Halo,
Ik ben nieuw hier, en heb electrisch gezien wel iets verstand maar nou niet zo veel.
Kan met een multimeter overweg en los over het algemeen electrische storingen bij auto's op.
Nu heb ik echter een probleempje met een eier koker.
Heb het ding opengeschroeft en zag dat het, volgens mij een relatieve simpele schakeling is, met volgens mij tussen stroom aanvoer en ingang verwarmings elementje een weerstand. Ik geloof dat het verwarmingselementje ook parrallel geschakeld staat met de zoemer
Nu heb ik een paar metingen (weerstand) verricht en, ik denk, dat de grote weerstand is overleden. Die geeft nl oneindige (=1 op digitale multimeter) weerstand aan.
Alle andere componenten zoals kabel, verwarmingselement en zoemer lijken k wat weerstand betreft (verwarmings element heeft een bepaalde weerstand, maar das toch juist normaal voor een verwarmingselement, immers ik meende dat dat juist het principe was van een verwarmingselement, want weerstand gaat gepaard met warmteontwikkeling toch?)
Afijn Jullie zullen begrijpen ik ben een nono op electrisch gebied.
Waar ik zit (brazilie) kennen ze die eierkokertjes niet, en ik vind het toch wel een handig ding om te hebben.
En als het alleen om een weerstand gaat.......
Afijn in het geval van de weerstand heb ik dus wel een probleem....wat vor vervangende weerstand moet ik op de kop gaan tikken voor dat ding?
Op de weerstand zelf staat niks, of is niet meer te lezen.
Iemand die me kan helpen?
Gegevens eierkoker
220 V - 350 watt
Philips HD 4351 / D
Hopelijk kan iemand mij helpen, of moet ik dat ding gewoon in de container dumpen?
gr
Luke
Bij deze een foto van het ding
gr Luke
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151184789573986&set=a.101…
Sorry uploaden lukt niet dus bij deze linkje
Kennen ze niet? Er is zelfs een Braziliaans patent voor een elektrische eierkoker. 
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Je kan het goedkoop oplossen door hem te vervangen met een stuk draad,
Maar dan is hij natuurlijk niet meer verzekert tegen oververhitting als hij droog kookt.
En zo'n ding (thermische-zekeringen) kost maar paar cent.
Die thermische zekering is misschien niet zonder reden kapot gegaan, dus kijk ontzettend goed uit wat je doet !
Ok mensen, dank voor reacties
Ik neem aan dat wat ik beschreef als een "weerstand" dat dat dus de termisch zekering is? (sorry, ik zei al dat ik er geen verstand van had
)
Afijn , in dat geval heb ik daar dus een paar vragen over
Waardoor gaat zo'n ding kapot? Droogkoken?
Kan het ook liggen aan voltage verschil?
Ik heb het ding uit nederland meegenomen, en daar is de spanning veel stabieler als hier
hier schommelt het nogal tussen 220 en 240 volt
Is zo'n termisdche zekering makkelijk te verkrijgen, en wat voor type moet ik dan hebben?
Luke
@ Frederick,
Ik neem direct aan dat er een patent voor is hier, en zelfs dat ze in de verkoop zullen zijn, maar ik heb ze hier nog nooit in de handel gezien, dat bedoelde ik er mee te zeggen eigenlijk, en als ze hier al "relatief zeldzaam" zijn ben ik een beetje huiverig om er mee naar de eerste de beste electronica toco te stappen.
Aann de andere kant, als het een dusdanige simpele reparatie is, dat ik hem kan gan doen (met jullie hulp uiteraard
dan kan die electroboer dat ook zou je denken.
Afijn een beetje kntselen kan geen kwaad en het is weer leerzaam ook.
Heb een hekel aan vonken maar met jullie hulp moet het op een veilige manier op te lossen zijn 
Wat is overigens dat ding wat tegen die verwarmingsspiraal aanzit?
(vierkant blokje)
Het andere vierkante blokje is dacht ik het zoemertje, heb ik dat juist?
Luke
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 8 juni 2012 23:29:21 schreef Luke1:
Wat is overigens dat ding wat tegen die verwarmingsspiraal aanzit?
