Carli of Dain is waarschijnlijk lood om oud ijzer en allebei snel stuk. Om even terug te komen op de eerste vraag: De gelinkte condensator van Dick Best is op papier verreweg de beste vervanger, ALS hij past.

Ik heb een stukje terug iemand gelezen die hem er prima in kwijt kon ondanks de iets grotere maatvoering, maar ik durf dus niet te zeggen of dat voor elk type Senseo geldt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Hallo allemaal,

Ik heb ook een Senseo HD7810 die als symptomen het uitvallen tijdens het opwarmen. De waarde van de condensator van 0,47µF was teruggevallen naar 0,1µF. Na deze te hebben vervangen werkte hij weer normaal. Doch na een drietal dag wilde ik weer een bakle brouwen maar mijn Senseo deed helemaal niets meer. Ook de rode powerled lichtte geeneens meer op. De condensator terug uitgemeten en deze bleek kapot. Na deze weer eens vervangen te hebben deed hij nog altijd niets. Geen rode powerled... Niets. Heeft iemand een idee van wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn a.u.b?
Alvast dank bij voorbaat,

Francis.

Een 250VAC condensator is voldoende, maar misschien had je 250VDC. Vermeld hier voor de zekerheid even de opschriften of plaats een scherpe foto. Staat er op je nieuwe condensator echt 600V en niet bijvoorbeeld 630V? Dan is het een hele oude die misschien ook niet goed meer is? Ook hier weer graag even de precieze opschriften of een scherpe foto. Het lijkt me belangrijk om te weten waar we het over hebben; ongeveer is niet goed genoeg als je aan het foutzoeken bent.

Als je oude condensator 250VDC was, dan is hij wellicht doorgeslagen en zou je moeten zoeken of er geen zenerdiode in sluiting ligt (ken het schema niet uit m'n hoofd maar zou wel zoiets verwachten).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Nee hoor. Het is weldegelijk een 600 VAC. Wat ik ook heb vastgesteld is dat de kleinste diode in kortsluiting lag slaat door in beide richtingen). Ik heb eerts de iode uit de print losgesoldeerd uiteraard. Maar na vervanging door een goede diode nog steeds geen verandering. Nu zou ik de Elco van 470µF 16V kunnen vervangen door een 680µF 25V omdat ik die liggen heb. Zou het ook aan de TRIAC BT139 kunnen liggen?

Groeten,
Francis

@TS

Zou de 3 diodes, transistor en triac zeker verdenken. Blijkbaar is er iets fout gegaan nadat je de C verwisseld had.

Zie printplaatje op
http://www.circuitsonline.net/forum/view/101530/2
Dat is mijn HD7810 /61

Beste Maarten,

Ik heb die dieode die ik vervangen heb terug opgevist. Interdaad dit is een Zener. Meer bepaad de PHC5V1. Dus die zal ik er maar terug inzetten en dan in passant de elko van 470µF 16V vervangen door een 680µF 25V. OP hoop van zegen. Ik zou die transistor ook nog kunnen vervangen maar ik vind daarvan niets terug. Vandaag trouwens geen tijd meer om ermee bezig te zijn. Ik hou je op de hoogte.
Groeten,
Francis.

Ik heb nog een printplaat liggen van, ik dacht, een 7810. Als je hem wilt hebben, mag je hem ophalen. Als je interesse hebt,zal ik hem opzoeken en controleren of het de goede is.

Beste Olap,
Vooreerst heel hartelijk dank. Dat is fijn dat je mij op deze manier wilt helpen. Nu weet ik niet waar je gelokaliseerd bent, in Nederland of België. Nu als het in Nederland is wordt het even ver om de printplaat te komen afhalen. Ik zal eerst nog eens proberen met de BT131-6, de BT139-600 en de zener van 5,1V nog vervangen. Werkt het dan nog niet dan overweeg ik met jouw contact op te nemen. Bij voorbaat heel hartelijk dank.
Francis.

[Bericht gewijzigd door Siske op (12%)]

Zeer interessante topic!
Exact dezelfde problemen en mijn condensator is effectief ook afgenomen naar 0.1microF.

Mijn probleem: heeft iemand een goede tip waar ik snel zulke condensators los kan kopen? Liefst niet online want dan betaal ik meer verzendingskosten dat iets anders.
Ik woon in Antwerpen, maar krijg online precies niet meteen goede winkels gevonden. Alleen winkels die totaaloplossingen aanbieden...

Niet meteen wat ik zoek.

Op 27 april 2014 17:19:35 schreef driesione:
Ok,

bedankt voor de informatie. Ik koop mezelf morgen die Y2.
Hopelijk past die in de behuizing, want deze is een 1.3 cm hoger.

Maar dat lossen we dan weer wel op.

