Wordt er nog gelezen op dit forum?

Eigenlijk wil ik even iets kwijt,

Dagelijks zie ik nieuwe topic's zoals bijvoorbeeld mijn samsung lcd tv wil niet opstarten, terwijl deze problemen al in tientallen andere gelijkaardige topics staan. Iemand met een beetje ervaring weet dat men het eerst de elco's moet controleren. Dat is meestal het eerste antwoord. Aan sommige antwoorden kan je opmaken dat hier nog niet eens echt op ingegaan word. Word hier nog gelezen of de zoekfunctie gebruikt???

Dan merk je ook dat sommige topics door nieuwe leden opengedaan worden en dan nog niet eens nog een antwoord geven op vragen van mensen die willen helpen.

Wat zijn wij dan?

Graag ook een mening van een ander

MVG

Kan er persoonlijk niet echt wakker van liggen. Beetje de tendens van deze tijd, men word gemakzuchtig.

Beetje rare zin, moest 3x lezen voordat ik hem begreep.

Dan merk je ook dat sommige topics door nieuwe leden opengedaan worden en dan nog niet eens nog een antwoord geven op vragen van mensen die willen helpen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Misschien moeten we het eerst over schrijven hebben....

Ik zal van de oude stempel zijn... Ik was er al met herstellen bezig zonder dat er sprake was van internet. Heb ervaring opgedaan door zelf fouten uit te zoeken. Het is altijd gemakkelijk op aan anderen een vraag te stellen. Maar ik zoek eerst nog altijd zelf. En stel geen vraag voor ik het toestel zelf al onderzocht te hebben.

@ m-i-c-h-e-l
Mijn schrijwijze is misschien niet perfect, maar dit is toch geen taal forum?
Beroep: Computertechnikcus ?
Is het niet zo:Computertechnicus

MVG

Op andere fora zie je bijvoorbeeld dat iemand een beginners stadium heeft. Moet die bijvoorbeeld eerst 25 inhoudelijke berichten gepost hebben van een kwaliteit binnen een bepaalde tijd of zo. Misschien helpt zo iets hier ook?

Even los van onduidelijke startposts (ironisch genoeg vraag je of er nog gelezen wordt, en je maakt een nogal verwarrende fout in precies die vraag), zijn er in deze wereld inderdaad nogal veel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Als ze een elektronica-gerelateerd probleem hebben en ze vinden deze site, dan denken ze dat iedereen hier overloopt van enthousiasme als er weer een TV kapot is, en, ervaren als we zijn met elektronica, denken ze dat we bekend zijn met alle voorkomende fouten en meteen ruiken wat er aan de hand is met hun "JVC 37 inch flatscreen" die "het niet meer doet". Te lui om even het typenummer op te zoeken, en de fout analytisch te lijf te gaan, te lokaliseren en te omschrijven. Voor een technicus is probleemzoeken een logisch proces, voor een leek niet.

Is CO dan te laagdrempelig? Misschien.

Moeten mensen met bovengemiddelde kennis een paar sterren bij hun naam krijgen? Wie deelt die sterren uit? De Moderators? Hebben die daar tijd voor?

Een moderatiestelsel zoals op Tweakers? Alsjeblieft niet!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 18 januari 2012 23:15:38 schreef chrisbou:
Dan merk je ook dat sommige topics door nieuwe leden opengedaan worden en dan nog niet eens nog een antwoord geven op vragen van mensen die willen helpen.

Ik bedoel hiermee dat er een topic geopend wordt, een vraag gesteld door een ander forum lid, en dat de TS geen antwoord meer geeft.

Dit meestal gelukkig niet, maar is wel al gebeurd.

Ik zelf heb ook al vragen gesteld die voor andere simpel zijn en voor mij niet, of kom er niet op. Dank aan alle helpende leden!

Maar ik ben dus niet alleen, die vind dat er wat meer moeite gedaan mag worden.

MVG

Ik zie hier ook geregeld dat mensen wel heel erg behulpzaam zijn, ook als de TS onvoldoende informatie geeft, en ook als -door de formulering- blijkt dat de TS eigenlijk niet het niveau heeft om iets te doen met de gegeven informatie (en op zoek is naar een 'simpel' recept). Zeker bij onderwerpen (krachtstroom, vermogens >1kW, spanningen boven 1kV..) waar de gevolgen van ongelukkken stevig kunnen zijn.

En dat zeg je nu tegen de mensen die wel regelmatig op dit forum lezen. De doelgroep bereik je niet met dit topic. Iedere beginner vraagt wel eens wat te veel. Daarna gaat hij er eens over nadenken, waarna hij denkt: "He, dat had ik zelf ook kunnen bedenken".

