[NL] 3 gescheiden fasen naar schuur (geen krachtstroom), welke kabel(s)?

Om voorbereid te zijn op toekomstige uitbreidingen met zonnepanelen wil ik naar de schuur 3 fasen leggen. Omdat ik niet een 3 fase inverter zal plaatsen, en ook de individuele fasen wil kunnen belasten met verbruikers uit de schuur zelf vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanleggen. Ik kom overal 5 aderige oplossingen tegen waarbij maar 1 Nul draad aanwezig is. Omdat ik de fases niet evenveel zal belasten lijkt zo'n 5 aderige YMvK-as kabel niet de juiste oplossing. Hoe hoor ik dit uit te voeren? 3x3 aderige YMvK-as kabels of zijn er andere oplossingen.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 22 juni 2012 21:22:25 schreef videodok:..Omdat ik de fases niet evenveel zal belasten lijkt zo'n 5 aderige YMvK-as kabel niet de juiste oplossing...

Kun je dat uitleggen?

benleentje

Golden Member

Als je drie aparte kabels wilt trekken moeten die ook ELK apart afgezekerd zijn of van drie aparte groepen komen.

Als je deze 3 kabels vanaf 1 enkele 3 fasen groep trek mag het niet dan moet je ze eerst weer apart zekeren en een eigen groepsschakelaar plaatsen.

Ik zie overigens het probleem niet waarom niet gewoon 1 5 aderige kabel neemt of waarom je persee 3 aparte fasen wilt gaan voeden met je zonnepaneel. Een kabel mag best heel erg scheef belast worden zolang de maximale stroom per ader onder de waarde blijft die de kabel kan hebben.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Ik heb natuurlijk eerst gezocht op dit forum. En dacht gelezen te hebben bij een andere vraag waarom bij krachtstroom er maar 1 null zit en niet 3 nullen dat dit te maken had met de gelijke belasting op de fases.
En dat daarom 1 Null volstaat.

Ik heb 3x 16A automaten die aangesloten kunnen worden in de meterkast op 3 verschillende fasen. Als ik "Scheef" zou belasten is dat voor de fases geen probleem, maar 't leek mij dat er op de Nul wel een optelling zal ontstaan waardoor ik op die ader te veel belast.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Nee, dat gebeurt niet. En anders zou je altijd nog eenvoudigweg een maatje dikkere kabel kunnen nemen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Duidelijk onbekend met 3 fase (kracht)stroom.
In een 3 fase net heb je 3 fasen, en 1 Nul.
De 3 fasen zijn in tijd verschoven, de topwaarde van de spanningen is bij de 3 fasen netjes verdeeld.
Dit heeft als eigenschap:
A: De nul wordt nooit zwaarder belast dan de zwaarst belaste fase
B: Als alle fasen gelijk belast worden, dan vloeit er in de Nul geen stroom.
Dit is een beetje in het kort.

Maar heb je in je huis geen 3 fase voeding dan gaat het verhaal dus niet op. Als je dan 3 groepen naar je schuur wilt maken, dan moet je ook 3 x een Nul, en 3 x een aarde maken

OK, dan kan ik dus met YMvK-as aan de slag. Ik heb 3 fases in huis.

[Bericht gewijzigd door videodok op vrijdag 22 juni 2012 22:01:34 (22%)]

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@Toeternietoe :
3 × aarde ?? Leg dat eens uit ! Als het lijkt mij toch dat er maar een aarde is en dat is die waarop we staan (enz., enz.).
Waarom moeten er dan drie draden gebruikt worden ? Of moeten die dan vlgs NEN1010 in de meterkast alle drie aan dezelfde aardpen ?

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als je drie kabels legt naar de schuur heb je 3 aparte groepen . van elk moet de aarde gelijk zijn aan de aderdikte van de fase en nul geleider , dus 3x een aardedraad 2,5mm2 . als je grondkabel pakt is de aarde er toch al , en gewone ymvk wandkabel zou raar zijn om 1 x 3x2,5mm2 te gebruiken en de rest maar 2x2,5mm2 om 2 aardes uit te sparen. aarding is wel 1 net ,maar in een moderne installaties worden nooit groepen onderling aanelkaar geknoopt om een draad uit te sparen ..

