ik ben bezig met een schijnwerper alleen om dit tot een succes te maken wil ik een soort afstandsbediening maken. nou is de vraag ik heb een motor die mijn schijnwerper kantelt alleen heb ik een soort schakelaar nodig die de polariteit omdraait zodat ik die gemakkelijk andersom kan laten draaien bestaat zoiets? of hoe kun je anders zoiets maken?

mvg

Wat voor soort motor is het, werkt de motor op 12V of 22O volt, dat kunnen wij niet zien hoor

Je bent op zoek naar een h-brug. als je snelheid al juist is kan dit met relais.

maar meer info is welkom

Zoiets? Dit kunnen natuurlijk ook de contacten van een relais zijn.

+  ----+---o
          |    \o----+
          | +-o      |
          | |      motor
   -  ----|-+-o      |
          |    \o----+
          +---o              dubbelpolige omschakelaar

het is een klein electro motortje voor de fijne electro ik denk inderdaad 12 V als ik dit met een relais zo kunnen doen wat voor relais en hoe ik hoop dat jullie mij hier in kunnen helpen ik zit namelijk in me 4de jaar middelbare school en heb pas 2 jaar basis electro alleen ik vindt het erg leuk en wil graag leren hoe alles in elkaar steek dus sommige dingen zal ik niet helemaal snappen

Als 4e jaars moet je toch zelfstandig een dubbelpolig relais kunnen uitzoeken op internet? Of ga even naar de locale elektroboer? Die weet absoluut wat je nodig hebt.

En gebruik ook wat punten en komma's enzo.
Of leren jullie dat niet meer op school??

Of is dit duidelijk genoeg.?
http://www.uploadarchief.net/files/download/omschakelaar1b.png
Is aangepast naar aanleiding van FET & GJ_
MVG Gerard.;)

[Bericht gewijzigd door GerardMonique op (17%)]

Dag arnoud,

Zorg er dan wel voor dat je weet welke contacten je schakelaar (of relais) heeft om je ompoling te maken: zie dat je contacten break-before-make zijn. Indien ze make-before-break zijn zit je telkens met een kortstondige kortsluiting bij het ompolen van je schakeling.

groeten

Robbe

In mijn schema heb je dat probleem niet. :)
Daar sluit je hoogstens het motortje even kort.
En ja, daar heb ik bij stilgestaan. ;)

Dag Frederick,

Dat je er bij stil gestaan hebt, daar heb ik niet de minste twijfel over, maar of je daarmee een kortsluiting van je voeding voorkomt dat is een ander paar mouwen. Zelfs in uw tekenig zit je met een regelrechte kortsluiting van de voeding als je contacten make-before-break zijn... (aansluitpunten van uw contacten staan met zen allen verbonden voor ze verbreken, ook in uw tekening). Sluiten voor je verbreekt... Neem je verbreken voor je sluit, dan is er geen enkel probleem...

groeten

Robbe

Wisselkontacten in hulprelais zijn per definitie verbroken voor maak.
(anders heb je wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciale)

Ik zou het zelf eerder met twee losse enkelpolige relais maken, dan heb je er een voor linksom en een voor rechtsom.
http://www.uploadarchief.net/files/download/h_brug_rel.gif
Pas op: contact nummers 1 en 2 zijn verwisseld!!!

Een wisselcontact dat sluit voordat het de andere kant onderbreekt, zit inderdaad vast en kan niet bewegen. ;)

Ik heb ook te snel gelezen, ik dacht aan het geval waarbij de ene schakelaar (als ze tòch los van elkaar zijn) eerder om is dan de andere.
In mijn schema sluit je dan de motor kort; in GM's schema de voeding.

Op 11 april 2012 09:30:48 schreef Frederick E. Terman:
Een wisselcontact dat sluit voordat het de andere kant onderbreekt, zit inderdaad vast en kan niet bewegen. ;)

tja... dit is dan toch uw bescheiden mening.

Dag GJ_,

Dat wisselcontacten (al dan niet in hulprelais) per definitie altijd verbroken worden alvorens ze maak zijn... ik ga er geen welles nietes spelletje van maken, zij die iets willen bijleren kunnen er iets van opsteken, zij die halstarrig een definitie op contacten willen kleven, ze doen maar. Een verwittigd man is er twee waard.

groeten

Robbe

"Maak-voor-verbreek" en dat soort termen is alleen bij (hulp)relais in "contactorbouwvorm" van toepassing. Die hebben normaal geen wisselcontacten maar losse maak- en verbreekcontacten, dus dat is oppassen. Overigens zijn relais met overlap specials dus het risico is niet erg groot.
Voor dit soort kleine motortjes word normaal gebruik gemaakt van echte wisselcontacten en daar is een overlap pas mogelijk als het relais echt serieus stuk is. Voor die noodsituaties zijn dan zekeringen uitgevonden.

