Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen. Schema van de dc-motor waar het om gaat is:
http://i48.tinypic.com/ehhlj8.png

1. Hoe bereken ik de rotorweerstand (Rr)?
2. Hoe wordt het maximale koppel/moment berekend (Mmax)?

Ik zou graag antwoord in formule-vorm willen krijgen, met uitleg. Dat R = U / I is dat weet ik. Maar welke U en welke I moet ik nemen als ik de Rr wil weten.
Waardes kan ik dan zelf wel invullen.
Als jullie meer info nodig hebben, hoor ik het wel.

Alvast bedankt,
HydraGene

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat schema is niet van een motor. Dat rondje met die M erin, dàt is het volledige schakelschema (op de bekrachtiging na) van je motor. ;)

Maar welke U en welke I moet ik nemen als ik de Rr wil weten.

Misschien dat het bij motoren anders is, maar als ik, bijvoorbeeld, R27 moet weten, dan vind ik die met U27 en I27.
Welk verschijnsel zou je meting kunnen verstoren? Hoe voorkom je dat?

Haha ja ok -.-' maar je weet wat ik bedoel :p

Ja, dat weet ik. Maar ik zie geen Ur en geen Ir...
Waarschijnlijk Ua / Ia = Rr toch?
Maar we hebben meerdere Ua en Ia gemeten bij meerdere M. Bij elke waarde komt er een andere R uit.. Dus welke Ua en Ia moet ik dan nemen? In het schema staat Ia (max 5A), kan het dat zijn dat voor Rr de Uamax / Iamax gedaan moet worden?

Weet jij misschien ook hoe de maximale koppel/moment berekend wordt?

Frederick E. Terman

Honourable Member

In ieder geval is Ia hetzelfde als Ir. Maar misschien is er wel een subtiel verschil tussen Ua en Ur...
Je hebt nog niet nagedacht over wat de meting zou kunnen verstoren?
Laat ik het anders zeggen. Wanneer (in welke situatie) weet je zeker dat Ua/Ia gelijk is aan Rr? Kortom, wanneer Ua=Ur?

Het koppel komt later wel.

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het maximale koppel wordt bepaald door het ontwerp van de motor; daarvoor moet je weten wat de koppelfactor is (hoeveel koppel krijg je per ampere rotorstroom), en wat is de maximale stroom die door de rotor mag zonder dat deze oververhit raakt?

Waar FET subtiel op aan probeert te sturen, is dat een motor meer is dan alleen een weerstand. De vraag is: welke elektrische eigenschappen heeft een rotor nog meer, behalve dus een weerstand, en zou je een situatie kunnen bedenken waarbij die andere eigenschappen geen invloed meer hebben, en de rotor dus wel een echte weerstand is?

Heeft het met het magnetisch veld te maken? Ik weet zo gauw niet waar het anders mee te maken heeft... Zonder dat magnetisch veld is Ua enige spanning toch?
De stator wekt toch een magnetisch veld op die de rotor helpt of laat draaien?
Moet ik hier naar kijken? http://i45.tinypic.com/2dirudu.png
Rr = Uk / Ia?

En over het motorkoppel:

koppelfactor hebben we niet.. maar als het koppel per ampere is, dan kun je toch het gemeten koppel delen door de op dat moment gemeten ampere?
Mmax is dus Imax . (M/I) ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 mei 2012 12:38:55 (24%)]

Op 1 mei 2012 16:24:08 schreef HydraGene:
De stator wekt toch een magnetisch veld op die de rotor helpt of laat draaien?

En wat gebeurt er als de rotor gaat draaien?
Tip: kijk eens naar de rechterhelft van de tekening.
De hele tekening ziet er tamelijk symmetrisch uit.;-)

De rotor wekt aan de generator-kant stroom(Ig?) op.

De rotorweerstand is de som van de twee R aan de generator-kant?

[Bericht gewijzigd door HydraGene op dinsdag 1 mei 2012 17:15:27 (40%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ten eerste staan die parallel, en tweede hebben die met de weerstanden in de motor niets te maken.
Klaas bedoelt alleen: rechts gebeurt iets als het ding gaat draaien. Hoe is dat links?

