ik heb eindelijk mijn hexapod af ...(foto's)

maar nu bij het testen merk ik dat mijn servos erg slecht zijn :( zie filmpje

ik heb de servos van dealy extream (SG90 micro servo) zijn nu alle micro servo zo slecht of licht het aan dealy exxtream ?
en wat kan ik nu doen ?

dit is natuurlijk jammer voor me project :(

Heb je de firmware zelf geschreven?
lijkt meer op een foute PWM sturing, of er moeten tandjes zijn afgebroken zijn van de tandwielen.
Als je een scoop hebt kun je PWM signaal bekijken om te zien of het regelmatig is.

Zakt je voeding niet in elkaar?. En kan je de servo's niet laten testen door iemand met een modelbouwzender/ontvanger, dan weet je in ieder geval of het aan de servo's ligt of niet.

Het is wel een gaaf ding geworden. :)

Kan je voeding het allemaal wel trekken?
0,5 ampere per servo is niet eens zo gek.

Begin eens met de scope op zo'n servo te zetten. Of hem op de bench te sturen met een functiegenerator.

[off topic]
Noem je leverancier ook even bij hun JUISTE naam: DealExtreme
('dealy extream' en/of 'dealy exxtream' bestaan niet!)
[/off topic]

Als ik het filmpje bekijk krijg ik de indruk van een ground lift probleem, oftewel een massa lijn die te hoog wordt a.g.v. de voedingsstroom en zo iets anders ontregelt / laat oscilleren.

Ster-aarding gebruiken is dan het advies.

Op 28 februari 2012 08:59:05 schreef 2N3055:
Kan je voeding het allemaal wel trekken?
0,5 ampere per servo is niet eens zo gek.

Maar het zijn wel erg kleine servotjes. Ik heb laatst een 34g servo opengehad en de motor-DC weerstand gemeten en kwam op "ongeveer 1A" als kortsluitstroom. (Dat chippie wat hem aanstuurt zal dan ook nog wel 1V aan verlies veroorzaken, dus de stroom nog wat drukken)

Het zou me niets verbazen als deze 9g servos iets minder stroom trekken. Anderzijds. Tegen de tijd dat je er 18 hebt is het zo dat je snel boven de paar A komt. Zeker niet meer te voeden via USB...

Worden ze via de usb gevoed dan?.

DAT weet ik niet. Ik weet wel dat ik dat gisteren heb zitten doen en dat dat niet ideaal is. Bij mij was het zo dat de boel dan anderhalve seconde lang wiebelt, en dan stabiliseert het. Volgens mij crashte m'n microcontroller dan wegens undervoltage. Even later stopt de servo met draaien, komt de stroom terug en begint ie weer. Als je niet in 1x andere waardes opgeeft voor alle servos dan ging het wel. Het ging een stuk beter met een betere USB kabel. Het ging nog beter met een low-esr (waarschijnlijk niet belangrijk) 3300uF condensator op de voeding.

Kortom, via USB voeden is niet ideaal. Of onze TS dat hier ook doet weet ik niet. Waarschijnlijk ben ik de enige die zulke rare opstellingen heeft... :-)

@rew: korte vraag, en heele rg off topic... Kom je ook naar rosmalen?

je zou goed bij het stelletje malloten daar passen met dit soort oplossingen.

dit heeft niks temaken met me firmware of voeding... want als ik de servos aan me ontvanger hang van mijn rc auto dan storen ze nog ... het zit egt in de servos

OK. Dan heb ik betere gekocht... http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

(Trouwens, welke van de vier DX servos heb je gekocht? Die van $3.94, $4.00, $4.50 of $4.60?)

P.S. Vraagje. Als je de zooi die er aanhangt er af haalt, doen ze het dan ook? Het lijkt er op alsof de boel in resonantie komt. Dus dat ie door het grote gewicht wat er aanhangt overschiet, en dan weer terug wil, en weer overschiet. Als dat zo is, probeer eens een 1 ohm weerstand in serie met de voeding van de servo... Of laat de voeding van het geheel eens iets zakken.... (hmm. op de servo staat: min 4.8V dus ver kan je hem niet laten zakken).

[Bericht gewijzigd door rew op (53%)]

mijne heb ik 2 jaar trug in juni gekocht (sku: 35764 SG90 Mini Servo with Gears and Parts (2Kg Torque)) die waren toen $4.00

en als ik maar 1 servo los test trillenze ook, de meeste pas na positie 1500 ... zelf denk ik dat de potmeter slecht is van deze servos maja

hoe heb jij je opstelling dan ? en zijn die servos van hobbyking goed ?