Dag,

Bij deze kan je de make-before-break uitvoering verkrijgen. Niks losse maak of verbreek contacten. Het risico is niet erg groot...? Tja voor een zelfstandig vakman heb je toch rare ideeën.

http://www.farnell.com/datasheets/96543.pdf

groeten

Robbe

Op 11 april 2012 17:57:08 schreef Robbe de Smet:...Het risico is niet erg groot...? Tja voor een zelfstandig vakman heb je toch rare ideeën.

Onzin.
Dit zijn superspecials die je nooit tegenkomt, en zeker niet per ongeluk besteld.

Op 11 april 2012 17:57:08 schreef Robbe de Smet: Bij deze kan je de make-before-break uitvoering verkrijgen.

Zo, en wat is het typenummer dan? Hint: staat niet in de datasheet omdat het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciale relais zijn, het zijn de enige MBB's die Omron heeft: de G2A-4L32A. Ik gok voorzichtig dat ze in de EU niet eens op voorraad liggen.

Maar je hebt gelijk, als TS ergens hele bizarre relais vandaan tovert, of rare contactoren, kan het gebeuren dat ie bij de eerste poging z'n zekeringen om zeep helpt.

Op 11 april 2012 17:57:08 schreef Robbe de Smet:
Dag,
..... Niks losse maak of verbreek contacten. Het risico is niet erg groot...? Tja voor een zelfstandig vakman heb je toch rare ideeën.....
Robbe

@Robbe:
Of je nu een Releco; Schrack; Smitt; Kuhnke; Omron; Square D; enz. enz. neemt.
Daar zit normalite breek voor maak kontakten in. Mijn werkgever heeft in mijn ~40 jaar daar nooit geen last mee.
En heeft men wel een verbreek voor maak nodig dan moet men die speciaal bestellen,
dat geld ook voor besturingsschakelaars, waar het soms moet ivm procesbesturingen.
Sluit me aan bij GJ_.
MVG Gerard.;)

Dag GerardMonique,

Het gaat hem hier niet om het feit dat je je bij iemand moet aansluiten, het gaat om het feit dat deze relais bestaan. In vorige post was het al per definitie dat wisselcontacten in relais verbreken voor ze sluiten. Nu is het al van ze (make-before-break )zijn heel zeldzaam. Dat jouw werkgever er in geen 40 jaar last van gehad heeft. Men werkgever en ikzelf hebben er ook nog nooit last mee gehad, en dan, waar slaat dit nu op? Wil dit dan zeggen dat deze relais niet gebruikt worden of dat deze relais niet bestaan? Wat voor sommigen zeldzaam is, is voor anderen dan weer dagelijkse kost...

Het enige waar ik op reageer is dat als men jouw schema en dit van Frederick gebruikt, je zeker moet zijn dat je contacten break-before-makezijn, anders zit je met een regelrechte kortsluiting.

Een paar posten later is er dan een bekwaam vakman die doodleuk komt vertellen dat het ergste wat er maar kan gebeuren is dat je stoppen er door vliegen. Tja... beter voorkomen dan genezen zeker?

groeten

Robbe

Op 11 april 2012 20:23:09 schreef Robbe de Smet:..In vorige post was het al per definitie...

Wel correct quoten graag. Er staat duidelijk genoeg bij dat er zeldzame uitzonderingen zijn.
Verder ga ik niet meer mee in deze discussie. Het begint off-topic te worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

ik heb nog maar 2 jaar electro erop zitten maar dat is eigenlijk bijna alleen maar huis installatie.
en ik waardeer het zeer maar ik moet zeggen dat ik er niet zo heel veel van snap ik snap het idee van een relais alleen kan iemand mij het make-before-break/break-before-make idee uitleggen

Als je een maakcontact en een verbreekcontact in een contactor hebt is het normaal zo dat het verbreekcontact eerst verbreekt voor het maakcontact maakt. breek-voor-maak dus, oftewel geen overlap: de contacten zijn nooit tegelijk gesloten.

Bij maak-voor-breek is het zo dat het verbreekcontact pas verbreekt als het maakcontact gemaakt is. maak-voor-breek dus, oftewel een overlap: de contacten zijn tijdens het schakelen even tegelijk gesloten.

Dit laatste zie je bij relais bijna nooit meer sinds er PLC's zijn. Bij bijvoorbeeld eindschakelaars, zie je het nog wel veel.

--edit--
@GM hieronder: aangepast. tnx

Op 12 april 2012 07:32:37 schreef GJ_:
. . . . . . . Bij maak-voor-breek is het zo dat het verbreekcontact pas verbreekt als het maakcontact gemaakt is. breek-voor-maak dus, oftewel een overlap: de contacten zijn tijdens het schakelen even tegelijk gesloten. . . . .

@GJ_: Ik denk dat je maak-voor-breek bedoelde, anders is die zinsnede niet goed. Het is soms verwarrend.
MVG Gerard.;)