PC Headset op mijn transceiver, met externe mic voeding

Goedemiddag!

Als volgende hobby projectje zou ik een stereo headset met electret mic op mijn transceiver aan willen sluiten. Het alternatief, iets als een HEIL headset, vind ik veel en veel te duur voor de beperkte duur dat ik zoiets doorgaans zou gebruiken.

Iets zoals dit dus!
Alleen zal er bij mij een externe PTT bij komen, zodat ik zowel mijn handschakelaar als voetpedaal kan aansluiten.

Ik heb al een schemaatje gevonden (zie onderstaande)

+                     4.7kOhm
----------------------/\/\/\---------
                                    |
                   47uF 35V         |
mic                   - +           |           Mic plug tip  
----------------------) |-----------*------------->

grnd                                            Mic plug sleeve
-------------------------------------------------->

Bovenstaand is zoals het voorbeeld dat ik vond.
Het probleem is echter dat ik geen laagspanning krijg uit mijn transceiver.... dus zal er een extern batterijtje bij moeten worden geplaatst, maar waar? Hoe plaats ik die batterij?

1.5v batt (of meer?)
         -   +        4.7kOhm
      ---o   o--------/\/\/\---------
      |                             |
      |              47uF 35V       |
mic   |               - +           |           Mic plug tip
---- ( ---------------) |-----------*------------->
      | 
      |
grnd  |                                         Mic plug sleeve
------*------------------------------------------->

Bovenstaand is zoals ik het me voorstel, maar klopt dit?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het schema lijkt me goed, maar met de parameters moet misschien wat geschoven worden. Lijkt me bv. dat 1,5 volt aan de weinige kant is, ik zou eerder een 9 volt blokje proberen, maar wel een groterere weerstand, misschien 27k of zo aanvankelijk. Die kan stapsgewijs verkleind worden naargelang resultaten.

Wat bedoel je overigens met de kreet HEIL, in dit verband?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 9 augustus 2012 17:41:01 (11%)]

Met HEIL bedoel ik dit:

http://heilsound.com/amateur/products/headsets.php

En als je de prijzen ziet, snap je waarom ik zelfbouw interessanter vind ;)

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb als experiment dit eens gemaakt:
http://hamradio.selfip.com/i6ibe/pdf/cuffiamic.pdf

Mijn radio is een FT897.
Werkt goed, al is de modulatie wat dof volgens de tegenstations, maar dat zal wel aan het type headset liggen die ik heb gebruikt. Was €4.99 bij de Action.

73 de PA2HW

pa3gws

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je kan er ook een V.O.X. tussen zetten, dan heb je helemaal geen externe PTT toets nodig.
Zoiets bijvoorbeeld.
http://www.mpja.com/Voice-Activated-Switch-Kit-VOX-1/productinfo/3373+…
Daar kan je mic direct aan en gaan. :-)

@ Hugo, mijn Italiaans is wat roestig, maar aan de plaatjes te zien is dit wel ongeveer wat ik zoek...
Ik heb alleen 1 probleem met je link: Waar is die batterij? :P
Want daar gaat het me om, hoe bak ik in een soortgelijke schakeling die batterij er tussen?
Verder vind ik hem wat te uitgebreid voor wat ik zoek... Ik kan volume van de mic en headset regelen vanuit mn Kenwood, en een PTT LED vind ik persoonlijk ook niet echt noodzakelijk ;)

@ pa3gws, ik wil geen vox, ik wil gewoon een headsetje met PTT ;)

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Welk type Kenwood radio?

Bij de FT897 staat er op een van de mic aansluitpennen 5V DC.
In het schema van I6IBE die aansluting gebruiken voor jouw DC.

Overigens is valt de prijs van zo'n HEIL nog wel mee. Een tijdje geleden met een PELTOR headset kunnen werken. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Anoniem

In de dump..

ASC headset.made in Germany,

(ik dacht €25,00)

TS-430S

Maar ik zou ECHT graag willen weten hoe ik die batterij in die schakeling moet plaatsen, ik heb een headset, ik wil die schakeling nu graag maken! :)

Kun je de microfoonplug van de tranciever losmaken en die 5 volt niet opzoeken op de aansluitingen. De buitenste ring is de massa of aarde dus daar kan de minpool op van je universeelmeter.
Op de PTT aansluiting kan je doorgaands ook spanning meten, door die heel kort met de massa te verbinden weet je dat dit de PTT lijn is, die moet je dus niet hebben.
Wil je het helemaal goed dan dan zou ik even op het schema kijken.

pa3gws

Dat is toch niet zo moeilijk. :-)
http://96.9.26.247/schemi/TS430S_user.pdf
Pagina 1 fig 3.1 pin 5 van de mic aansluiting 8 V DC en pin 7 GND

Kan iemand nou gewoon alsjeblieft antwoord geven op de vraag?

pa3gws

Er komt spanning uit de tranceiver!
Dus heb je geen batterij nodig.
Zie mijn voorgaande post.
Daar staat het antwoord. :-)
Edit
+ pin-5
Mic pin-1
GND pin-7

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 10 augustus 2012 19:07:55 (13%)]

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Volgens mij heeft pa3gws dat net gedaan, waarom klooien met een batterij als je transceiver er op is voorbereid ?

Transceivers gebruiken electret of dynamisch, sommige kunnen beide aan, andere niet. Ook hebben microfoons niet allemaal de zelfde impedantie. Op sommige sets moeten 50 K microfoons anders heb je nauwelijks output. Op de meeste 500 Ohm.

