Kan je elke radio met een afneembaar front afzonderlijk op een andere en veilige plaats monteren?
In het dasboard van mijn porsche speedster (oldtimer) is geen plaats voor een moderne autoradio. Daarom heb ik het idee om de radio zelf in een opbergruimte te plaatsen (achter slot) en enkel het front van de radio met draadjes te verbinden en met een scharnier te laten openklappen onder het dashboard.
Kan elke radio met een afneembaar front op een andere lokatie geplaatst worden? Wie heeft hier ervaring mee?
Beste Stefke,
Dit lijkt mij een vrij moeilijke opdracht. Het probleem is volgens mij dat er over deze verbindingen communicatie loopt tussen de processor in de radio en de intelligente chips in het frontpaneel zelf (het scherm, uitlezen van de druktoetsen e.d.). Omdat deze communicatie normaal gezien niet ver moet lopen, is ze hier ook voor ontwikkeld. Dat wil zeggen lage spanningen, en waarschijnlijk een vrij hoge snelheid. Ik vermoed dan ook dat het zomaar verbinden van de connectoren met draden problemen gaat opleveren, en het geheel niet gaat werken (o.a. door storingen). Ik heb het natuurlijk nog nooit zelf geprobeerd, maar ik denk dat andere forumgebruikers mijn mening zullen bevestigen.
Edit: volgens onderstaande replys moet het misschien toch mogelijk zijn, als de afstand niet te lang wordt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zolang de verbinding tussen front en radio geheel electrisch is, en niet al te lang, zal dat vaak wel gaan (eventueel afschermen of twisten mochten er dingen niet werken of vreemd gaan storen). Zorg wel dat de radio denkt dat het front fysiek aanwezig is (vaak een schakelaartje voorop de radio dat je dan door moet verbinden).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
maar ik zou op zijn minst een goed geisoleerde kabel gebruiken.
eventueel is een buffertrap met level shift nog wel handig om het geheel wat minder storingsgevoelig te maken.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Er zijn ook wel 'retro' model autoradio's die vaak wel in oudere auto's passen die dan wel moderne mogelijkheden hebben...
Zoiets als dit : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373815/
Goede reacties. Mijn voorkeur gaat toch naar het verborgen frontje.
Een retroradio is heel duur en is een te leuk hebbeding voor dieven.
De auto staat vaak open geparkeerd, vandaar het idee om het allemaal te verbergen.
Aan een afstandsbediening heb ik ook gedacht maar die kunnen vaak niet alle functies.
Het lijkt wel alsof het nog niet vaak in de praktijk is uitgevoerd door leden van dit forum?
Op 2 mei 2012 15:44:45 schreef Stefke-replica
Het lijkt wel alsof het nog niet vaak in de praktijk is uitgevoerd door leden van dit forum?
Zoveel forum leden hebben er geen porsche speedster 
Op 2 mei 2012 16:12:59 schreef 2N3055:
[...]
Zoveel forum leden hebben er geen porsche speedster
idd ma niet zo bedoelt natuurlijk.
Ma ja, kan me voorstellen dat dit probleem zich alleen maar voordoet bij oldtimerbezitters.
Ooit heb ik iets vergelijkbaars gedaan: Alle aansluitdraden vanuit het dashboard verlengd en naar de bijrijdersstoel geleid, de autoradio zat staand in de kaartenzak achterop. Uit het ontstane radio-gat staken een paar felgekleurde draden, alsof een junk al had toegeslagen. De volume-knop wist ik op de tast te vinden, andere voor instellingen was het beter om de auto tot stilstand te brengen.
jalee
met vriendelijke groet, jalee
paar weken geleden heb ik nog zo iets gedaan de front kwam 30cm los van de radio zelf.
ik heb gewoon draden van een oude printer kabel gebruikt, alles werkt nog zoals het hoort alleen het geluid gaat niet meer echt hard.