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om te beginnen laten we starten zoals bij mij in huis m'n fornuis zit aangesloten: 2 stoppen maar op dezelfde fase aan het net aangesloten.

15A door de ene stop, 15A door de andere stop. Dat gaat volgens de regels via 2 kabels naar het fornuis. zou je nu 1 nul-kabel gebruiken dan zou daar 30A gaan lopen. Daar moeten dus twee nul-kabels gebruikt worden.

In het geval van jou schuur heb je dan 3 fase draden en 3 nul leidingen nodig. Plus een aarde: 7 aders.

ALS je wel 3-fasen hebt en je sluit dat fornuis op twee verschillende fases aan, dan kan er 15A door de nul-leiding gaan lopen als je 1 kant van het fornuis vol aanzet. Zet je de tweede ook op 15A aan, dan vloeit een deel van de "retourstroom" van de eerste, direct naar de tweede. Als mijn hoofd-reken-kunsten helemaal in orde zijn, wordt de stroom dan 7.5A door de nulgeleider. Zou je nu de derde fase ook helemaal belasten, dan wordt de stroom door die nulgeleider helemaal nul. Maar het principe is dus: De stroom door de nulleider is maximaal als je 1 fase volledig belast en de andere (twee) helemaal niet. Het kan alleen maar minder worden.

Dus in plaats van 3*16A die terug moet naar de stoppenkast heb je nu maar 1x16A aan nulleiding nodig. Dat scheelt in de kosten voor die kabel.

Maar dan moet je dus WEL zeker zijn dat je 3-fasen hebt en dat de drie fasen van de "schuur" echt op drie verschillende fasen van het net worden aangesloten.

leg een EXVB of EVAVB 5G6 naar uw tuinhuis en plaats daar een klein zekeringskastje(liefst zo'n IP). Vandaar kan je dan aftakken voor zonnepanelen, 3Fase stroom, stopkontacten, licht,...

steek een algemene 4polige zekering van 32A, dan aftakken naar 2p16A voor licht, 2p20A voor stopcontacten en 2p25A voor de zonnepanelen.

[Bericht gewijzigd door --bas-- op zaterdag 23 juni 2012 11:36:04 (27%)]

andre1973

zit sinds 2009 in de PV.

Gewoon een 5 aderige kabel aanleggen naar de schuur, daar een aparte (extended) meterkast maken en vanaf dat punt gewoon doen wat je zou doen als het je huis was.
Dus als je meer dan 1000Wp aan panelen plaatst, en aparte 1 fase groep aanleggen voor je panelen.

Op 23 juni 2012 07:22:11 schreef rew:

In het geval van jou schuur heb je dan 3 fase draden en 3 nul leidingen nodig. Plus een aarde: 7 aders.
.

je hebt ook 3 aardgeleiders nodig in het geval van een aardfout in meerdere groepen krijgt die aarde ook te veel stroom te verwerken.

grt,
Chris

Op 23 juni 2012 11:34:20 schreef --bas--:
leg een EXVB of EVAVB 5G6 naar uw tuinhuis en plaats daar een klein zekeringskastje(liefst zo'n IP). Vandaar kan je dan aftakken voor zonnepanelen, 3Fase stroom, stopkontacten, licht,...

steek een algemene 4polige zekering van 32A, dan aftakken naar 2p16A voor licht, 2p20A voor stopcontacten en 2p25A voor de zonnepanelen.

Voor de bekabeling heb ik gekozen voor YMvK-as kabel, ik twijfel nog over de diameters. Ik ga zeker een zekeringkast plaatsen in de schuur. Ik moet nog even nadenken over wat jij hier boven beschrijft. Mijn hoofdzekeringen zijn 3x25A in huis. Hoe zou het deel daarna er uit moeten zien? Direct door naar naar de zekeringkast in de schuur? en daar 4 polige 32 A zekering plaatsen en ook nog een aardlek? http://hetwasietsmet.xs4all.nl/nissan2/elektrische_schema_blokhut.jpg

Zoals je het hierboven tekent heb je in je huis geen stroom meer.
En zijn dat daar bovenin nu drie losse 16A 1+0 automaten?