(vierkant blokje)
Het andere vierkante blokje is dacht ik het zoemertje, heb ik dat juist?
Luke
Dat blokje bij het element is de thermostaat, en als die aanspreekt ( opent ) dan gaat de zoemer.
Degeen die je een weerstand noemt is de oververhittings-beveiliging.
Die heeft één draad aan de buitenbehuizing, en de andere zit met een gekleurde isolatie, voor de temperatuurindikatie.
En er staat ook een waarde op in °C.
MVG Gerard.
@ Gerard en plankgas, en natuurlijk ook alle anderen....
Dank voor de reacties, voor 96 euricent zal mijn eierkokertje weer gewoon gaan werken dus 
kan je niet voor zonder zitten toch 
ff bestellen in nl dus. tot die tijd even netjes bypassen en ding niet te lang door laten zoemen alstie afgaat 
Nogmaals dank, aan dit soort reacties heeft men wat.
Zal gegarandeert nog wel eens van me laten horen hier 
gr
Luke
Nog ff een laatste vraag...
Ik zie op de conrad site dat die zekeringen er in div temp gradaties zijn
Die in die eierenkoker zit is met geen mogenlijkheid af te lezen, alleen is te zien dat hij een witte kop heeft (weet niet of er kleurcoderingen bestaan voor die dingen)
Welke moet ik bestellen? of kan ik gewoon aanhouden wat plankgas aangaf
Die gaat tot 240 graden celcius (is dat niet te hoog??? )
Ik snap dat die eireren koker op een gegeven moment flink heet wordt en al zeker als hij zeg maar droog kookt maar wil ff zeker weten dat ik de juiste neem
Luke
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Als je een beetje logiesch nadenk dan moetje ruim boven de 100 graden zitten.
Omdat de kookpunt van water 100 graden is + je een ei 5 min. door moet koken,
Dan krijgt de zekering het extra warm dus ik denk datje tussen de 180 en 240 graden wel goed zit.
kijk ook even op de snoer, vaak staat hier ook de temeratuur op van het smeltpunt
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Geloof niet dat de temperatuur die op het snoer staat, het smeltpunt is (althans, dat hoop ik niet
)
Verder zou ik toch proberen te achterhalen wat er van oorsprong in hoort te zitten, het is immers een beveiliging.
(@ techno turk, je taalgebruik laat wel een beetje te wensen over)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er staat vaak wel degelijk tekst op , deze is alleen bijna niet te zien , even met een natte vinger erover gaan , dan is deze evt met een loupe wel af te lezen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@Gadget, 't lijkt me niet zo moeilijk om in 1x te gokken wat techno-turk z'n moedertaal is. Daarnaast is zo'n 8-10% van de mensen dyslectisch. Dat percentage is op dit forum VEEL hoger. Enige tolerantie voor wat spelfouten moet je kunnen opbrengen.
Luke, Als je toch gaat bestellen zou ik ook wat lagere waardes nemen, en die "verbruiken" door een te lage waarde er in te zetten.
m.i. is 200 graden ruim te heet. Maar mogelijk heb ik ongelijk...
Ik dacht dat koffiezetapparaten een thermostaat achtig ding op 120-135 graden hebben. En dat hoort NIET te activeren totdat hij in de "warmhoud" fase aankomt. Bij je eierkoker hoort ook de temp onder de 100 graden te blijven zolang er water aanwezig is. (i.e. het water blijft onder de 100, het element kan 110 of 120 worden, en dan moet de zekering weer onder die 110 of 120 blijven....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
volgens die redenatie klopt het wel , maar de beveiliging zweeft in de bodem van het ding. dan gaat de bodemtemp van het element niet op natuurlijk. er zit een thermostaat in het ding , als deze teveel afwijkt kan dit de max beveilging genekt hebben . maar net als meestal het geval is zal het eerder komen door een verhoogde weerstand van de beveiliging zelf , dan gaat hij er uit door z'n eigen spanningsval icm de elementstroom .
de waarde van de max beveiliging staat in het servicedoc , maar dat kan ik niet vinden op het net ( misschien heeft maarten het in zijn philips verzameling )