desolderen en/of tin wegzuigen

hai,
ik had laats nogal problemen met een component los krijgen, nou zat ik aan een desoldeerbout te denken, maar weet totaal niet waar je dan op moet letten en wat dan goed zal zijn. ohja en niet te duur, ben maar een paar keer in het jaar hobbyist(of hoe schrijf je dat)

m.v.g Joeri

LED there be light

Heb je al een tinzuiger en soldeer litze gebruikt?

Anoniem

andere oplossing de oude stofzuiger uit de pakken, en daar een ijzeren stuk op zetten.
hij moet wel spits uitmonden, anders heb je nog geen zuigkracht!

werkt veel beter dan een de-soldeerbout, zuigt alleen meteen weg.

soldeer litze??? is hier ook een artikel over misschien :)
nee ik heb een soldeer boutje, en daar maakt ik het altijd weer zacht mee, en dan er uit trekken, maar bij meer dan 2 punten lukt dat niet meer, en heb er verder geen verstand van, het enige wat ik weet, is dat je de bout niet moet aanraken en het soldeertin het "spul" vasthoudt

LED there be light

het goedkoopste is zoiets:
http://www.dtron.be/figuur/soldee43.jpg
of zoiets:
http://www.dtron.be/figuur/soldee42.jpg

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Litze draad zoals het ook wel bekend is, is een platte strook gevlochten koperdraad wat je tegen de tin houd en dan verwarmd met je soldeerboud. Dan trekt de tin in het litze draad en kun je het te desolderen component vrijwel tinvrij krijgen. Ik gebruik het ook. 1 nadeeltje: een klein klosje kost een paar euri.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Verf afstripper (warmelucht )werkt ook goed vooral voor IC's of meerdere punten

@ stynus zou je een link kunnen geven van die 2 dingen, en zuigen dezen het alleen, of maken ze het ook los en heefgt iemand er ervaring mee?

LED there be light

Op 17 mei 2004 21:58:41 schreef klc:
Verf afstripper (warmelucht )werkt ook goed vooral voor IC's of meerdere punten

klopt, alleen de temperatuur zien te regelen is een beetje erg rot.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

met een tinzuiger moet je met je soldeerbout het tin lossolderen en dan opzuigen met de tinzuiger
correct me if i'm wrong

oke en als ik dus een desoldeerbout hebt, zuigt die het ook weg?

LED there be light

Je hebt idd apparaten die het soldeertin vloeibaar maken en het gelijk opzuigen.

dit is idd een desoldeerbout op school hebben we er ook een maar zit telkens verstopt:P

ik zou beginnen met een pompje zoals hierboven op de foto staat en een klosje litse wat erg handig is voor ic s

Si vis pacem para bellum.

oke ik ga voor de tinzuiger :) haha heb ik eindelijk een cadeau voor me verjaardag :P

LED there be light

Op 17 mei 2004 22:04:16 schreef joerideman:
@ stynus zou je een link kunnen geven van die 2 dingen, en zuigen dezen het alleen, of maken ze het ook los en heefgt iemand er ervaring mee?

www.velleman.be

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

ik zelf gebruik een desoldeerpompje werkt echt perfect.
heb ook wel eens die litse troep gehad maar dat werkte echt niet goed (of ik dee iets fout:))

Arnold

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

zou leuk zijn als vellemal prijzen vermelde, want nou weet ik nog niet hoeveel het kost :(

en, wie gebruikt er hier tinzuigers, kan die me uitleggen hoe het werkt.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op dinsdag 18 mei 2004 20:09:34

LED there be light

als je slim bent neem je oude coaxiale kabel van een schotel antenne of wat ever, dan strip je die, haalt de buitenkant eraf, en dan haal je die gevlochten koperzooi eraf, heb je ook litze geval.
keer van me buurman geleerd, maar moet je wel stukje kabel over hebben erges ofzo

Dat soldeer litze moet je wel mee leren werken volgens mij! Ik heb het ook liggen en heb het geprobeert ook ma ligt nu achterin me kast... Kan daar ECHT niet mee overweg. Kheb ook een tinzuigertje en dat werkt perfect. Bij IC's lukt het wel als je er zoveel soldeer op laat lopen dat alle eilandjes naar elkaar overlopen en je 1 strook van soldeertin krijgt die je in 1 keer kan laten smelten. Als je dan aan je IC trekt valt ie der zo uit! Moet je wel snel doen want anders wordt ie nogal heet en dat lijkt me niet goed.

ja ik weet het zag het laatst ook toen ik met de tv kabel bezig was, maar ik ga maar voor het zuigertje, maar ik vroeg daarbij eigenlijk af hoe je daar het opgezogen tin weer uithaalt?

(vrijdag krijg ik er 1 trouwens)

LED there be light

dat litze moet wel gedrenkt zijn met soldeer vloeistof en stuk litze van een coax isda niet

er zijn goedkope soldeerbouet met een pompje erop en dan noemen die een desoldeerbout.

zelf heb ik een weller 801 desoldeerstation
waarvan ik de bout en de pomp heb gekocht en de rest zelf heb ontwikkeld naar een versie die ik graag bruikbaar vond

met stanby temp van 160° als de bout 5min of langer niet gebruikt werk en on air temp van 450° door ff op het pompknopje te drukken gaat die van stanby naar onair
en als de bout een temp heeft van 200° dan werkt ook de pomp pas

op school en op mijn werkt heb ik altijd al een 801 compleet gehad maar werkte toch het lieft met mijn eigen versie, die raakte dus ook niet zo rap verstopt en de punten gaan ook veel langer mee.

greetz de echte HF en wifi hobbyist

@ Joerideman : Bij de meeste kun je het topje eraf schroeven en hem dan leeg schudden.

Verder heb ik ook liver een pomp dan litze kan er totaal niet mee overweg en vaak verhit en desoldeer ik de pinnetjes van een IC toch 1 voor 1 :P tijd rovend maar effectief :P

ach zo duur zijn die dingen niet, kan altijd nog een duurdere kopen, neehor ik weeth te niet zeker, maar volgens mij krijg ik een pomp 1 van de 2 plaatjes zal hem worden.

p.s verschrikkelijk dat w88, haha een week geleden en nu nog een beetje had ik er niet een beetje zin in.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op dinsdag 18 mei 2004 23:48:07

LED there be light

Ik heb geen problemen met litze draad. Je moet je soldeerbout op een wat hogere temperatuur zetten (350-400) en dan houd je het litze draad op de tin en daar druk je de bout tegen zodoende dat de bout het litze draad en de tin aanraakt en het beide verwarmt. Als de tin begint te smelten trekt het meteen het litze draad in.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
High met Henk

Special Member

hmm ben ook niet zo'n litze fan, krijg het nauwelijks voor elkaar:P

gewone desoldeerpomp (goedkope modelletje) doe thet hier prima, ook op school hadden we die na veel seuren, eigenlijk vonden ze dat we maar zonder moesten

dus alle mensen op hsbrabant/avans: die pompen hebben jullie t danken aan de huidige afstudeerders :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???