Het ergste vind ik het taalgebruik op fora, maar goed, het helpt niet om je frustraties dan in een topic te zetten die de meeste mensen toch niet lezen. Je titel zou misschien ook 'Wordt er nog gelezen op dit forum' kunnen zijn.

Een systeem als: Je mag als beginner geen topics openen enz. lijkt me funest voor dit forum, helemaal doordat de meeste topicstarters eendagsvliegen zijn (wat helemaal prima is).

klein is fijn

Moderator

Op 19 januari 2012 00:16:08 schreef Fuzzbass:
Een moderatiestelsel zoals op Tweakers? Alsjeblieft niet!

Tweakers is eng. En ik ben nog wel moderator!

Tja, af en toe wordt er compleet niet gelezen, gezocht of ook maar nagedacht. Even je eigen post teruglezen voordat je op Posten klikt is ook zeldzaam geworden.

Echter, ik denk niet dat het veel verschilt met vroeger. Af en toe is er een kleine verhoging van dit soort gevallen, dan duikt er weer een topic als deze op, en daarna is het misschien weer wat rustiger.

benleentje

Golden Member

JE ziet ook regelmatig een vraag als hoe sluit ik meerdere leds aan op ... Dat is met zoekwerk op het net zo gevonden. Ik vind dat allemaal niet erg zolang de TS gewoon ook lekker zijn best doet en doet die dat niet dan geen antwoord van mij. Ik word daar niet boos om maar heb dan ook geen zin om mijn energie daar nog in te steken.

M.A.W het maakt mij niet zo veel uit wat ze vragen als ze maar gewoon doen en inzet tonen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoewel ze gelukkig zeldzaam zijn stoor ik mij meer aan slechte antwoorden. "Domme" opzoek vragen etc. kun je gewoon negeren als je er geen zin in hebt.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 18 januari 2012 23:55:57 schreef chrisbou:

@ m-i-c-h-e-l
Mijn schrijwijze is misschien niet perfect, maar dit is toch geen taal forum?
Beroep: Computertechnikcus ?
Is het niet zo:Computertechnicus

Ja inderdaad, er staat een tikfout van me....

Verder krijg ik het gevoel bij het lezen van je topic dat je jezelf slechts een veer op je hoed wilt geven.
Als je van de oude stempel bent, dan ben je er toch juist op uit om de jongeren op weg te helpen?

DE OLDE

Overleden

Michel als jij van de oude stempel bent, ben ik van de antieke stempel :) . Waar ik me wel eens het hoofd over schud, is dat men in hun profiel totaal geen relevante gegevens vermeldt , met name met vragen over installatie is het wel handig om te weten of men in België woont of in Nederland. Nieuwe arrogantie driftkikkers die geen geduld hebben worden meestal wel geremd door Henry S , :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 19 januari 2012 00:53:32 schreef benleentje:
JE ziet ook regelmatig een vraag als hoe sluit ik meerdere leds aan op ... Dat is met zoekwerk op het net zo gevonden.

Misschien is het een idee om van het titelveld, bij het aanmaken van een nieuw topic, een automatische search te maken met ajax. Dus er wordt een titel ingevoerd voor het nieuwe topic en het systeem zoekt direct op het forum en meldt iets als "Opgelet, het forum bevat reeds 119 gelijkaardige topics". Eventueel de zoekresultaten via links weergeven.

True story bro!

Zucht...ja ik ruik ook wel vanaf een afstandje als er mensen zijn die denken,van pleur maar op een forum en over drie dagen zie ik wel of men mijn probleem heeft opgelost,gratis en voor niks, je hoeft zelfs niet te bedanken.
Er zijn er ook die met een probleem komen te zitten,en leek zijn en na een tijdje hier op het forum terechtkomen -> zich dan netjes voorstellen en hun probleem uit de doeken doen.Daar kan ik inkomen,en ik kan er dan ook nog inkomen dat zo iemand niet de juiste zoektermen weet te vinden voor zijn probleem dat al 134 keer de revue gepasseerd is.
Het is allemaal een kwestie van fatsoen,en taalgebruik hoort daar ook bij,hoewel ik er best kan inkomen dat er allochtonen bij zijn die het écht niet beter kunnen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 19 januari 2012 09:21:58 schreef DE OLDE:
Michel als jij van de oude stempel bent, ben ik van de antieke stempel :)

Ik doelde niet eens op mezelf :-)

Ik dacht dat de TS "ouder" was, maar ik zat er nogal naast.
Omdat hij zichzelf van de oude stempel vindt... :9

Verwarrend, maar het topic is duidelijk: eerst zelf moeite doen, dan pas hulp vragen. Daar sta ik wel achter.

