hallo,
ik heb een vraagje (joh:D)
ik heb een aantal schematjes gebouwd voor audio, deze werken allemaal perfect naar behoren.
ik zou alleen nu nog iets willen maken waarmee ik ze aan en uit kan schakelen.
de printjes worden gevoed door 1x een 9v blokje en zijn allen aangesloten op een XLR.
nu wil ik graag de voeding en de signaal kabels van de xlr kunnen schakelen, dus 2 kabels voor het 9v blokje en 3 voor de xlr.
ik had gedacht om er optocouplers voor te gaan gebruiken om zo veel mogelijk ruimte te besparen (relais passen niet in het doosje, zelf de kleinste niet:D) maar, in hoeverre is een optocoupler "uit" als hij niet geschakeld is. houd hij dan netjes alles tegen of is er een "lek"?
als iemand nog een beter idee heeft, altijd goed.
alvast dank voor jullie hulp.
Colin
Waarschijnlijk is een optocoupler niet de handigste oplossing. Wat voor signaal / schakelingen gaat het om ?
Overigens laat je pin 1 van de XLR altijd stevig aan het chassis zitten, die hoef je niet te schakelen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco,
je bent een held!!!
die analoge switches kende ik niet eens, lijken wel minirelais:D
ik ga voor de 4066 en dan komt het helemaal in orde.
super bedankt iedereen!!!
Sorry dat ik even je topic steel hoor, maar heb effe een vraagje voor Arco 
Weet je toevallig ook wat voor stroom deze IC's kunnen trekken?
En zouden ze geschikt zijn voor het aansturen van ledbalkjes?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4066BC.pdf
Google kapot ? 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
@azziplekkus:
Weerstand is typical 270 Ohm, dus zou kunnen, maar heeft ook weinig nut... Beter een digitale poort gebruiken...
@fred: neen, google is niet kapot
Heb elks van die datasheets open gehad, maar geraakte er niet wijs uit welke de max stroom was door het IC (als er al iets te vinden was in de sheet). Daarom dat ik het hier vroeg 
@Arco: bedankt, dus als ik het goed begrijp is de maximum stroom gewoon de wet van ohm toepassen met de maximum ingangspanning van het IC? Dus zo'n 50 a 60mA in het geval van een 270ohms poort?
klopt dit?
Het nut hiervan zou zijn om vanuit een microcontroller dit aan te sturen, om zo een led of een andere gebruiker te activeren. Dat had men mij hier namelijk al eerder aangeraden.
"Ookal kan je microcontroller de stroom aan, is het toch best om je circuits te scheiden."
Of iets in die trend 
Maar is dat volgens jouw niet nodig dan?
Op 3 september 2012 21:47:31 schreef azziplekkus:
@fred: neen, google is niet kapotHeb elks van die datasheets open gehad, maar geraakte er niet wijs uit welke de max stroom was door het IC (als er al iets te vinden was in de sheet). Daarom dat ik het hier vroeg
In de tabel Absolute Maximum Ratings staat het toch gewoon?
Arco
Special Member
Digitale 4000 poorten nooit meer als 5~10mA belasten. (sommige drivers daargelaten)
Zoals reeds gezegd is een analoge switch daar niet voor bedoeld, dus waarom zou je die uitgerekend kiezen?
Neem een BC547 of een ULN2803 als led driver...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 september 2012 23:45:08 schreef Arco:
Digitale 4000 poorten nooit meer als 5~10mA belasten. (sommige drivers daargelaten)
Dus wat heeft deze opmerking met de analoge schakelaar 4066 te maken???

1) de originele vraag: optocouplers: Niet geschikt: die geven analoge signalen niet goed door.
2) De analoge schakelaars kan je beter niet zwaar belasten omdat dan andere dingen dan het "bron-signaal" te veel het uitgangssignaal gaan beinvloeden.
3) Met 10mA krijg je 2.7V over je 270 ohm geleidingsweerstand. Dat betekent dat er van je audiosignaal weinig overblijft. Die 10mA is voor analoge toepassingen dus al behoorlijk veel!
Arco
Special Member
Dus wat heeft deze opmerking met de analoge schakelaar 4066 te maken???
De vraag van azziplekkus was hoeveel mA er door een switch kan om een led aan te sturen...
@Arco: thnx, dat was inderdaad wat ik wou weten 
@Rew: de oorspronkelijke vraag was beantwoord (topicstarter had dat bevestigd). Maar omdat ik een vraag had die sterk gerelateerd was aan het antwoord van Arco vond ik het beter om in dit topic verder te gaan ipv. een nieuw topic te openen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jongens, ik zat wat te grappen: De stelling "digitale 4xxx chips mag je met max 10mA belasten" is formeel niet van toepassing op de 4066, omdat dat als een analoge chip gezien kan worden. Niet digitaal.
Ik heb toch mijn zegje gedaan over de originele vraag, omdat ik de info "een optocoupler werkt niet omdat ie asymmetrisch is en niet goed werkt voor analoge data" vond ontbreken. Voor toekomstige bezoekers van deze thread vond ik dat belangrijk, inderdaad minder voor de TS omdat die al reeds had aangegeven dat ie de 4066 een gaaf ding vind die hij gaat gebruiken.