd heeft een rechte lijn heeft getrokken tussen de verschillende punten om zo weinig mogelijk te graven. Of misschien heeft hij de paden wel gevolgd. Meer kansen zijn er op het eerste gezicht niet denk ik.

En hoogstwaarschijnlijk lopen die leidingen ergens heen, dus dan daar beginnen met graven (Langs het huis/de schuur of bij een tuinlampje) en dan de leiding volgen.

Dan elektronisch: Er bestaan wel van die leidingzoekers, maar die gaan niet tot die diepte (60cm). Het principe van zo'n ding is een draadantennetje dat de 50Hz van het lichtnet oppikt gevolgd door een versterkertje. Je zou wat kunnen experimenteren met http://www.circuitsonline.net/schakelingen/113/meten-en-testen/leiding…. Eventueel met nog een versterkertje / filtertje ervoor.

EDIT: misschien een redelijk lang draadje dat met een prikkertje (zo'n bamboe planten-rechtop-houd-en-waar-had-ik-die-bollen-ook-alweer-gepoot stok) in de grond gestoken kan worden, zodat je niet die hele diepte af hoeft.

Maar "voorzichtig graven" lijkt mij ook het simpelst.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (20%)]

maar wie kan garanderen dat de persoon die de leidingen heeft ingegraven werkelijk op 60 cm diepte heeft gelegd? Ik ben het wel eens tegen gekomen op 20 cm diepte!

Afkoppelen, alle aders samennemen aan weerszijden, aan de ene kant aarden (tijdelijke aardpen slaan), aan de andere kant flink vermogen aan 1kHz toon eropzetten ten opzichte van aarde (bestaande of ook tijdelijke).
En dan met een zoekspoeltje en versterkertje + telefoon kijken of je de toon kunt vinden.
Geen ervaring, ik verzin ook maar wat. Maar dan is 60cm minder een probleem.

e: Aders samennemen hoeft niet per se; als de aders goed herkenbaar zijn kun je er ééntje uitkiezen en die gebruiken. De rest los.

Had in onze tuin zelfde probleem (tuin slopen, maar waar lopen de huidige kabels en buizen).

Als je even 2 lasdiodes pakt, je buigt ze haaks (niet in het midden) en pakt ze in je hand. Daarna rond lopen in de tuin, en bij elke rioolbuis of elektrabuis zullen de lasdiodes naar binnen toe draaien.

Het werkt niet bij iedereen, maar bij mij wel.

En nee, dit is _geen_ 1 april grap.

We weten nog niet waar @Toverstaf (!) zit, maar dit is misschien een goede gelegenheid zoiets eens te demonstreren.

Huur bij boels een leidingzoeker uitvoering Cat
wij gebruiken die op ons werk ook voor leidingen te zoeken

hierbij het nummer 15288

Kabel- en leidingzoeker

Ja, dat kan ook nog, huur er wel meteen zo'n zender ("puls generator") bij (Ik weet niet of ze dat standaard mee leveren)Dan kun je hem ook gebruiken voor "loze" leidingen..

EDIT: dat is deze, 15267 maar ik weet niet of je die nodig hebt:Er staat immers al 220V op

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (22%)]

Op 3 januari 2012 23:19:23 schreef Frederick E. Terman:
We weten nog niet waar @Toverstaf (!) zit.

Volgens zijn profiel in Vierlingsbeek +/- 130Km van mijn voordeur en ook mijn tuin :+

Op 3 januari 2012 21:25:02 schreef Toverstaf:
Dag allemaal,

we willen onze tuin flink onderhanden gaan nemen...

Op 3 januari 2012 22:18:36 schreef Toverstaf:
Haha, dat snap ik ook wel :)

Probleem is dat de tuin zo'n 80 meter diep is. Een groot deel is bestraat en voorzien van een nieuwe grasmat. Denk niet dat het in dank wordt afgenomen als ik dat ga ruïneren...

Dat snap ik geloof ik niet.

Wat bajo inderdaad schrijft is huren het gemakkelijkst. Laatst was de KPN hier voor een storing en die zetten een signaal op de draad. Op de cm nauwkeurig gevonden aan de andere kant van het water.

Op 4 januari 2012 00:48:20 schreef Diamon:
[...]
Volgens zijn profiel in Vierlingsbeek +/- 130Km van mijn voordeur en ook mijn tuin :+

Sorry, ik keek verkeerd: het was juist bij jóu dat de plaats niet in het profiel staat. Nu ja, je zit dus ergens op een 820km lange cirkel rond Vierlingsbeek. :)

Op 4 januari 2012 11:05:35 schreef Frederick E. Terman:
[...] Nu ja, je zit dus ergens op een 820km lange cirkel rond Vierlingsbeek. :)

Zit je dan in het buitenland ??

Oh, je bedoelt de omtrek :+

Toch altijd handig dat er mensen zijn die je wijzen op een missendpuntje in je profiel :+

Zwolle toegevoegd.

Heren, bedankt voor het meedenken!

Ik ga maar eens beginnen met een spade, als ik het echt zat wordt huur ik zo'n leidingzoeker bij Boels.

Enne, Vierlingsbeek is wel de place to be.

Als je er een kunt bemachtigen en ermee weet om te gaan..

Metaaldetector gebruiken..werkt prima. ik kon de leidingen zo volgen.