Stel ik maak een buis met een zuiger. Deze zuiger kan op en neer gaan (Denk aan vering). Ik wil nu de op- en neergang meten. Bijvoorbeeld: 0V is max inveer (500mm) en 5V is min inveer (0mm).
Nu hebben ze het in de theorie over lineaire potentiometers. Kent iemand dit? Of een andere oplossing.
(PS: dit is voor een robot idee [modelbouw].)
Uhu, de simpelste vorm is inderdaad een potmeter
https://www.google.com/search?hl=en&q=schuifpotmeter&bav=on.2,…
Probleem is om het zo klein te krijgen. Dacht ook aan een drukmeter. Maar dan moet mijn cylinder (buisje + zuiger [veer]) echt luchtdicht zijn. En samenpersbaarheid wordt dan een probleem.
*)500mm vorige post moet 50mm zijn
Een potmeter van 5 cm lijkt me geen enkel probleem. Het is eerder lastig om het zo groot te krijgen, maar dat is een kwestie van goed zoeken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je zou ook capacitief kunnen meten. Als die in elkaar schuivende buisjes geisoleerd zijn tov elkaar dan verandert de capaciteit bij inveren. Is makkelijker dan druk.
Zuiger voorzien van magneet en dan met magnetische opnemers signaal meten
Kijk hier eens naar
mieschien vind je hier iets tussen ?
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=1&oq=caliper…
pas op voor topic kaap 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op hackaday is genoeg te vinden over het uitlezen van digitale schuifmaten, ik geloof dat het meestal een SPI achtig protocol was. Ik heb wel mijn twijfels bij de levensduur van een schuifmaat in zo'n toepassing.
Je zou ook naar een LDVT kunnen kijken.
Uiteraard:
FlexiForce A201 Sensor was in dit geval de gemakkelijkste oplossing.
"De FlexiForce werkt als een variabele weerstand. Met een 5V voedingsschakeling komt 0V overeen met geen kracht en 4,2V met 25 lbs (110N/11kg). Het actieve meetgebied aan het einde van de sensor heeft een diameter van 1 cm."
Alhoewel ik het digitale schuifmaat idee ook erg fraai vindt!
Dus je wilt een in- uitschuiven meten van 5 cm, en je gebruikt daarvoor een krachtsensor? Interessant.
Gewicht, kracht....het lastige is dat de "kracht" om de druk te creëren niet de bewegelijkheid in de weg mag gaan zitten.
Nu gaat het weer over gewicht, terwijl je startpost begon over een zuiger die op en neer ging. Als je niet wilt dat de kracht de bewegelijkheid in de weg zit, moet je inderdaad niet met een krachtsensor werken (maar bijvoorbeeld met een potmeter).
Als je nu eens duidelijk verteld wat je wilt gaan doen (dus iets meer dan "Het is voor een robot idee"), dan kunnen wij jou ook duidelijker helpen.
Ik ben duidelijk geholpen. Ik zocht een lineaire potentiometers oplossing. Dus eigenlijk om verplaatste afstand om te zetten naar voltage. De toepassing doet er dan eigenlijk niet eens toe.
En ik heb mooie oplossingen gelezen hier die mij zeker verder hebben geholpen in het uitwerken van het concept die mogelijk leiden tot een werkend resultaat.
Bedankt voor allen die voorbeelden hebben gegeven.