Als ik naar je filmpje kijk, heeft niet elke servo er even veel last van? Wat gebeurt er als je de servo's op een andere positie van je controller aansluit ? Gaat het trillen dan mee ? of wordt het minder?

Wat gebeurt er als je een test programma maakt waarbij je de servo's niet de maximale uitslag laat maken ? zijn ze dan wel stabieler?

Het zelfde probleem heb ik tijdens mijn opleiding ooit mee gemaakt en daar was het probleem dat de servo net iets meer dan zijn gespecificeerde bereik aangestuurd werd. Dat veroorzaakte ook trillen zoals jou filmpje laat zien.

Kijk eens naar de speling in je servo. Waarschijnlijk heb je kunststof tandwielen. Ik heb dit ook eens bij een hexapod gehad. De spanning op de servo(5Volt) was nét niet genoeg om ze heel strak te laten bewegen. Door de armen die aan de servo's zit komen ze bij een snelle beweging en zonder belasting in een oscillatie terecht en begint hij zichzelf constant te corrigeren.

hmm ik merk toch dat me accu binne 10 min al leeg is (6v 1600 mAh) zal het toch de voeding zijn ? hoe zit dat bij andere hexapods eigelijk mss dat ik toch even de voeding goed in orde heb voor dat ik nieuwe servos koop

Het zit je goed dwars als je er nog om 3:00 snachts mee bezig bent. :-p

Even rekenen.

uitgaande van 1600mAH. 18 servo's ( wat ik even snel telde in je filmpje 3 servo's per poot en 6 poten)

1600 / 600 / 18 =148mA per servo en 2,6A wat je uit je accu trekt. Nu zal het accupack het wel aankunnen vermoed ik, maar of je stuur electronica of je bedrading zou ik ook eens controleren.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de helft van je servos ontkoppelt?

Als 1600mAh in 10min (1/6 uur) inderdaad leeg is dan wordt er m.i. 6 * 1,6 = bijna 10A uit de accu getrokken...

Op 29 februari 2012 08:39:14 schreef joopv:
Als 1600mAh in 10min (1/6 uur) inderdaad leeg is dan wordt er m.i. 6 * 1,6 = bijna 10A uit de accu getrokken...

je hebt gelijk. foutje in mijn redenering.

idd ik lag er pas half 7 er in, tijd vliegt door als je wat zoekt op google

ik heb het zelf ook na gemeten met alle servos op gewicht balast zie ik idd 2,5 A op de multi meter ...

wat raden jullie voor accu aan ? mss met een esr/bec ?

en ik denk dat ik elke maand 3 digitale micro-servo's koop met metalen tandwielen die van 12 $ ofzo ..dan heb ik alle 6 poten in 6 maand bij elkaar :P of zijn die servos zelfde?

ik dacht meer aan Deze of Deze.?

het liefst heb ik deze Deze maja prijs is iets te veel :P

Voordat je allerlei dure oplossingen gaat bedenken die mogelijk niet werken omdat dat eht probleem niet was, zou ik eerst even wat dingen testen.

Kennelijk heb je een paar exemplaren die niet goed zijn. De rest schud niet.
Heb je geprobeerd ze op een andere plek op de controller te zetten? Heb je geprobeerd ze zonder belasting te laten draaien?

Heb je geprobeerd de voedingsspanning te varieren? Wat is ie nu? Omdat je zegt dat je een 6V accu hebt, denk ik dat je 5 NIMHs in serie hebt. Maar dat is ruimschoots meer dan 6V als de boel vol is. Dan hebben de servos het "recht" om kapot te gaan.

Dus hoe heb je de spanning gestabiliseerd?

Meet je 2.5A bij 1 servo of bij meer?

Ik heb weer een Filmpje.
Servo blijft ook trillen zonder gewichtsbalast en ook als ik de 17 andere servo's ontkoppel, andere kanaalen met het zelfde servo precies het zelfde.

Wat mij opvalt is dat de servos van positie 600 tot 1200 het redelijk goed doen maar pas na positie 1500 egt overstuurt raken.

Ampere meet ik gemiddelt 500mA als hij van positie veranderd of blijft trillen en als hij stil staat is het maar 7mA.

Heb nu ook snel een normale stuur servo van me 1:10 auto getest op de ssc32 controller en die werkt mooi strak en krachtig zonder gestoter of gekraak...

wat kan ik nog meer doen ?

toch nieuwe servos bestellen ??

Ik ken niet erg veel van servo's e.d.. Maar ik heb zo'n soort besteld op ebay, uit china. En die waar van heel lage kwaliteit. De motor bleef ook draaien, maar de as niet. Zoals in je filmpje. Ik had er geen zware last aan gehangen.

Misschien moet je even rechtstreeks met een µc testen zonder PC.

Succes....