Nu het wat kouder is 's morgens vroeg merkte ik op dat de zijspiegels van mn auto niet verwarmen. Een en ander gemeten, er staat netjes 12V op de aansluiting van het verwarmingselement van de spiegel.
Ik weet al dat nieuwe spiegels neit duur zijn maar ik wilde toch even kijken hoe het normaal werkt.
Aan de achterkant van de spiegel zit een koperspoor. Ik ging er vanuit dat dat ergens gescheurd zou zijn. Nu kom ik echter tot de ontdekking dat het spoor van de + en het spoor van de - bewust dood lopen.
als ik het spoor van punt 1 volg kom ik wel vlakbij punt 2 maar daar stopt het. En vanaf spoor 2 kom ik vlakbij punt 1, maar ook daar is het bewust doodlopend...
Kan iemand vertellen hoe dit normaal werkt? zit er een materiaal tussen de sporen dat de door het spanningsverschil opwarmt?
Zie foto:
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Onder de koperbanen ligt een koolstofhoudende laag, die naarmate hij warmer wordt, steeds minder stroom gaat trekken (PTC-effect). Zo houdt het zelf de temperatuur redelijk constant en zo kan de spiegel niet oververhit raken in de zomer of als hij te lang verwarmd wordt. Ook wamrt hij sneller op als het koud is, en je het meeste warmte nodig hebt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als 1 en 2 de aansluitpunten zijn, en er een spoor van 1 naar 2 loopt, dan zou ik toch denken dat het door het spanningsverschil over de koperbaan moet werken. Maar fuzzbass z'n uitleg klinkt ook erg aannemelijk.
Maar dan zou ik zeg maar twee kammen verwachten. Van 1 langs de linkerkant een grote baan, die vingers naar rechts heeft, en van 2 langs de rechterkant een grote baan die vingers naar links heeft, precies tussen die van "1".
Nog eens goed gekeken. Kennelijk kunnen ze zo over een groter stuk een spanningsverschil aanleggen. In mijn geval mis je de dikke banen links en rechts.
P.S. Als het gerepareerd moet worden, zou ik de weerstand van punt 1 naar "doodlopend vanaf punt 1" meten. Moet klein zijn. iets van < 1 ohm is goed. Idem met punt 2. Dan moet je tussen punt 1 en punt 2 iets van een weerstand van een paar ohm meten. Een paar Watt zal wel genoeg zijn, dus moet eer een stroom van rond de 0.25A gaan lopen, dus iets van 48 ohm. Maar 12 ohm zou ook goed kunnen kloppen.
Verrek!
(1)-----------------------------------------------------------
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
------------------------------------------------------------(2)
Zo is de spanningsval lineair over de lange draad van 1 naar "dichtbij 2". Idem andersom, dus staat er over het substraat (|||) ook overal hetzelfde spanningsverschil. Prachtig egale verwarming! Maar je hebt ook spanningsval over de koperbanen. Soit! Extra verwarming!
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 11 oktober 2012 09:51:48 (43%)]
Aha, oke. Die koolstofhoudende laag, daar had ik niet aan gedacht. Geweldig.
Maar vanaf punt 1 naar het einde, doodlopende punt is de weerstand inderdaad iets van 1 ohm. Vanaf punt 2 tot het einde is dat net zo.
Tussen punt 1 en 2 is de weerstand 103k ohm. Dat is dus veel. Ik ga de spiegel nu even in de vriezer leggen en even meten wat er dan gebeurd. Wellicht was het net iets te warm op dat moment.
Zou ik anders kunnen aannemen dat de koolstofhoudende laag kapot is?