Ik kreeg een emailtje terug van Stefaan dat de Vishay C van het Y2 type op de webshop de goede waarde is dus 470nF.
De waarde op de foto's zijn enkel een illustratie.

De ruimte op de print is voldoende groot voor deze condensator want er zijn twee posities mogelijk doordat er 3 gaten op de print aanwezig zijn.

Past misschien niet helemaal hier maar ik had een gelijkaardig probleem met een Philips stoomstrijkijzer (Philips HC 7400 series).

Strijkijzer viel na paar seconden gebruik vanzelf uit.
Oorzaak bleek ook hier 2 slechte Dain capaciteiten (gele blokjes op de print) van 0,68uF en 0,1uF.

Deze vervangen door twee nieuwe X2 capaciteiten en strijkijzer werkt terug perfect.

470nF 250VAC klasse X2

Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/mkp-x2-ontstoringscondensator-radiaal-bedraad…

Toevallig een tv-monteur in je buurt? Die heeft ze zo liggen.
Of een elektronica-hobbyist. Dit soort condensatoren soldeer je vaak zo van een andere print af.

Op 14 augustus 2015 12:40:23 schreef bjokal:
@rew, volgens mij een bt139-600.

Ja, en nee: Het is een BT139-600E: De variant met de lagere stuurstromen.

Doch toen ik hem er uit wilde solderen en de achterkant van de print te zien kreeg.....

(Een microcontroller, opgeblazen, toch met fuses op "niet uitlezen" gezet, die dus niet vervangen kan worden).

(met deze schade moet ik ook wel even de voeding controleren voordat ik er een nieuwe in zou zetten, nietwaar?)

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Hoi, kuch... Even stof afblazen..

Onlangs was van onze Senseo (HD7825 10 A) het magneetje in het reservoir losgekomen.
Dit heb ik overbrugt door een magneetje aan de buitenkant te plaatsen, om de HALL sensor te laten denken dat alles prima is.

Vandaag echter, was ik begonnen met ontkalken, en je voelt hem aankomen... trok hij de waterbak leeg, zoals dat hoort.
Echter was ik afgeleid door de kinderen, en kwam ik een half uur later bij het Senseo apparaat terug, wat niets meer deed.
Lampjes branden wel "normaal".

Afijn, Senseo uit elkaar, en de TRIAC Q2 is doorgebrand. (voor de pomp)

Onderstaande afbeelding gevonden op het internet, maar daar wordt net het onderdeel niet in benoemd.

Iemand een idee met welk onderdeel ik dit kan vervangen?

Even een update;

Vanmorgen via MP een "Donor" (HD7828 /50 /B) opgehaald welke zou lekken.
Technisch lekt er niets, wellicht hadden ze hem eens moeten schoonmaken ;-)

Ding moest toch open om de body schoon te maken, dus gelijk maar gekeken wat Q2 nou is.

Q2 = W521 108W6E

Op 27 maart 2018 02:58:13 schreef RAAF12:
Ik denk dat een BT134W wel zal werken. https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=110748&PROVID=2788 Zo niet eentje zoeken met een kleinere gatestroom. Als die bestaat.

Dat lijkt inderdaad wel een goede vervanger..

op de rontgen foto eigenlijk niets te zien, maar DAIN is wel troep. Bij ons apparaat (HD7840) is alles wel defect geweest, maar nog niet de conensator. Origineel Philippos

Op 21 januari 2012 18:43:03 schreef Tidak Ada:

Het kniestukje zit met een gewone schroefdraad, maar vast passend, in het pomphuis geschroefd. Het 'zeefje' kun je met een pincet als schroevendraaier uit het pomphuis draaaien, het zit met verende nokjes bevestigd, die in de schroefdraad passen. Daaarachter zit een rubberen kogletje met een veertje, wat er net 180° gedraaid in moet (foutje van mij). De rest spreekt, denk ik, voor zich...

En da's nu net het rubberen kogeltje waar ik ook twijfels over had omdat ik niet had gezien hoe het uit de houder viel bij uit elkaar halen.

In je foto lijkt het alsof het kogeltje+veertje in Paint eruit is gehaald en 180graden is gedraaid...

Dus is de foto nu goed of niet??? 8)7 _/-\o_

Ik heb hem zo in elkaar gezet, rubberen dopje links, veer rechts richting uitgang van het water (iets andere pomp, maar is denk ik niet van belang) :

Reden was deze foto van VOOR het uit elkaar halen waar ik de rubberen kogel denk te zien zitten. Het kan schaduw van de veer zijn, maar daar is het denk ik te donker voor.

Hier is wel duidelijk te zien dat de veertjes dezelfde kant op moeten zitten. Dus zoals op jouw (aangepaste?) foto en zoals ik het in elkaar heb gezet.