Verbruikt een ups zelf eigenlijk ook stroom als hij standby staat? Lijkt me van wel, aangezien ik vannacht in een verders stille kamer een licht spanningsgebrom uit de hoek hoorde komen waar de ups staat. Het betreft een apc 2200, vrij zware jongen dus voor thuisgebruik.

Indien ja, is het ook bekend hoeveel?

Hoi Frankiej,

De electronica die intern aanwezig is zal stroom opnemen en natuurlijk de druppellader van de accu ook.

Misschien de makkelijkste manier om er achter te komen wat het eigen gebruik is. Alle verbruikers los koppelen van de UPS. Stroommeting in de fase opnemen LET OP HET IS 230 Vac !!!
Ik weet zo niet of de belasting van een UPS op het net een OHM's gedag vertoont. Aangezien je het over brommen hebt zou je zeggen dat er iets van een trafo aanwezig is. Dat zou inhouden dat er spraken zal zijn van een cos phi die ongelijk is aan 1. Om die te kunnen bepalen zul je iets met specifieke power analyses moeten doen of met een scoop moeten gaan meten.

Wellicht helpt je dit een beetje verder.

Groeten,
Jurgen

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verbruikt uiteraard zelf ook stroom. (Hoe zou 'ie anders moeten werken? ;) )
Verbruik hangt af van type UPS (off-line,no-break,...) en de efficiency van de converter.
Makkelijkste is om er een energy meter (met cos-phi meting) tussen te zetten.

Het is niet onaanzienlijk, onze oude APC's (1500 vermoed ik) trokken zelf iets van 100W.
Maar goed, er zal ook een dikke kW achter zo een grote UPS hangen.. Alles is relatief.

Piet elektro

zonder prutsen kom je nergens!

Veel APC's testen de toestand van de accu's door eens in de zoveel tijd een 'zelfcheck' uit te voeren.
Hierbij worden de aangesloten apparaten (PC's etc.) kortstondig gevoed uit de batterij. Mocht deze falen wordt snel teruggeschakeld naar netvoeding en verschijnt een melding dat de accu toe is aan vervanging.

Wat het verbruik is zou je even moeten meten met een verbruiksmeter.
Bijvoorbeeld bij de Kijkshop, prijs €10,-

het verschilt inderdaad ook per ups.

het 'goedkope' systeem laat normaal gesproken de netspanning rechtstreeks door en er is een aftakking waar de accu mee geladen wordt en de elektronica gevoed. bij spanningsverlies slaat er een relais om waardoor hij op accu gaat werken. die dingen hebben een relatief lange dip, maar verbruiken relatief weinig.

een on-line ups maakt van de 230v input eerst (meestal) ca 24v waar de accu's ook direct aan hangen. daarna wordt er weer 230v van gemaakt.

bij uitval van netspanning nemen de accu's het direct over en is er praktisch geen spanningdip (de omvormer draaide al). Maar dat type verbruikt een stuk meer.

een 2200 is trouwens best een beest voor thuis. Ik heb een 1400, met 2 computers 2 schermen, wat netwerkapparatuur en een 70w lamp erop branden 2 van de 5 leds van de belasting

dank voor de reacties. een uitgebreide meting is aan mij niet besteed. zo'n verbruiksmeter is handiger voor me. ik vermoed dat het verbruik idd aanzienlijk is, omdat de meter behoorlijk doortikt als vrijwel alle electrische apparaten in huis uitgeschakeld zijn. ik haal de ups binnenkort toch uit de hoek, zal dan eens kijken of er een aantal gegevens zichtbaar worden. staat nu achter een kast, zo'n zwaar gevaarte til je daar niet zomaar achteruit.

is idd een zware, kon hem destijds voor een prikkie kopen, accu's koop ik voordelig in bels. welke is de belastingsmeter dan en werkt die altijd of alleen als het net eruit ligt?

heb er een desktop pc, monitor, tv, sat-tuner, homecinema, modem, router en een gigaset aanhangen. bij stroomuitval kan ik alles netjes uitschakelen en gebruik ik de ups voor het modem met router en hang er, indien savonds, een kleine lamp aan om ook nog wat te zien in huis. ook de cv heeft er al eens aangehangen, ideaal!

[Bericht gewijzigd door Frankiej op dinsdag 1 mei 2012 14:20:48 (36%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het verschilt wel per ups idd . heb de 3000va in 19" gehad die trok 60 watt continu weg in stby zelfs nog. er zaten 2 trafo's in die dat veroorzaakten . ivm het behoorlijke sluipverbruik zette ik de unit helemaal uit s'nachts door de uitknop lang in te drukken. helaas ging er door de trafo's dan ook vaker de b16 automaat uit in de meterkast. een inschakelvertraging loste dit ook weer op.

de 1000 va in zwarte rack uitvoering heb ik ook gehad en die had geen zware trafo wat in een lager verbruik resulteerde , die trok 7 watt stby weg. nu gebruik ik een antieke victron van 1500va met ringkern die 15 watt stby /aan doet , dus staat deze altijd aan nu.

de inverter modellen met de accuspanning aan het net gekoppeld zijn zuiniger over het algemeen , maar ook die doen weleens 60 watt stby . meten is weten dus..

