Hallo,

Deze vraag wordt eigenlijk gesteld door een collega van me die momenteel zijn 50 jaar oude versterker aan het opknappen is door onder andere alle condensatoren te vervangen. De amerikaanse schema's zijn beschikbaar, maar het probleem is het aflezen van een opschrift van een serie condensatoren.

Het gaat om de condensatoren in het volgende deelschema:
http://imageshack.us/a/img255/2283/fotoba.png

Er staat daar 32-50VNP. Mijn eerste reactie was dat dit 32uF, 50 Volts No Potential moest zijn, maar ik zou dat toch graag even van jullie bevestigd hebben voordat ik dat advies uitdraag aan mijn collega.

Op 26 september 2012 08:52:15 schreef Verbatim:
Er staat daar 32-50VNP. Mijn eerste reactie was dat dit 32uF, 50 Volts No Potential moest zijn, maar ik zou dat toch graag even van jullie bevestigd hebben voordat ik dat advies uitdraag aan mijn collega.

IDD: 32uF, 50V werkspanning en Non Polarised

suc6 verder!
cor

gokje:

ik denk dat het 50VNP = 50Volt, no polarity.

Oeps ja, No Polarity...

Thnx!

OFFTOPIC
Een potentievrije condensator... die wil zijn lading graag vast houden... ;-)

Dat betekent dat het ofwel foliecondensatoren moeten zijn, ofwel bipolaire elco's. Gewone gpolariseerde elco's houden niet van wisselspanning.
Ik vind preventief onderhoud een beetje raar.Als er geen aanwijzingen zijn dat meerdere elco's capaciteitsverlies hebben, blijf er dan af. Meestal doe je meer kwaad dan goed. Ongetwijfeld zjn ook de potmeters ingesleten, of kraken ze. En zijn er weerstanden van waarde verlopen. Ook de halfgeleiders zijn vast niet meer ok, ik zou dan maar meteen alles vervangen :-)