Goed, ander gezichtspunt.
Is de stroom door de rotor bij het aanzetten hetzelfde als even later? (wat is er zo speciaal aan de toestand van de motor bij inschakelen?)
Wat bepaalt de rotorstroom bij het inschakelen? En later?

Ten eerste, sorry dat ik pas zo laat weer antwoord. Vakantie he :P En ik had de juiste dictaat niet thuis liggen, nu wel. Ik weet ook niet zeker of ik de komende paar dagen weer snel zal antwoorden. Maar ik ben jullie nog niet vergeten en wil graag met jullie doorwerken naar de oplossing. :)

Maar wat ik weet, is dat een motor werkt doordat er een stroom door een winding(rotor) gaat. De winding is tussen twee magneten in de behuizing(stator) geplaatst. Wanneer dan stroom door de winding gaat, ontstaat er een magnetisch veld(flux). Hierdoor trekt de noord-magneet de ene kant van de winding aan en zuid de andere kant. Hierdoor begint de rotor te draaien
De generatorkant werkt net andersom, wanneer de rotor in de stator draait, ontstaat er een magnetisch veld dat stroom opwekt.

Bij het aanzetten van de motor, heeft het geen toerental/hoeksnelheid. Een stroom moet de rotor dus eerst op gang brengen.
Hiervoor moet de flux groot genoeg zijn om de winding op gang te brengen, daarna gaat het draaien makkelijker. Dus bij het starten is een grotere stroom nodig om de juiste kracht op te wekken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je komt in de buurt, al rammelt de verklaring. Denk even verder.
Als bij de generator de draaiende rotor een spanning opwekt, waarom zou de draaiende rotor in de motor dat dan niet doen?
Een rotor weet immers zelf niet of hij in een motor of een generator zit?

Want, zeg nu zelf, waardoor neemt nu eigenlijk precies de stroom af. Want dat gebeurt ook als de rotor praktisch niets weegt, al gaat het dan wel heel erg snel.

Als we dat effect, dat ontstaat door het draaien - en nu ben ik een beetje aan het voorzeggen - niet willen, wat kunnen we daaraan dan doen? Niet te moeilijk denken.
En als we dan meten, nu we genoeg tijd hebben om dat rustig te doen, wat kunnen we dan berekenen?

Nouja, als je een metalen voorwerp tussen twee magneten beweegt, dan wordt er een magnetisch veld opgewekt.
Stel je voor een rotor tussen twee magneten staat stil. Zet ik er zelf een stroom op, dan zullen de magneten de stroom aantrekken en zo de rotor in beweging brengen. De motor ondervindt ook een beetje hetzelfde effect als de generator, er ontstaat ook een inductiespanning die ontstaat doordat de rotor tussen de magneten draait.
Bij de generator, wanneer ik de rotor zonder stroom een tikje geef, ontstaat door het draaien een magnetisch veld. Een inductiespanning wordt opgewekt.

Stroom hangt ook af van de belasting aan de motor, toch? In geval van een hoge belasting moet de motor meer koppel leveren, dit gebeurt door de stroomsterkte te verhogen.

De magneten(stator) weghalen? Dan meten we de stroom en spanning die we er zelf op hebben gezet. Dus zonder de inductiespanning.

Dus wat ik eigenlijk moet doen, is de inductiespanning berekenen en die aftrekken van de tijdens het prakticum gemeten spanning. Die spanning delen door de 5A of de max gemeten stroom(5,2A)?
Dan krijg ik toch de juiste rotorweerstand?

[Bericht gewijzigd door HydraGene op maandag 7 mei 2012 11:17:20 (12%)]

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij ga je helemaal de goede kant op!

Kan je een truuk verzinnen om de inductie-spanning nul te maken?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 mei 2012 11:08:40 schreef HydraGene:
Nouja, als je een metalen voorwerp tussen twee magneten beweegt, dan wordt er een magnetisch veld opgewekt.

Nee, het magnetische veld bestaat al vanwege de permanente magneten, niet omdat je een metalen voorwerp in dat veld beweegt. Daarbij is het waarschijnlijk handig om te specificeren of je het over een ferromagnetisch metaal hebt of niet.

Stel je voor een rotor tussen twee magneten staat stil. Zet ik er zelf een stroom op, dan zullen de magneten de stroom aantrekken en zo de rotor in beweging brengen.