Anoniem

Vind al een tijdje dat op dit forum weinig diepgang is in de verschillende topics. Meeste is van het niveau "Heb [insert apparaat] en hij doet het niet" ... of "Ik wil [] bouwen, heb geen idee waar ik mee bezig ben, geef mij iets wat werkt". Dat is jammer. Onderwerpen met wat complexere software en hardware problemen zijn veel interessanter en leerzamer.

Maargoed, uiteindelijk is de community verantwoordelijk voor de inhoud op het forum. Wanneer de interessante onderwerpen uitblijven zal er niet veel veranderen.

flash2b

Special Member

Ik vind dat CO weldegelijk diepgang heeft in diverse topic. Kwa aantallen nl. wel minder als 'Hoe sluit ik dit LEDje aan' topics maar die lees ik dan ook niet meer.

Het is aan de gebruiker om te kiezen wat wel en niet te lezen.

Evarist

Golden Member

Op 18 januari 2012 23:55:57 schreef chrisbou:
@ m-i-c-h-e-l
Mijn schrijwijze is misschien niet perfect, maar dit is toch geen taal forum?
Beroep: Computertechnikcus ?
Is het niet zo:Computertechnicus

Die zit!!!

Op 19 januari 2012 00:25:48 schreef chrisbou:
Ik bedoel hiermee dat er een topic geopend wordt, een vraag gesteld door een ander forum lid, en dat de TS geen antwoord meer geeft.

Ik erger me daar ook mateloos aan, daarom antwoord ik minder dan vroeger, tenzij voor de bekenden

Op 19 januari 2012 09:21:58 schreef DE OLDE:
Michel als jij van de oude stempel bent, ben ik van de antieke stempel :) . Waar ik me wel eens het hoofd over schud, is dat men in hun profiel totaal geen relevante gegevens vermeldt , met name met vragen over installatie is het wel handig om te weten of men in België woont of in Nederland. Nieuwe arrogantie driftkikkers die geen geduld hebben worden meestal wel geremd door Henry S , :)

Ik ben ook van de oude stempel, maar ik schrijf geen grammaticale fouten, tenzij fout typen door mijn slechte ogen.
Ik erger me ook dat mensen hun profiel niet goed invullen. Ze vragen een schema maar hun mailadres is niet openbaar.
Ze stellen een vraag die B/NL gerelateerd is, maar vermelden dit niet.
Je geboortedatum vermelden kan ook nuttig zijn, of vermelden welke job je doet.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
DE OLDE

Overleden

We zijn het dus roerend met elkaar eens , mooi toch, zo'n stelletje ouwe bokken ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Kan er niet een automatische spellingcontrole gedaan worden door de moderator /schrijver ?? Dat zou veel helpen ...om die ergerlijke taalfouten te verbeteren....

*hier heb ik geen app voor nodig

Elke beginner maakt beginnersfouten, ook hier op het forum.
Ook ik heb terecht, of onterecht op mijn donder gekregen van Henry, maar uiteindelijk besef je goed, waarom.
Het is zeker irritant die ellelange, en onnodige qoutes door te lezen net zoals de topic kicks.
Je interesseert je in een topic, je maakt een e-mail notificatie aan, en wordt overspoeld met kleine berichtjes die geen enkele bijdrage leveren. Dus toch terecht op mijn donder gekregen :+

Maar zoals hierboven ook geschreven staat, een TS komt met een vraag, krijgt antwoord, en TS vind het prima en doodnormaal dat die een aantal antwoorden en tips ontvangt, en een bedankje? waarom? Ik heb toch genoeg getypt, en heb mijn antwoord toch (tog)voor School (sgool)
Gelukkig zijn dit soort gasten ver in de minderheid, maar toch.

Het hoeft geen uitgebreide dankbetuiging te zijn, maar die paar woordjes als slotzin in je eigen topic is altijd leuk voor de mensen die er hun tijd in hebben gestoken, en kost nauwelijks tijd.

Op 19 januari 2012 14:15:23 schreef DE OLDE:
We zijn het dus roerend met elkaar eens , mooi toch, zo'n stelletje ouwe bokken ;)

Ja hoor, ik hoor ook bij die ouwe knorrepotten ;)

edit hieronder: gaan we mierenn***?

Op 19 januari 2012 17:39:21 schreef Kareltje:
Elke beginner maakt beginnersfouten, ook hier op het forum.

Je interesseerd

:+