Wat is het gevolg als er op een mengpaneel/mixer een ongebalanceerd signaal op een gebalanceerde ingang wordt aangesloten?
Kan er iets stuk gaan?
geluidskwaliteit?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Er zal niets stuk gaan, de geluidskwaliteit is hoogstwaarschijnlijk goed genoeg: met mijn 2 ongebalanceerde sennheiser E815's microfoons op m'n videocamera of mengpaneel aangesloten merk ik niets ongewoons kwa geluidskwaliteit. (en ja, zowel videocamera als mengpaneel hebben gebalanceerde ingangen)
Het enige dat je niet zomaar niet gebalanceerd kan aansluiten is een condensator microfoon.
Dynamische mics of lijnsignalen met niet gebalanceerde aansluiting kun je zonder probleem aan een gebalanceerde ingang hangen.
Geluidskwaliteit gaat er niet op achteruit.
In geval van een XLR-plug wel de pennen 1 en 3 (massa en -) aan elkaar knopen.
Aan weardguy, waarom sluit je de E815 ongebalanceerd aan als zowel je camera als mengtafel gebalanceerde inputs hebben?
Die microfoons hebben gewoon een gebalanceerde/symmetrische uitgang hoor.
Als de voornaamste reden om gebalanceerd te werken, interferentie, geen probleem vormt dan blijft enkel over dat de microfoon nu maar de helft van de ingangsimpedantie ziet.
Dat kan zowel gunstiger als ongunstiger zijn, in het algemeen let men er niet erg op.
De uitgang van een dynamische microfoon is vaak een trafo en zweeft prima, ook als de ingang niet symmetrisch is blijft de verbinding dan wel goed werken. Gebruik dus altijd wel zo veel mogelijk sy kabels.
Let wel; er zit grofweg 12 dB verschil in level tussen de -10 dB(V) asymetrische consumentenverbindingen en de +4 dB(u) van professionele. Dat moeten de apparaten wel mee overweg kunnen.
Om niet-microfoon bronnen op een microfooningang aan te sluiten pakt men in het algemeen een DI, die zowel asy / sy, scheiding als impedantie omzetting verzorgt. Die zijn er in vele soorten en kwaliteiten.
Mocht je een asy line bron op een echte sy line input (dus niet een microfooningang met een verzwakker) aan willen sluiten dan heeft het allicht zowel economisch als geluidstechnisch zin te denken over een speciale kabel met een stopweerstandje in de return.
[Bericht gewijzigd door Aart op (26%)]