Hallo allemaal,

Ik heb een Epiphone LP Custom en wil deze modificeren. Het idee is om er nieuwe elememten op te zetten welke tussen humbucker en single coil mode kunnen schakelen middels een push/pull volume potmeter. Tevens wil ik twee killswitches toevoegen (een per element waarmee ik deze afzonderlijk kan onderbreken). Hieronder een overzicht van alle onderdelen en de plaatsing daarvan.

http://i.imgur.com/8mAFP.jpg

1. Sanwa OBSF-24 (killswitch voor het neck element)
2. Gibson 496R Element
3. Gibson 500T Element
4. Push/pull potmeter (volume) (aan trekken om de 496R op single coil mode te zetten)
5. Push.pull potmeter (volume) (aan trekken om de 500T op single coil mode te zetten)
6. 3 Point switch (schakelen tussen 496R and 500T middenstand = beide)
7. Sanwa OBSF-24 (killswitch voor het bridge element)

Helaas heb ik zelf geen kaas gegeten van elektronica. Ik zou jullie dan ook willen vragen om mij te voorzien van een elektronish schema indien mogelijk. Een belangrijk detail is dat de Sanwa OBSF-24 knoppen (welke ik wil gebruiken als killswitch) een NO-switch is (normally open). Dit is overigens het type knop dat vanzelf terugveert.

Ik hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven voor degene die mij willen helpen. Mochten er nog vragen zijn dan zal ik hierop antwoorden indien ik de kennis bezit.

Alvast bedankt voor de moeite!

groeten sTim

Je wil dus 5 schakelaars om 2 elementen te schakelen?

En zijn die volumeknoppen met drukschakelaar wel handig bij een gitaar, kan me voorstellen dat je deze indrukt tijdens een (wilde) solo, en als je dan net op dat ene element speelt...

Om een schakeling te bedenken zal je eerst moeten weten wat voor soort schakelaars die potmeters zijn (DPDT?). Ook zul je moeten uitzoeken hoe je de pups kunt laten schakelen tussen singlecoil en humbucker, ik denk dat het een kwestie is van parallel/serie?

En moet de killswitch altijd werken? Dus in humbucker mode en in singlecoil mode?

EDIT:

Even van research gedaan, gitaarvragen blijven interessant.

Om de pups te laten schakelen tussen singlecoil mode en humbucker mode moet je de south finish op de ground aansluiten, de south start en de north finish knoop je aan elkaar en de north start is nu gewoon je hot aansluiting. Als je het knooppunt van de south start en north finish aan de ground verbind dan zit je in singlecoil mode en anders in humbuckermode. Je moet dus simpelweg met je schakelaar het knooppunt naar de ground kunnen schakelen, dat is niet moeilijk.

Daarna gaan je hot draden naar de beide killswitches (ik begrijp niet helemaal wat voor schakelaars je hiervoor wilt gebruiken) en de uitgang van de killswitches sluit je dan aan op een van de honderden schema's die op internet te vinden zijn.

[Bericht gewijzigd door leime op (54%)]

Ik vind het een zeer onconventionele, maar vooral onlogische, opstelling.
Op de plek van de pu-selector zet jij een terugverende killswitch en voor de pu-selector maak je nu gebruik van een zeer onhandig geplaatst klein klote schakelaartje.

De keuze voor je type killswitch snap ik ook al niet, als die terugveert gaat toch meteen het effect verloren?
Voor de schakeling singlecoil/humbucker kun je waarschijnlijk wel terecht op de site van Seymour Duncan.

@leime: met jouw oplossing maak je een parallelschakeling met een kortgesloten spoel, denk niet dat dat lekker klinkt.

In een ver en grijs verleden heeft er in de Music Maker een schakelingetje gestaan waardoor één van de potmeters werd gebruikt om op het laatste stuk één van de spoelen uit te schakelen. Werkte makkelijk en klonk goed. Maar ja, het schema heb ik niet meer...

Als je dan toch Gibson pickups koopt waarom dan niet de klassieke combinatie 490R/498T, dat zit op een Gibson LP Custom toch ook?
Lekker vet ;-). Of een Dirty Fingers voor de brugpositie, nog gemener.

Op 15 april 2012 23:00:13 schreef hadv:
De keuze voor je type killswitch snap ik ook al niet, als die terugveert gaat toch meteen het effect verloren?

Volgens mij is de killswitch bedoeld om "ritmisch" te bedienen.

Het effect kun je ook gewoon maken door één volumepot dicht te draaien en tegen de schakelaar te tikken waarmee je de elementen schakelt.

Gitaarschakelingen zijn altijd leuk... alleen is de vraag wat praktisch handig is. Het lijkt me lastig om op een podium in het halfdonker binnen een seconde de juiste functie te bedienen.

Als je de humbuckers naar enkelspoels wilt schakelen, kun je ook de bestaande elementen modificeren als er geen middenaftakking aanwezig is... gewoon de tape van de spoel afhalen en de middenaftakking opzoeken en die ook aansluiten. Nieuw afgeschermd kabeltje eraan zetten en klaar ben je. Eventueel kun je zelfs de twee spoelen loskoppelen en apart bedraden, dan heb je nog meer schakelmogelijkheden.

Vervolgens is het wel leuk als je de fase kunt schakelen van de elementen. Dan kun je in enkelspoels-mode beide elementen in tegenfase zetten. Als je dan slim de spoelen schakelt kun je zowel in-fase als uit-fase nog steeds een soort humbucker maken om brom te onderdrukken.

Mijn eigen ervaring is overigens dat 90% van de modificaties in de praktijk nauwelijks zin heeft. Mijn eerste ARIA-proII gitaar heb ik ooit zwaar gemodificeerd met extra schakelaars en een 4-standenschakelaar om allerlei element-configuraties te schakelen... zelfs de spoelen van een humbucker waren toen onderling uit-fase of parallel te schakelen. Maar in de praktijk gebruik ik die opties nooit.

Een LP-kloon gaat in elk geval niet ineens als Stratocaster klinken... dan kun je beter een goedkope Strat ernaast zetten.