Hallo,
Ik heb een vraagje;
De LED (rood) die brand als mijn Philips TV op stand-by staat heeft de geest gegeven. Volgens mijn reparateur kan deze alleen vervangen worden door hetzelfde type rode LED.
Ik wil deze LED echter vervangen voor een blauwe LED.
Is er een manier om een blauwe LED als stand-by LED in mijn TV te maken?
met vriendelijke groet
Mike
(newbe/noob)
Je kunt hem wel vervangen denk ik. Maar de vraag is met welke blauwe led, of anders gezegd: wat moeten de eigenschappen van de led zijn ?
Dit hang af van de schakeling die in je TV zit, met enkele metingen valt dit wel te achterhalen.
---------------------------------------------
Voor de niet newbe/noob: je kunt met enkele metingen de equivalente Norton stroombron & Norton weerstand of de equivalente Thevenin spanningsbron & Thevenin weerstand bepalen.
---------------------------------------------
Begin er mee de spanning te meten die over op de aansluitingen staat waar eerst de led heeft gezeten.
(meten in stand-by stand natuurlijk)
Aanvulling op remko: wellicht is er een voorschakel weerstand ergens in serie met de LED opgenomen, meet de spaning hierover ook, de meeste leds verbruiken nl 20mA.
deze begrens je met een weerstand door de volgende formule:
Vcc - Vled / 0.020 A = R
Vcc= de voedingsspanning, Vled de spanningsval over de led 0.020 A de stroom door de led en R de voorschakelweerstand.
bij een rode led zal Vled ongeveer 1.4 V bedragen.
Bij een blauwe led KAN dit meer zijn.
let wel ff op de de stroom door de led gelijk blijft, meet deze dus even als nog mogelijk is
@ Hmh: Het is mooi van je dat je wilt helpen, maar ik denk niet dat het er op deze manier veel duidelijker voor wordt voor DMike.
hmm, tja, maar aan de spannign over de LEd heb je ook niks zo, wellicht is hij kortgesloten dan wel open klem.
Hij kan toch wel een weerstandje vinden in serie met een LEDje?
Met twee metingen ben je er ook, één keer open klem en één keer belast. Als hij die metingen gewoon uitvoerd bereken ik de juiste waardes wel.
vraagje aan de TS, is de led rood tijdens standby en uit als de TV aan staat ? of is-ie dan groen. en is de LED stuk of de schakeling er om heen ?? als de LED zelf stuk is, geen probleem, vervangen en klaar, maar als het de schakeling er om heen is, dan heb je een wat groter probleem, die zul je dan ook moeten repareren.
@hmh dat weerstandje is soms ergens verstopt door flipsen, dan moet je behoorlijk zoeken.
@TS als je het typenummer van de TV eens geeft kan ik of ervarist eens voor je kijken in de service doc. waar dit weerstandje zit, en welke waarde die heeft. Ook is dan te zien hoe hoog de voedingsspanning is en welke weerstand je er in moet stoppen voor een blauwe LED. Werkt overigens alleen als het geen combi-led is (rood en groen in een led met 3 pootjes)
Sorry voor de late reactie, maar op mijn werk functioneerd de firewall iets te fanatiek :s
@Remko:
Het type LED maakt mij niet uit... als ie maar blauw is
Er zit nu een diffuse in, dus ik denk dat het het fraaiste is als er ook weer een diffuse LED in komt.
@HmH & Remko:
Ik zal dit weekend eens proberen of er wat te meten valt. (niet te hard lachen als ik het verkeerd doe
)
@DC2PCC:
De LED is idd rood in stand-by modes en uit als de TV uitgeschakeld is.
De LED zelf heeft het begeven volgens de monteur. Hij heeft dit gecontroleerd met een andere (rode) LED.
Het typenr van mijn TV is: 28PW5304/00
Zou mooi zijn als je het in de service doc kunt nakijken! thnx1e6
En als de TV beeld geeft is de LED dan groen, zoals bij de meeste Philips TV's?
Zo ja is het een duo-led en is ie opgenomen in de schakelende voeding van de TV en niet zo maar te vervangen door een enkele led.
Voor het nakijken in een een service doc, is het handiger om het type chassis te hebben.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]