Hallo,

Ik wist niet goed waar dit te plaatsen en vond het eigenlijk zelf geen topic waard maar wou ook niet iemand anders zijn topic stelen of een oud topic weer bovenhalen. Het is uiteindelijk dus toch een apart topic geworden..

Nu mijn vraag, ik heb hier nog een battery pack van 4.8V 1300mAh liggen en ben van plan binnenkort een robotje te maken met een AVR microcontroller.
Kan ik het circuit van de microcontroller rechtstreeks aan die 4.8V hangen of moet ik dat eerst naar 5V omvormen? En kan het kwaad als ik ook de motoren via een motor driver aan deze zelfde batterij hang?

Mvg,
WouterDS

PS: Foto van de battery pack
http://f.cl.ly/items/0C23440i1c2t350U0K3o/2012-04-14%20at%2012:51.png

4,8V wil zeggen dat dat pack bij 4V leeg is (of 3,6 als je van 0,9V per cel uitgaat) en bij 5.8V vol (uitgaande van 1,45V per cel).

Die 4V gaat wel goed. Maar die 5,8V is net iets teveel. Als je een diode in serie zet gaat het wel.

KLM5 loopt van 4Nimhs met 2 spanningsregelaars: een step-up naar 5V (Die het heel makkelijk heeft, en met verse batterijen zelfs alleen maar als diode werkt) en een step-up naar 12V voor de motoren. (Ik heb 12V motoren).

Wat het probleem met "motoren uit dezelfde voeding" is, is dat de spanning in kan storten als je motoren starten, en dan reset de uC. En als ze draaien leveren ze ook storing op.

Valt wel wat tegen te doen: Elco + 100n over de voeding van je motordriver. Die haal je dan direct uit de batterij (Of uit een step-up als je een hogere spanning voor je motoren nodig hebt). En over de uC ook 100n en een elco. Voeding voor de uC haal je dan ook uit de batterij, maar via een diode.

Je kan ook je uC op 3,3V laten draaien met een lowdrop regelaartje en je motoren direct uit de batterij. Ook dan: goed ontkoppelen: dikke elco over de voeding van je motordriver (over je batterij dus), en netjes 100n over de voeding van je uc, en netjes de benodigde capaciteiten rond je spanningsregelaar. (En als het dan nog niet werkt... foutzoeken)

Let wel op de brown-out levels. Die zitten in de fuse bits van de AVR en daarmee kun je instellen welke minimale werkspanning je wilt gebruiken. De AVR gaat in reset zodra de voedings-spanning lager wordt dan de ingestelde brown-out spanning.

En ook de kristal frequentie speelt een rol. Bij lagere voedingsspanning is de max kristalfrequentie beperkt.

Zie datasheet.

Moet gaan lijkt me.
Een diode zoals Lucky Luke zei is misschien wel verstandig want 5.8V is redelijk hoog, hoewel hij tot 6V toch wel zou moeten overleven.
Je moet er dan wel rekening me houden dat vol en leeg meer dan een volt scheelt, ik weet niet wat voor invloed dit heeft op de andere componenten die je wilt gebruiken.