Goede dag,

Helaas zit ik niet zo vaak op dit forum om antwoorden te geven daar ik zelf niet erg veel diepgaande kennis heb van elektronica, maar ik ben altjd blij als ik hier een antwoord kan vinden.
Zo ook deze keer hoop ik,
ik ben namelijk op zoek naar een schakelaar die kan schakelen tussen 2 thermostaten.
Ik heb een tekeningetje bijgevoegd met illustratie van wat ik bedoel.
http://members.home.nl/johannuyten/Naamloos.jpg
Ik wil kunnen schakelen tussen een thermostaat op de slaapkamer (van mijn zoontje) en tussen beneden de woonkamer.
Wanneer we de openhaard aan hebben wil ik dus van de thermostaat beneden over kunnen schakelen naar de thermostaat boven (zodat het boven wel warm blijft mbv de C.V ketel.

Bij sommige ketels kun je er gewoon een bij prikken, maar bij mijn remeha avanta gaat dat helaas niet (lukt mij niet althans).
Dus ik zoek een schakelaar die schakelt van of de ene thermostaat OF de andere.
Liefst natuurlijk wel een niet al te groot industrieel ding :)

alvast vriendelijk bedankt voor de reacties

groet Johan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bedankt voor u antwoord, echter zover was ik zelf ook al.
De vraag was alleen nu, hoeveel polig.
Liefst zo een duidelijk mogelijke benaming zodat ik er 1 kan zoeken bij conrad en bestellen.
(en eventueel zijn deze ook in wandschakelaar zoals "normaal" in huis?)

ik zat zelf aan deze te denken, maar weet dus niet of dat gaat werken:

WIPSCHAKELAAR I-0-II 2POL.

deze heeft 2 x een "aan" stand, als ik goed kijk 2 polig (2x 3 aansluit pennen, maar hoe en wat moet ik waaraan aansluiten dan?

[Bericht gewijzigd door johantje22 op woensdag 8 februari 2012 11:16:09 (46%)]

Dag johantje 22,

Met een dubbelpolige wisselschakelaar moet het lukken zoals jij het tekent.
Deze zijn ook als wandschakelaar (zoals jij ze noemt) te verkrijgen.
Kijk eens op de site van niko

voorbeeld:

http://www.my-electro.be/product/niko-ref-170-02200/

Groeten

Robbe

Enkelpolig moet genoeg zijn.
Eén van de draden, b.v. de blauwe, laat je gewoon aan elkaar zitten.
In de rode zet je dan een wisselschakelaar.

Kun je niet de twee thermosstaten parallel zetten? De thermosstaat op de slaapkamer kun je dat uitschakelen met een enkelpolige aan/uit schakelaar.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op woensdag 8 februari 2012 12:30:42 (11%)]

Over welk type thermostaat gaat het eigenlijk? Een zogenaamde 'intelligente' thermostaat, die informatie uitwisselt met de ketel, is waarschijnlijk niet zomaar om te schakelen.
Een thermostaat met alleen maar een aan/uit-contact wel (zoals ook uit de overige reacties blijkt).

De TS geeft aan dat hij een Remeha Avanta heeft. Dat is een ketel die zowel met een aan/uit thermostaat als met een intelligente thermostaat overweg kan.
TS zegt ook dat het bij hem niet lukt om ze parallel te laten werken. Daaruit concludeer ik dat hij met intelligente thermostaten werkt. En die kan je inderdaad niet parallel gebruiken, want dan staan ze door elkaar te "praten" en snapt de ketel niet meer wat er van hem verwacht wordt.

Dag,

Idd Fox2, heb ook zo wat zitten rond googlen op het merk dat je gaf van uw CV installatie. Blijkt dat je deze ketels met ofwel een gewone aan /uit kan regelen of met de zogenaamde intelligente thermostaat.

http://www.gebruikershandleiding.com/Remeha-Avanta/preview-handleiding…

http://www.gebruikershandleiding.com/Remeha-Celcia-20/preview-handleid…

Bij die celcia 20 thermostaat zit er een "openhaard functie" die mits aanwezigheid van een buitenvoeler rekening gaat houden met de temperatuur in de andere kamers.
Komt er op neer dat je de radiatoren in de plaats waar de openhaard staat, dicht draait en de buitenvoeler en ketel zijn werk laat doen voor de andere kamers. Enfin soit, je moet de uitleg maar eens lezen.

groeten

Robbe

bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik heb inderdaad nog niet geprobeerd om bv de blauwe draad aan elkaar te laten en met een enkel polige schakelaar de rode (en dus tussen de thermostaten) te schakelen.
Ik heb ook inderdaad beneden een zogenaamde "slimme" thermostaat, met openhaard functie. (echter beschik ik niet over een buitenvoeler).
Boven wilde ik een aan uit thermostaat plaatsen (een simpele ronde draai thermostaat).
Ik zal morgenochtend eens proberen wat Robbe zegt, tevens zal ik eens gaan zoeken naar zo'n buitenvoeler wat deze kosten. (nooit aan gedacht dat openhaard functie alleen werkt met buitenvoeler...bedankt voor de attentie! :)

Ik zal morgen laten weten of het werkt wat betreft schakelaars.

Dag,

Er bestaan verschillende types van slimme thermostaten voor je cv. Sommigen beschikken over een digitale ingang waar je blijkbaar een potentiaal vrij contact kan op aansluiten. Je moet maar eens pagina 6 lezen van onderstaande link.

Misschien kan je door deze ingang te sluiten (via het potentiaal vrij contact van een simpele thermostaat) de CV wijs maken om verder zijn werk te doen, ook al is het warm genoeg in de kamer waar de open haard staat.

Op pagina 6 staan de programeer mogelijkheden van deze ingang.

http://nl.remeha.com/fileadmin/user_upload/Technische%20Informatie/582…

groeten

Robbe