Geacht Forum,
Ik ben voor een zangkoor bezig om de audio op poten te zetten. Dus moet zo goedkoop mogelijk, heb op 2e hands een mixer gevonden die een kapotte voedingsdeel bevat. Het COforum liet me weten dat bij de schakelende voeding de diode vaak stuk is. Ook nu blijkt de diode eruit te liggen De HER 303 is stuk en als je in Nijmegen woont dan ga je naar Frits van Technica voor onderdelen. Helaas geen HER 303 of andere van de HER familie maar het werd een RGP30M. Vlgs Frits een diode met betere spec's en zeer geschikt voor deze taak.
Afijn de diode vervangen en de voeding enige tijd op spanning, en toen op zijn plaats gezet. De mixer weer samengebouwd en dan het moment supreme, hij doet het de leds branden schakelaars geprobeerd en leds die er op reageren. Ik wilde een mic en koptelefoon halen om verdere test te doen, dood! geen ledje gaf signaal alleen de fantoomled brande nog. Uiteindelijk maar een andere diode geplaatst met het zelfde effect . De mixer geeft leven voor +/- 10 min daarna alleen de fantoomvoeding die blijft stug volhouden.
Nu dan mijn vraag aan een ieder die mij adviseren wilt.Hoe verder hoe dit euvel te verhelpen. Ik heb geen electronicaachtergrond en slechts weinig tot geen inzicht op elektronica. Ik ben een steker-hobbyist.
Hoe kan ik op simpele wijze e.e.a. aanpakken.
Groeten, 73 Taxie
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Welkom terug op CO.
Ik zou eens beginnen met foto's te maken van de betreffende voeding, zodat we mee kunnen kijken.
Verder kun je alvast controleren of er bolle elco's in de voeding zitten of alle elco's sowieso vervangen.
Dank voor het welkom, ik was wel steeds als lezer aanwezig en aangezien ik niets toe kon voegen niet als schrijver.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik dat voedinkje kan doormeten. Er komt een kabellint vanaf met 5 X zwart en 1 X rood. Ik moet dus na elke modificatie het voedingsdeel terugplaatsen en aansluiten en dan kijken wat ie doet.Is er geen eenvoudigere manier? doormeten lukt me wel ben in het bezit van een universeelmeter van Veltmann. Ga morgen het voedingsdeel maar weer eens demonteren en plaatst dan de foto's.
73 Taxie
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik heb bijna dezelfde mixer ook eens onder handen gehad: meet de uitgangsspanning na voor het terugzetten. Bij mij waren (naast de diodes) de uitgangscondensatoren(LOW ESR, iets dikkere zou geen kwaad moeten kunnen) ook defect.
Mijn fantoomvoeding gaf bijna 100V...
Als je schemas nodig hebt, even mailen, ik heb ze ergens vandaan gehad.
Vanochtend het voedingsdeel gedemonteerd en van een nieuwe diode voorzien en uiteraard gefotografeerd. hierbij het plaatje:
http://www.bild.me/bild.php?file=6094634Voedng_003.JPG
Het modelnummer van de voeding is UB-SPSU2 en diode 8 ligt er steeds uit.
Groet Taxie
Dat topic met die HER303 was van mij
.
Mijn 2222FX blijf het toch goed doen en is nu al weer een aardig tijdje verder. Mixer wordt bij mij dagelijks gebruikt. Heb ze toen vervangen voor een HER308 volgens mij van bij Farnell.
Inderdaad, farnell:
http://nl.farnell.com/multicomp/her308g/diode-fast-3a-1000v/dp/4084969
Fuzzbass
Je kunt ook een 1N5821 proberen. Die wordt minder snel warm met z'n lagere forward drop. Is ook beter verkrijgbaar.
De elco's zou ik sowieso vervangen door A-merk types.
Overigens zijn veel schakelende voedingen van de laatste +/- 10 jaar slecht ontworpen en gebruiken "budget"-fabrikanten veel te goedkope onderdelen. Dat willen we als consument graag, namelijk.
Dank voor jullie reply's ik wacht even antwoord van ELMOWWW af die wil me een schema sturen, zodat ik wat metingen kan doen.
Taxie
Ben naar technica gegaan, Frits had wel de 1N5822 op voorraad. Is een schotkky diode volgens Frits, hij zou proberen om een HER303 of 308 te bemachtigen.
Inmiddels de schema's gekregen van Elmowww kan aan de slag om de fout op te sporen.
ik meld als hij weer werkt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Op 9 augustus 2012 13:48:17 schreef Fuzzbass:
De elco's zou ik sowieso vervangen door A-merk types.
Ben wezen vragen wat A merk elco zijn vlgs Frits zijn er geen A-merk elco's wel elco's die 105 graden kunnen hebben ipv. de oudere types van 85 graden. En die worden standaard bij de detail geleverd.
Taxie
[Bericht gewijzigd door taxie op (39%)]
Ik zou je diodes vervangen door SF64G. Is een betere vervanger, typical Vf is lager en max current hoger. Verkrijgbaar bij dickbest.nl (Eur 0.40).
1N5821 is maar 30V, en snelheid niet gespec'd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Langzaam kom ik op de goede weg.Ik heb het schema die ik van Elmowww gekregen hebt, bestudeerd en zie dat de voeding opgebouwd is uit segmenten die ieder een unieke voltage verzorgt. Het gedeelte waar de diode steeds uitspringt zorgt voor -15 volt en bestaat uit twee elko's een tip 32 twee keramische condensatoren en wat R's.
