hallo,

Ik heb een Akai AM-2400 met héél goed geluid alleen hij is niet helemaal meer zuiver meer qua balans
nu is mijn vraag weet iemand hoe je hem goed kunt uitbalanceren?

groeten tom

Balanceren? Onder elk pootje een weegschaal en kijken of het gewicht mooi verdeeld is. Lood toevoegen op de hoeken die lichter zijn. LOL

Je hebt een balans potmeter op de voorkant. Daarmee kan je de volume verhouding tussen links en rechts bijstellen.

hahaha:P:P de balans knop is juist het probleem volgens mij zit de knop er niet goed meer op

Hallo Tom,
Het is wat met die Akai-versterker van jou....en tja, zonder balans-knop valt er weinig te regelen.
Maar wat zit er dan voor in de plaats? Of is de potmeter er helemaal uitgesloopt?

Volgens mij kan die knop er maar op één manier op.
Trek de knop van die potmeter er eens af. Heeft die balanspotmeter een kartelas of een as in D-vorm?

Met een kartelas, potmeter geheel links- of rechtsom draaien en vervolgens de knop goed uitgelijnd erop terug duwen.

In D-vorm? Dan er mee leven dat je balans niet netjes in het midden staat.
Overigens is de accoustiek van je luisterruimte en de opstelling van je speakers ook van invloed op de wijze waarop je de volume verhouding tussen links er rechts ervaart.

er zit een kartelas op en in de service manual staat wel hoe je op de eindversterker iets kunt doen met de rechter en linker kanaal maar ik weet niet echt waar dat voor is

Wij hebben jouw service manual niet en dus wordt het lastig om iets zinnigs daarover te vertellen.