Ik ben al een stoot opzoek na een bouwbeschrijving om zelf een UV bak te maken voor het belichten van print platen.

heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden????

:)

Ja, kijk eens in de Elektuur, volgens mij heeft er daar wel eens iets dergelijks ingestaan.
Als ik iets vindt laat ik het weten. ;)

Ik ben (nog) geen lid van Elektuur. Maar ik zou ook een licht bak willen maken, als je iets vind zou je mij dan ook willen mailen?? driess94@queenzone.com
tnx
p.s. ik heb een hoogte zon met "UV lampies" kan ik die aanpassen??

even offtopic.. maar die naam : Weller wtcp - s vind ik wel een beetje heel erg commericieel...

weller ik heb in elektuur gekeken maar kon niks vinden.

Mijn abonnement gaat tot 2000 en nu als jij iets vindt laat dat dan ff weten.

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Maverick op ]

Ik heb hier de Elektuur vanaf 1973 maar nog nooit een ontwerp gezien van een UV lichtbak.

Maar het is toch ook niet zo moeilijk. Koop gewoon 4 UV-TL buizen van 15W met TL-buisvoeten, twee voorschakelapparaten en starters+houder.
Maakt een houten kist die 2x hoger is dan de TL buis in zijn houders en ongever net zo lang. Schoef de Buisvoeten op de bodem, sluit alles net zo aan als een normale TL bak.
Eventueel kan je er nog een timer inzetten.

Leg een goed schone en vlakke glasplaat op je kist of laat hem er iets in verzinken. Het mooiste is een oude glasplaat uit een kopieer apparaat.

Maak er een deksel op, want UV is slecht voor je ogen en voilá één UV-lichtbak, voor veel mider €uro's dan dan bij Conrad, e.d.

ik snap dit nooit iedereen zegt altijd uv licht dit en dat... maar mijn lampen geven helemaal geen blauw licht en lijken gewoon op normale tl buizen en het werkt perfect

Op zo 26-05-2002 21:29:48 schreef Hugo Welther:
Ik heb hier de Elektuur vanaf 1973 maar nog nooit een ontwerp gezien van een UV lichtbak.

Maar het is toch ook niet zo moeilijk. Koop gewoon 4 UV-TL buizen van 15W met TL-buisvoeten, twee voorschakelapparaten en starters+houder.
Maakt een houten kist die 2x hoger is dan de TL buis in zijn houders en ongever net zo lang. Schoef de Buisvoeten op de bodem, sluit alles net zo aan als een normale TL bak.
Eventueel kan je er nog een timer inzetten.

Leg een goed schone en vlakke glasplaat op je kist of laat hem er iets in verzinken. Het mooiste is een oude glasplaat uit een kopieer apparaat.

Maak er een deksel op, want UV is slecht voor je ogen en voilá één UV-lichtbak, voor veel mider €uro's dan dan bij Conrad, e.d.

Misschien iets voor een tutorial voor op deze site?

[Bericht gewijzigd door Jeroen Geurts op ]

In een uitgave van Elex (Elektuur) heeft zoiets wel eens gestaan.
Weet alleen niet meer wanneer, zal ik na moeten kijken.

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]

Bij ons in de buurt is er een kringloopcentrum waar ik voor bijna geen geld (4 euro) een 2e hads gezichtsbruiner heb gekocht. Met een stuk glasplaat erop heb je een perfekte lichtbak. Ik heb al verschillende printjes met succes geëtst hiermee