Ten eerst kun je ergens geen "stroom opzetten", je kunt er hooguit spanning op (of eigenlijk overheen) zetten, en mogelijk gaat er dan een stroom lopen. Magneten trekken geen stroom aan (nou, strikt genomen wel, dat is het Hall effect, maar daar hebben we het niet over). Een stroom die door een geleider loopt, zal een magnetisch veld opwekken, en dat veld kan interacties aangaan met andere magnetische velden, maar dat is niet hetzelfde. Overigens kan de rotor niet alleen door een magnetisch veld worden aangetrokken, maar ook afgestoten, als die rotor zelf ook een magnetisch veld bezit.

De motor ondervindt ook een beetje hetzelfde effect als de generator, er ontstaat ook een inductiespanning die ontstaat doordat de rotor tussen de magneten draait.
Bij de generator, wanneer ik de rotor zonder stroom een tikje geef, ontstaat door het draaien een magnetisch veld. Een inductiespanning wordt opgewekt.

Op zich correct, maar ik vind de term "inductiespanning" wat verwarrend, al wordt deze vaker in een dergelijke context gebruikt. Je zou deze kunnen verwarren met de spanning die door een spoel wordt opgewekt op het moment dat de stroom door de spoel veranderd. Ik vind de term "tegen-EMK" handiger, maar "EMK" is eigenlijk gewoon een oud woord voor spanning, dus komt dat op hetzelfde neer. Bedenk in ieder geval goed dat dat twee afzonderlijke effecten zijn.

Stroom hangt ook af van de belasting aan de motor, toch? In geval van een hoge belasting moet de motor meer koppel leveren, dit gebeurt door de stroomsterkte te verhogen.

Op zich waar, maar hoe komt dat dan? Welke natuurkunde ligt daaraan ten grondslag? Wat gebeurd er precies als de motor meer koppel moet leveren, en hoe komt het dan dat deze meer stroom gaat trekken?

De magneten(stator) weghalen? Dan meten we de stroom en spanning die we er zelf op hebben gezet. Dus zonder de inductiespanning.

Hoe ga je zelf ergens "stroom en spanning op zetten"? Nog afgezien van het feit dat spanning staat en stroom loopt, wat ga je doen als de stroom hoger of lager is dan je zou willen? Wat ga je doen als de spanning hoger of lager is dan je zou willen?

Dus wat ik eigenlijk moet doen, is de inductiespanning berekenen en die aftrekken van de tijdens het prakticum gemeten spanning. Die spanning delen door de 5A of de max gemeten stroom(5,2A)?
Dan krijg ik toch de juiste rotorweerstand?

In principe wel, maar het lastige is dat die opgewekte spanning geen gelijkspanning is (er zit een rimpel in), en dat de spanningsval over de weerstand vaak maar een klein deel is van de totale spanning, waardoor de meetfout relatief groot wordt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 mei 2012 20:55:24 schreef HydraGene:
Bij het aanzetten van de motor, heeft het geen toerental/hoeksnelheid.

En de stroom in DIE situatie zouden we nu wel eens willen weten. Want wat kunnen we dan uitrekenen?

Een stroom moet de rotor dus eerst op gang brengen.
Hiervoor moet de flux groot genoeg zijn om de winding op gang te brengen, daarna gaat het draaien makkelijker. Dus bij het starten is een grotere stroom nodig om de juiste kracht op te wekken.

Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is het helemaal niet!
Ten eerste zou er nog steeds verschil zijn in stroom tussen stilstand en draaien, ook al zou de rotor geen massa hebben.
Daarbij komt een onbelast draaiende motor helemaal niet zo vaak voor; een motor drijft iets aan en dat kost vermogen, dus kracht, ook hij het starten. Het is geen los vliegwiel of zo!

Maar, en dat is het belangrijkste:
Jij mag het dan logisch vinden dat de stroom afneemt als het spul eenmaal draait, maar hoe kòmt dat dan? Waardoor levert de voedingsbron dan zomaar minder stroom? Hoe 'weet' hij dat?

Terug naar de praktijk: Hoe kunnen we de stroom bij stilstand op ons gemak meten? (nu is het echt voorzeggen :))