Piet elektro

Deze verbruiksmeter is een goede optie:
http://www.kijkshop.nl/product/21159/5152-5190/huis-en-klussen/huis-te…

Zie net dat deze momenteel niet leverbaar is, maar even navragen bij een lokale Kijkshop kan nooit kwaad. Anders zijn er nog legio andere opties.
Het stukje wat ik schreef over de zelftest was als mogelijke verklaring voor het plotselinge gebrom.

testman

een apc heeft idd in de software een optie om de twee wekelijkse test eruit te gooien. zo gaan de accu's ook wat langer mee omdat de 20 amp teststroom ( de ups belasting ) voor die 7ah accu's ook niet zo goed is. ook zijn er modellen met een tiptoets achterop die de gevoeigheid verandert , op hoog ingesteld gaat de unit al op accu draaien met een schakelpuls op het net , anders is een echte stroomuitval een trigger om om te schakelen .

het gebrom was niet plotseling. Dat gebrom van de zelftest, welke hij meestal op zondagochtend rond een uur of 8 doet, is met name de ventilator die dan gaat draaien. Het constante zachte gebrom of beter gezegd gezoem, is meer het geluid wat je hoort als er spanning staat op een spoel o.i.d. Maar zoals eerder gemeld, dat hoor ik dus alleen als snachts in huis alles muisstil is. En dan denk ik dus: waar geluid vandaan komt, is stroomverbruik aanwezig.

Piet elektro

Nu ik je startpost nog eens lees begrijp ik het ;) Dacht dat het muisstil was en daar opeens wat gebrom doorheen kwam.
Ik legde de link gelijk met mijn APC welke normaal doodstil is maar tijdens de zelftest even klikt en dan kortstondig bromt.

APC BackUPS 500VA model hier, trekt ongeveer 25W als de accu's volledig zijn opgeladen en hij 'wacht' op een spanningsuitval.

Gemeten met zo'n Cresta meter btw.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op dinsdag 1 mei 2012 21:19:48 (13%)]

er zal wel een trafotje in zitten die voor de laadspanning zorgt en evt voor de regelelektronica. Die kan wel wat trillen.

zit er nog garantie op? anders even open maken en met een kokertje het geluid localiseren. wat lijm of een laagje blanke lak oid lost het zo op

testman

het brommen komt vaak van de converter af die de trafospanning ( is bij apc de helft van de totale accuspanning ivm 50hz sinus uitgang ) verdubbelt om de accu's te laden . de ene ups heeft dit brommen / janken goed hoorbaar en de andere helemaal niet. er zit vaak wel een printtrafo in de ups , maar die is niet om de accu's te laden . vaak worden ze met 2x de 10 uurse waarde opgeladen en dat krijg je niet uit een klein trafo'tje geperst :P

de apc sc1000 die ik had , heb ik ook eruit gedaan omdat deze niet meer als 20 minuten wou draaien op de backup ( in de software vastgezet ) , ook al zat er 10 x de originele accucapaciteit aan de ups !

het zoemen is niet irritant, het gaat er bij mij puur om het stroomverbruik.
heb hem er nu tussen uit gevist en in de opslag gezet ivm toekomstige verhuizing. het is dus een smartups 2200xl. zonder garantie, ik zou niet weten hoe oud hij is. heb hem ooit via mp gekocht en er zelf nieuwe accu's ingezet. die zal ik na de verhuizing weer vervangen denk ik.

Een 2kW model verbruikt wel een beetje.

Ik had een ( dual conversion, dat wel ) ups die idle 35W verdampte, dat was evenveel als de server die er aan hing.

testman

als de ups nog een witte uitvoering betreft ,dan is hij tussen de 13 en 9 jaar oud over het algemeen . sinds 2003 zijn ze zwart van kleur geworden , toen kwamen ook de modellen zonder die zware trafo erin. de 3000va uitvoering die ik had woog 54 kilo , waarvan de unit zelf toch 1/2 van het gewicht was...

het is idd een witte en dat gewicht. tja, tis een loodzware bak. om hem te verplaatsen heb ik er de accu's uitgetrokken. scheelt een kilo of 9 denk ik.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ach, nu snap ik waarom ze het loodaccu's noemen: omdat ze zo zwaar zijn natuurlijk! :)

(parallel: een zebra heet zo vanwege zijn strepen)