Die link van hugo is toch simpel ? De spanning komt zo uit je set. Wil je toch een batterij dan staat er toch aangegeven waar de spanning moet ? Rechts boven aan. +5V, even wat weertandjes aanpassen voor 9 V. Basis kennis voor elke zendamateur lijkt me ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 10 augustus 2012 19:14:08 (27%)]

Er komt GEEN spanning uit mijn tranceiver. Waarschijnlijk defect.
En daarbij, ik wil het ook voor mijn andere spullen gebruiken, wat soms een simpel bakkie is.

Dus, alsjeblieft, wil iemand me antwoord geven?

pa3gws

Op 10 augustus 2012 19:15:26 schreef NielsTriple:
Er komt GEEN spanning uit mijn tranceiver.

Geef dat dan duidelijk aan!
En zo moeilijk is dat dan ook weer niet.
Gewoon een 9 volt batterij met de plus aan de plus en de min aan de GND.
Zeker vergeten uit de cursus radio amateur.>:-)

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je pakt 3 AA cellen, duwt die in een batterij houdertje. Het rode draadje is de plus, het zwarte de min. Even controleren met je multimeter of het goed zit.

Dan het rode draadje waar je plus 4,5 V hebt gemeten aan het punt solderen waar in het schema +5 V staa. Het zwarte draadje aan het punt waar gnd staat. De 5V natuurlijk niet op een pin van je microfoonconnector aansluiten. Dat doe je alleen als je de interne voeding gebruikt, ( raar dat die defect is maar de rest van de tranceiver het nog wel doet, daar zit meestal niet echt een aparte voeding voor alleen de microfoon, heb je wel de goede pin gemeten ( plaatjes zijn meestal gezien vanaf de soldeerkant)

Anoniem

Als je een zend machtiging hebt lijkt me zo'n schakeling toch niet zo moeilijk???

fred101

Golden Member

Kenwood zegt in het manual dat er een 4 tot 16 ohm koptelefoon op kan, deze is 32 ohm dus het zal wel een stuk zachter klinken.

In de link die je gaf staat trouwens ook hoe het moet.

De microfoon is 2K dus dat zou goed moeten zijn. De Kenwood microfoon zelf is 500 ohm maar er kan 500 tot 50K op.

Ik denk dat de TS geen zendamateur is, alle andere topics gan over 27 MC

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 10 augustus 2012 19:43:26 (11%)]

Op 10 augustus 2012 19:29:59 schreef intake:
Als je een zend machtiging hebt lijkt me zo'n schakeling toch niet zo moeilijk???

Antwoord geven op een vrij duidelijke, in Jip en Janneke taal gestelde vraag, leek mij ook niet zo moeilijk. De praktijk wijst echter vaak iets anders uit op dit forum.
Ik heb overigens geen licentie, ik luister veel en uitkomen doe ik alleen op de 40 kanalen van de CB band, en heel af en toe op de 555.

Op 10 augustus 2012 19:21:54 schreef pa3gws:
[...]
Geef dat dan duidelijk aan!
En zo moeilijk is dat dan ook weer niet.
Gewoon een 9 volt batterij met de plus aan de plus en de min aan de GND.
Zeker vergeten uit de cursus radio amateur.>:-)

Waarom moet ik dat aangeven? Dat is niet relevant bij de vraag. Ik teken een schema, en vraag "klopt dit". Het antwoord is dan Ja of Nee, en indien het Nee is zou ik graag willen weten wat ik dan moet doen om het kloppend te maken.

Op 10 augustus 2012 19:27:10 schreef fred101:
Je pakt 3 AA cellen, duwt die in een batterij houdertje. Het rode draadje is de plus, het zwarte de min. Even controleren met je multimeter of het goed zit.

Dan het rode draadje waar je plus 4,5 V hebt gemeten aan het punt solderen waar in het schema +5 V staa. Het zwarte draadje aan het punt waar gnd staat. De 5V natuurlijk niet op een pin van je microfoonconnector aansluiten. Dat doe je alleen als je de interne voeding gebruikt, ( raar dat die defect is maar de rest van de tranceiver het nog wel doet, daar zit meestal niet echt een aparte voeding voor alleen de microfoon, heb je wel de goede pin gemeten ( plaatjes zijn meestal gezien vanaf de soldeerkant)

Dus mijn schema klopt?

pa3gws

Waarom je dat duidelijk moet aangeven?
Eenvoudig om te laten weten dat je bijvoorbeeld helemaal niet uit tranceiver wil voeden en je hem ook voor andere bakkies wil gebruiken.
Dat scheelt voor de mensen die je willen helpen naar het zoeken van een oplossing.
Want niet wetende dat, dan kan je namelijk meesteal uit de tranceiver voeden en kost het geen batterijen.
En het bovenste schema schema klopt maak de weerstand bijvoorbeeld 10K en hang er een 9 volt batterij aan.
En dat je geen licentie hebt dat hadden we al door. :-p

9v batt
         -   +        10kOhm
      ---o   o--------/\/\/\---------
      |                             |
      |              47uF 35V       |
mic   |               - +           |           Mic plug tip
---- ( ---------------) |-----------*------------->
      | 
      |
grnd  |                                         Mic plug sleeve
------*------------------------------------------->

Zo dus?

pa3gws

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat je schema ok is kon je al in de eerste reactie lezen. Dus aub niet te hoog van de toren blazen.

Maar tot je verdediging dient gezegd dat je ook al van in het begin had aangegeven dat er uit je transceiver geen laagspanning naar buiten komt. Niet iedereen kan goed lezen, hier en elders.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 13 augustus 2012 21:54:17 (49%)]