Log VS Liniaire pot

Ik heb hier een oude versterker die ik aan het op knappen ben
en daar heeft iemand rotzooi in de potmeters gespoten. dus ik ben ze aan het schoonmaken. nu heb ik hier een volume potmeter open liggen en daar zie ik een gelijk matig loopvlak, naar mijn weten zou het een logarimische potmeter moeten zijn maar die zou dan een van smal naar breed lopend loopvlak moeten hebben. het staat er echter niet meer op.

Klopt dit???

Hugo Welther

Moderator

Het loopvlak is bij een lin of log potmeter op het oog gelijk.
De weerstandsverloop van de koolbaan is alleen verschillend.

Als er achter de waarde een 'A' staat is het een lin-potmeter, staat er een 'B' is het een log-potmeter.
In audio toepassingen gebruikt men 99 van de 100 gevallen een log-potmeter om een liniair geluidsverloop te krijgen.

Let op dat je ze niet 'te schoon' maakt. De koolbaan is dan versleten voor dat je er erg in hebt. Mag best een heel klein beetje zuurvrije vaseline op.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 2 mei 2004 16:28:53

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Die '/C' zegt mij ff niks, of het moet dermate oud zijn. De A en B aanduiding is iets van de laatste 10 jaar of zo.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

oud is het zeker, ik soldeer het er weer in het zal wel logarimisch zijn neem ik aan, nu de andere 7 nog, ik zal er wat vazeline aandoen

vassaline, aan de loper van een potmeter?
Volgens mij kun je beter wat smerende contact reiniger gebruiken.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Schoonmaken met daarvoor bedoelde middelen helpt soms een beetje voor een tijdje..

Als de pot versleten is zit er maar een ding op en dat is vervangen. :)

Overigens willen koppel-C'tjes met een grote lekstroom voor en/of na de potmeter ook nog wel eens zorgen voor een boel extra gekraak. Een klein kortdurend volumeverschil is niet zo opvallend, een flinke DC-"knal" uit de speakers wel.

Soms scheelt alleen het vervangen van die condensatortjes al een boel, voor weinig moeite en geld.
Het hangt natuurlijk ook van (de kwaliteit van-) het ontwerp van het betreffende apparaat af.