Hallo iedereen,
Ik heb hier een Dynacord PCA2544 staan, waarvan een kanaal niets meer deed. Na hier en daar wat gemeten te hebben, bleken de eindtorren kapot. Deze eindtorren kon ik gelukkig nog krijgen. Echter, er is ook een drivertor kapot. Deze is van het type 2N3584 en is niet meer verkrijgbaar (althans, de 2N3585 nog wel bij farnell, maar de complementaire tegenhanger niet). Nu had ik gedacht om hier een MJE15032/MJE15033 voor in de plaats te zetten (ik denk dat ik met de montage wel weg kom). Is dit een goede vervanger?
Het schema
Het gaat om Q007 en Q008.
Alvast bedankt voor de hulp.
beetje laag qua spanning zou liever deze nemen
http://nl.rs-online.com/web/p/products/2508963448/?cm_mmc=NL-PPC-0411-…
Heeft die tor ook een complementaire tegenhanger? Ik kan er in de datasheet en in mijn halfgeleiderprogramma niets over vinden.
Probleem is dat van die 2N3485 bij farnell de complementaire tegenhanger niet leverbaar is. Ik denk dat het wel verstandig is om de drivers zowel de NPN (Q07 = 2N2584) als de PNP (Q08 = 2N6211) driver te vervangen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Volgens mij heb ik van elk type (2N6211 & 2N3584) nog één stuk tweedehands liggen. Als dit wat voor je is neem dan even contact op met me via de mail, dan ga ik ze zoeken.
Overigens, weet je zeker dat deze torren defect zijn? Ik heb vrij veel PCA2544's in onderhoud gehad, maar eigenlijk zelden de drivertorren stuk gehad. Zelfde geld voor de Dynacord PAA's waar ze ook inzitten. Vaak ging de PCB zelfs nog eerder stuk (brandschade!) dan de tor zelf!
De 2N3584 maakt echt sluiting. De 2N6211 lijkt niet defect, maar er omheen zijn wat weerstanden aan gort en aan de print te zien is hij wel behoorlijk warm geworden, dus ik vertrouw hem niet meer helemaal.
Als ik het zo lees , kun je volgens mij beter zeggen : Ïk vertrouw hem helemaal niet"
Ik zou de hele zooi vervangen.
Inmiddels is de versterker weer 100% in orde, mede dankzij de transistors die ik van DJohnny heb kunnen overnemen.
Helaas toch iets te vroeg gejuicht. Het gerepareerde kanaal blijkt te vervormen. De vervorming lijkt op crossover-vervorming, maar treedt pas op bij meer dan een paar Watt. De vervorming treedt ook alleen op als de uitgang belast wordt, onbelast is het signaal perfect.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Mij zegt het even niets.
De versterker trekt niet te veel stroom, de bias laat zich netjes afregelen naar de juiste waarde, dus ik weet even niet waar ik het moet zoeken.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik zou om te beginnen er even 1KHz opzetten en het ingangssignaal afkomstig van de voortrap meten. Daarna even al je fets nameten en kijken of ze allemaal spanning krijgen, zowel op de source als op de gate. Check ook even het uitgangsrelais.
Zo, dat probleem is ook weer getackled. Ik heb eerst alle gelijkspanningen gemeten en vergeleken met een werkend kanaal. Daar kwam ik niet echt verder mee. Toen een sinus erop gezet en hier en daar wat punten vergeleken met een ander kanaal. Toen kwam ik er op een gegeven moment achter dat er een halve sinus ontstond op Q05, terwijl dit bij het goede kanaal niet zo was. Na wat denkwerk ben ik toen op een gegeven moment op het idee gekomen om D008 eens door te meten en jawel hoor: 25 mV zenerspanning.
Nu is het kapotte kanaal definitief niet meer kapot. Ik heb alleen nog een probleem ontdekt in een van de andere kanalen. In de documentatie staat dat ik TP1 moet afregelen op 0 mV (+/-5 mV). In het betreffende kanaal krijg ik dit niet lager dan rond de 500 mV. Ik heb geen idee waar ik dit weer moet gaan zoeken. Het kanaal doet het verder prima: geen vervorming, bias laat zich goed regelen en de output heeft geen DC (terwijl het testpunt wel iets met output offset te maken zou moeten hebben).
Zo, het probleem in het andere kanaal is ook opgelost. Ik heb Q01 t/m Q04. Dat loste het probleem op, dus ik vermoed dat de transistors dusdanig verschillende hFE's hadden dat ik het middelpunt niet meer op 0 kreeg afgeregeld.