Ik hen de twee elko's eruit gesoldeerd ik beschrijf nu de C's die eriut komen:Een C van 1000uF 25v merk Samcon low ESR 105 gradenteken c. En een kleinere, merk tec, 100 uF 25v -40+85 gradenteken c. Heb ooit eens bij Kent uit Hoek een pakketje elko's gekocht met o.a. 'n elko merk jamicon 1000 uF 35 ven verder de tekstreeks:" KM vent 105 gradenteken C 9505" en eentje van 470 uF 25v merk Samsung "SSL -105 gradenteken C"
Wat vinden jullie hiervan kan ik deze C's gebruiken.
Groet
taxie
Als je dat zo allemaal leest zou je zeggen dat je er beter een nieuwe voeding voor kunt ontwerpen met een ringkerntrafo. Tenslotte heb je niet meer dan +15, -15 en +48 volt nodig en +5 voor de effect unit als je die nodig hebt (kun je er ook uitlaten).
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik zou zeker low-esr elco`s gebruiken.
Mijn ervaring met Behringer zegt dat het allemaal nét voldoet. Zeker niet onder de spec`s van de originele onderdelen gaan zitten.
Als je naar de schema`s kijkt zie je ook dat de voeding maar op één van de spanningen gereguleerd is: de anderen zijn ongereguleerd. Als dus steeds een andere voeding kapot gaat, kan dat ook zijn omdat er in de regeling bij de andere iets niet goed zit. Zorg dat je de gereguleerde voeding eerst volledig checkt.
Geacht forum,
Het is er toch van gekomen ik heb de voltages gemeten;
5 v
46.8 v
-0 v
+15.6 v
op het voedingsdeel zit ook nog een 12 volt aansluiting die geeft;
12.06 volt
ik moet de fout toch in het -15 gedeelte zoeken naar mijn idee is de rest van de voeding in orde, toch?
taxie
Fuzzbass
Valt weinig over te zeggen. In moderne voedingen zijn 9 van de 10 keer de elco's verrot. Niet goedkoop willen doen, gewoon vervangen door elco's van een A-merk. En ja, er zijn wel degelijk A-merken elco's, er werden er al een paar genoemd.
Om mezelf nog eens te herhalen, zou het niet makkelijker zijn om zelf even een voedinkje in elkaar te flansen? Zo spectaculair hoeft dat toch niet te zijn?
En wat @Fuzzbass zegt, elco's vervangen, diode vervangen, spelen, het is niet zo spectaculair verder. Het belangrijkste van de voeding werkt nog, hij switcht nog. Rest is peanuts, zou nog kunnen zijn dat één van die twee torren secundair defect is.
@antoine
Uit mijn vraagstelling moet toch te lezen zijn dat "ff in elkaar flansen" bij mij geen sprake kan zijn i.v.m. onkunde mijnerzijds.
Dus ik moet door jullie als het ware bij de hand genomen worden om stap voor stap door het oplossen van dit probleem gevoerd te worden, als het dan opgelost is ben ik enorm trots.
En ik begrijp dat er voor deze voeding nog hoop is?
Ger
@fuzzbass
Ik heb de elco's van de -segment vernieuwd en waarschijnlijk heb ik de boel niet goed gedaan ik kijk het nog eens na.
[Bericht gewijzigd door taxie op (15%)]
Ik heb zelf eens een dergelijk probleem gehad met een Phonic Helix mixer.
Het blijkt dat de voedingen van die serie allemaal na enige tijd afbranden...
Ik heb dus een gewone degelijke analoge voeding gemaakt, 7805 voor de 5 volt en 7815/7915 met een extra TIP41C/TIP42C voor de + en - 15.
Blijft gewoon koel, ook na vele uren bedrijf en heeft me nooit meer in de steek gelaten!
Ziet er betrouwbaar uit. Wil je het bouwschema en alle relevante informatie met me delen. a.u.b. alvast bedankt
Ger
Tja, over het schema valt eigenlijk weinig te zeggen en zit voornamelijk in mijn hoofd...
De ringkerntransformator heb ik besteld bij http://www.audiophonics.fr Duurde ongveer een maand om hem te produceren, maar dan heb je in elk geval één trafo met alle spanningen. Maar verschillende trafo's kan natuurlijk ook!
Ik gebruik een trafo met de volgende specificaties:
2 wikkelingen van 17 volt, 2,2 A
1 wikkeling van 8 volt, 1,5 A
1 wikkeling van 50 volt, 250 mA
(Misschien een beetje overgedimensioneerd, maar 'better safe than sorry'...)
De twee 17 volt wikkelingen worden door een B40C2200 gelijkrichter gelijkgericht en gebufferd door 2 elco's van 2200 uF/35V.
Een 7815/7915 met een extra transistor (TIP41C/TIP42C) stabiliseren de + en - 15 volt. http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulation.htm
De 8 volt wikkeling wordt gelijkgericht (ik had een BY164 liggen) en gebufferd met een 1000 uF/16V uF elco. Een enkele 7805 stabiliseert de 5 V.
De 50 V wikkeling wordt gelijkgericht (ik gebruikte 4 x 1N4007) en gebufferd door een 470 uF/100V elco. Voor de stabilisatie gebruikte ik dit schema met een TL783 http://s251.photobucket.com/albums/gg291/diy33609/2448/?action=view&am… (Alleen het onderste deel van het schema. Gebruik OF R6 (10K), OF R7=7K32, niet beide!)
Alle spanningsregelaars en transistoren goed koelen (en isoleren!) op een metalen koelprofiel (ik gebruikte een dik L-profiel) en de kast. Dat is wat ik er over kan zeggen!