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 25 juni 2012 13:31:34 (31%)]

Op 25 juni 2012 13:29:33 schreef NordRack2:
Zoals je het hierboven tekent heb je in je huis geen stroom meer.
En zijn dat daar bovenin nu drie losse 16A 1+0 automaten?

Het eigen huis heb ik even buiten beschouwing gelaten, maar het huis wordt ook uit de binnenkomende 3 fase gevoed. Bovenin heb ik idd 3 losse automaten getekend. UIt de reactie van --bas-- begreep ik dat voor de losse automaten een 32A zekering zou moeten/kunnen nu vroeg ik mij af of dit wel juist is, gezien mijn hoofdzekering van 25A. Verder vroeg ik mij af waar ik een aardlek schakelaar zou moeten plaatsen. In de schuur of in het huis.

mvdk

Golden Member

In het huis. Je staat er versteld van hoe geregeld het voorkomt dat mensen de ligging van kabels en leidingen niet kennen, en met graven of iets dergelijks de kabel beschadigen. Als je die kabel niet achter een aardlek hebt zitten, hangt alles af van de kwaliteit van de aarding alleen. Ik zou het niet gokken.
Nadeel: als ie tript moet je naar het huis toelopen.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

normaliter bij het plaatsen van een onderverdeling komt de aardlek ook in die kast te zitten . het is raar om een aardlek in de voeding te hebben , zeker als je meer groepen hebt , alles komt achter die ene aardlek te zitten . maakt het meer storingsgevoelig. dat de voedingskabel naar aarde gaat lekken komt weinig voor als je de kabel maar diep ( 70cm + ) legt ipv de stoeptegels erop te leggen . het hangt ook van het kabeltrace af , is dat 20 meter langs het woonhuis af en meteen de garage in op de kast , of is het 50 meter door diverse stukken tuin heen met boompjes ed. je kunt er wel nog een 300ma aardlek voorzetten , maar de 30ma aardlek voor de eindgroepen zou ik niet in de hoofdkast zetten

mvdk

Golden Member

Onze afdeling van het energiebedrijf waar ik gewerkt heb, werd altijd bij de raarste storingen geroepen. Ook de klachtenmonteur word "misbruikt" voor gekke akkefietjes.
Een voorbeeld: jaren geleden kocht rijkswaterstaat een strook grond ter verbreding van een weg. Of liever, de grond werd onteigend. Er stond daar ergens in de weilanden een huis, en hun voedingskabel liep over de onteigende grond. Niemand wist juiste ligging. Er werd gegraven en anderszins in de grond gewoeld. De kabel werd meerdere malen beschadigd en door een installateur hersteld. Als je aarding niet goed is, en wie zegt in dit geval dat er een goede aarde is, staat bij een aardsluiting de boel onder spanning. Er kan ook brand uitbreken in het schuurtje, als dan de kabel half verbrand is, kan ook daardoor de boel onder spanning komen te staan. Is in zo'n geval de eerste reactie van mensen om de elektriciteit uit te schakelen ?

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

hetgeen TS nu tekent is ongeveer wat ik nu heb.

alleen heb ik er nog wel een differentieel bijgestopt in de schuurkast ook (werkplaats in mijn geval).

k versta alleen niet wat je met die 32A zekeringen wil doen?? je huis heeft nu 25A steken, en je wil 32A gebruiken in de schuur? komt die schuur parallel aan je huis te liggen, dwz alle2 een rechtstreekse kabel naar de netschakelaar, of komt je schuur ACHTER de zekeringen van het huis te liggen. dan is het nutteloos om 32A in de schuur te hebben, immers zullen de 25A zekeringen van het huis eerder afspringen.

