Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een eerste robot te bouwen.
Ik wil wel iets speciaals en wilde weten of het mogelijk is om van dit een robot te maken?
http://img10.imageshack.us/img10/1301/velociraptord.jpg

Is er iemand die me kan vertellen wat voor apparatuur hiervoor nodig is en hoe ik het een beetje kan aanpakken? Ik zou hem nl. graag zien:
1. Lopen met afstandsbediening (voetoptillend)
2. Geluid maken met afstandsbediening
3. Beweging met staart (automatisch)
4. Knipperen met zijn ogen (automatisch)
5. Zijn bek bewegen met afstandsbediening

Ofwel het moet lijken of hij LEEFT!
Heel erg bedankt als jullie me willen helpen!

hoi roboraptor.

een biped maken is voor een eerste robot erg ingewikkeld en vereist behoorlijk wat kennis. Misschien kan je beter beginnen met een robot kitje met 4 wielen.

Ik weet niet of dit een juiste ervaring is,
Maar ik heb deze vorig jaar gebouwd:
http://img853.imageshack.us/img853/2343/191650lb00fbeps.jpg

Ik weet niet of ik met die ervaring een velociraptor kan bouwen, maar hoop het wel.
Op zich is mijn grootste probleem de binnenkant van het beest. Voor de huls koop ik een soort van rubber waaruit ik de huid maak. Dat is geen probleem. Maar het systeem wordt moeilijker :p

maar de vraag of het kan :

Ja met een paar leds voor de ogen , wat servo's voor het lopen en de staart.

en een voice opname en afspeel medium voor geluid ben je een heel eind

en met een universele afstand's bediening moet je een eind komen.

suk6

Oké,
In ieder geval bedankt voor je snelle reacties,
Ik ga maar eens aan de slag met een schema en zo.
Ik laat het jullie horen als ik weer iets heb!

Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen?

Eerst even noteren (misschien hier) wat je allemaal wilt doen, daar dan bij noteren wat je daar voor nodig hebt om dat te realiseren.
Maar nog zonder de aansturing.

Dan kan je daar over gaan nadenken. Waarschijnlijk zal je een microcontroller zoals de 16F877A of 16F628A met schuifregisters nodig hebben. Ik kan de cursus op picbasic.nl erg aanraden. Maar de freeware versie van de compiler (proton) is beperkt tot 50 regels. Als je een 16F877A gebruikt ben je al meer regels kwijt aan declaraties en configuraties. Daarom zou ik gaan kijken naar amicus. Dit is een borjde met een 18F op, maar je kan die ook zo programmeren met bv. een wisp of pickit. En heeft dezelfde gratis compiler als proton.

Succes!

Voor die film Juressepark maakten ze zoiets, en de besturing daarvan koste tonnen en was nog groot ook. Lopen op twee benen is zo ongeveer het moeilijkste wat er is in robotics. Met een heel team van programmeurs en constructeurs zou ik nog niet beginnen aan wat jij wilt.

Oké,
Dat klopt,
Heb de making of gekeken van JP.
Maar als ik hem dan stil laat staan,
maar dat hij wel kan bukken en zwaaien met zijn staart,
en alle andere bewegingen die in de FP stonden.

Dan is het het eenvoudigste om per beweging een modelbesturing-servo in te bouwen.
Het aansturen van deze servo's kan met een micro. In verschillende talen voor micro's zijn daar voorbeelden van te vinden. B.v. google maar eens op jallib. Daar weet ik zeker een voorbeeld te zitten.

Hey allemaal,
Ik heb een beetje zitten denken,
En ik dacht misschien kan ik hem laten bewegen met een joystick?
Is dit mogelijk?

Hier ook nog een lijstje wat hij dus echt moet kunnen.
1. Draaien
2. Kop bewegen, met joystick
3. Staart bewegen
4. Bek open en dicht
5. Geluid maken
6. Ogen knipperen

In principe is dit mogelijk, maar ...
Je wilt 5 bewegingen + geluid. Om het eenvoudiger te houden zou je een aantal bewegingen mechanisch kunnen koppelen zodat je minder servo's nodig hebt.
Ik zou maar eerst eens gaan spelen met (of me verdiepen in) een setje voor modelbesturing (zender, ontvanger, servo's). Daarna kun je bedenken wat je allemaal moet doen om de servo-bewegingen toe te passen in je model.
Het is een mooie droom, maar erg veel werk.

Alles is mogelijk... Je kunt zelfs een Wii motion sensor nemen en aan je kont hangen en als jij deze dan draait, doet je Raptor lekker mee :-) Maar wat Henk al zegt, de ontwikkeling zit in het mechanische deel en de servo's met overbrengingen. Boardjes waar je meer dan 5 servo's aan kunt hangen zijn er wel.

Toch denk ik niet dat ik hem aan mijn kont hang :P