-bij mij komt er 100A van de netschakelaar binnen
-differentieel van 40A voor het huis met daarachter een paar 16A en 20A kringen
-dan een aparte schakelaar (zo een grote hendel) met 3 zekeringen van 63A naar de werkplaats (kwestie als ik de kabel kapot rijd, er toch iets van zekering tussen zit).
-in de werkplaats aangekomen opnieuw een zekeringkast met als eerste een 40A/300mA differentieel (moet ooit een 63A versie komen) en dan weer een paar groepen van 16-20A.

als ik iets mispeuter in het huis, springt die differentieel af en blijft de werkplaats draaien.
als ik iets mispeuter in de werkplaats, springt daar de boel uit en blijft alles in huis gewoon werken.
als ik extreme dingen uithaal en geraak boven de 100A, dan springt de netzekering en ligt alles eruit

Op 25 juni 2012 17:57:03 schreef fcapri:
hetgeen TS nu tekent is ongeveer wat ik nu heb.

alleen heb ik er nog wel een differentieel bijgestopt in de schuurkast ook (werkplaats in mijn geval).

k versta alleen niet wat je met die 32A zekeringen wil doen?? je huis heeft nu 25A steken, en je wil 32A gebruiken in de schuur? komt die schuur parallel aan je huis te liggen, dwz alle2 een rechtstreekse kabel naar de netschakelaar, of komt je schuur ACHTER de zekeringen van het huis te liggen. dan is het nutteloos om 32A in de schuur te hebben, immers zullen de 25A zekeringen van het huis eerder afspringen.
eruit

Ik snapte de 32A ook niet vandaar dat ik er ook naar vroeg. Ik heb een nieuwe schets gemaakt met daarin de aardlek in het huis. Ik begrijp van jou dat je 2 aardlek schakelaars hebt, 1 in huis (voor de groepen in het huis) en 1 in de werkplaats. Nu lees ik toch wel verschillende adviezen hier, waarschijnlijk kies ik zelf voor de aardlek in het huis:http://hetwasietsmet.xs4all.nl/nissan2/elektrische_schema_blokhut2.jpg

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog nooit een 3-fase aardlek unit gezien. Bestaan die?
Na even over nadenken: Zou niet moeilijker moeten zijn dan een gewone aardlek.

IK snap het nut van de 32A zekering niet. Die zal nooit aanspreken. Volgens mij kan je die net zo goed thuislaten (in de bouwmarkt waar ie nu ligt).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 25 juni 2012 21:53:22 (35%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mja , die rare constructies kwa verhouding in zekeren zie ik ook wel meer . het lege pand langs het werk heeft ook een groepkast met een c40 krachtautomaat naar de werkplaatskast toe. de hoofdzekeringen van het pand zijn 3x 25amp en er lagen wel 15 kapotte onderin de kast :) er werden voorheen pro koffiezetters gerepareerd waar 10Kw aan verwarming niets speciaals was..

overigens kun je een aardlek ook gebruiken zonder nul , het gaat tenslotte om de stroom die buiten de geleiders om weglekt . de testknop zit vaak tussen 2 fasen aangesloten.

Op 25 juni 2012 21:52:04 schreef rew:
Ik heb nog nooit een 3-fase aardlek unit gezien. Bestaan die?
Na even over nadenken: Zou niet moeilijker moeten zijn dan een gewone aardlek.

IK snap het nut van de 32A zekering niet. Die zal nooit aanspreken. Volgens mij kan je die net zo goed thuislaten (in de bouwmarkt waar ie nu ligt).

Ik (TS) heb al een aantal keer aangegeven dat ik de 32A ook niet snap. Ik hoopte dat de poster die dit aangaf het kon/wilde uitleggen. Ik zal er later wel een lagere waarden intekenen.

3 Fase aardlekschakelaars zijn er zeker, en zoals testman aangeeft, zonder de nul.

Bas had het over 32A maar toen had jij nog niet gezegd dat jouw hoofdzekeringen 24A zijn. Het is nonsens om 32A ná 24A te zetten.
Als je in de tekening nou gewoon dat 32A ding weglaat klopt het volgens mij wel redelijk.
Trouwens misschien is het makkelijk om in de schuur nog een hoofdschakelaar te zetten vóór de automaten.