Hallo allemaal!
Ik heb deze week een tweedehandse platenspeler gekocht, namelijk de Numark tt 1610. helaas kom ik niet echt ver met het platen draaien want zodra ik de aarddraad aansluit op mijn versterker valt het geluid bij 1 luidspreker weg. Als ik de aarddraad eruit haal doen beide luidsprekers het maar heb ik last van een irritante brom.
Hoop dat iemand van jullie mij hier verder mee kunnen helpen!
Alvast bedankt,
Thomas
Anoniem
Het is aangewezen dat de massadraad van de platendraaier doorverbonden wordt met de versterker om brom te vermijden.
Kijk even je audiokabeltjes na, of verwissel links en rechts eens.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (60%)]
Heb de audiokabels nagelopen maar kan hier niks raars vinden. Bedoel je met linker en rechter de tulp kabels? als ik die verwissel valt het geluid van de andere luidspreker weg. Heb ook al een andere versterker geprobeerd maar precies het zelfde probleem.
Hoewel ik het probleem niet doorzie zijn er twee voor de hand liggende plaatsen waar het fout kan zitten: Bij de draadjes in de headshell en op het aansluit bordje waar de dunne draadjes uit de arm over gaan op de afgeschermde kabels. Bij de laatste kiest men ook de manier van afschermen.
Ik zou verwachten dat er ook iets over in de manual staat.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem
@Gadget, dat zou niets uit mogen maken, de meeste elementen zijn "zwevend" alleen kun je dan hebben dat links en rechts uit fase zijn.
Ik denk ook net als Aart dat het probleem in de kabel aansluiting zit naar de versterker.
Gr. Hans.
Lijkt me dus kortsluiting tussen het aarde draadje en het betreffende massadraadje van de betreffende tulpkabel. Waarschijnlijk in de speler. Meten dus.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Op 12 oktober 2012 20:26:54 schreef mebora:
Lijkt me dus kortsluiting tussen het aarde draadje en het betreffende massadraadje van de betreffende tulpkabel. Waarschijnlijk in de speler. Meten dus.
Uh? Meestal als je de aardedraad van de platenspeler aan de massa van de tulpjes soldeert is de brom ook weg.
Het hoort eigenlijk niet zo, maar het werkt meestal wel.
Als je het er echt niet uit krijgt heb je waarschijnlijk een probleempje in je element zitten. Even speuren naar een ander elementje voor weinig dan.
Maar Calvé (TS), dan is waarschijnlijk de massa van de audiodraad aan het wegvallende kanaal losgeraakt. Even die connector openschroeven dus. Als dat niet kan meteen een andere (betere) kabel aan je platenspeler solderen hoor! Het zijn zulke kleine signalen, daar moet een goede kabel met de juiste impedantie aanzitten!
Op 12 oktober 2012 20:12:53 schreef H-Lab:
@Gadget, dat zou niets uit mogen maken, de meeste elementen zijn "zwevend" alleen kun je dan hebben dat links en rechts uit fase zijn.
Ik denk ook net als Aart dat het probleem in de kabel aansluiting zit naar de versterker.
Gr. Hans.
Normaal zou dit zwevend zijn, maar mischien is dit aan de hand;
Het element zou een Stanton AL500 kunnen zijn, hierbij zit op het element het blauwe draadje (massa van links) aan aarde van de draaitafel, dus de aarde draad naar de versterker.
Bij dit element zitten de aansluitingen 180 graden verdraait met het element, dus als je de 4 draatjes 1 op 1 overzet (fout!) zet je signaal links aan massa van de aarde draad, weg geluid van je linker kanaal.
Zomaar een gedachte.
Op 13 oktober 2012 03:25:49 schreef nijhuisr:
[...]Normaal zou dit zwevend zijn, maar mischien is dit aan de hand;
Het element zou een Stanton AL500 kunnen zijn, hierbij zit op het element het blauwe draadje (massa van links) aan aarde van de draaitafel, dus de aarde draad naar de versterker.
Bij dit element zitten de aansluitingen 180 graden verdraait met het element, dus als je de 4 draatjes 1 op 1 overzet (fout!) zet je signaal links aan massa van de aarde draad, weg geluid van je linker kanaal.
Zomaar een gedachte.
Het is inderdaad een stanton element, maar dan een 505. ga ergens een ander element regelen en kijken of dat verschil zal maken.
Bedankt voor alle reacties!
Op 13 oktober 2012 13:29:25 schreef pindakaas187:
[...]Het is inderdaad een stanton element, maar dan een 505. ga ergens een ander element regelen en kijken of dat verschil zal maken.
Bedankt voor alle reacties!
Je hoeft geen ander element te kopen, alleen de draadjes correct aansluiten.
http://www.saveltd.co.uk/ekmps/shops/soundvision/images/stanton-505sk-…
Hier zie je dat koperen aarde lipje, dit moet dus niet verbonden zijn met de massa maar het het signaal draadje van je tone-arm.
Anoniem
Zo zie je, nooit te oud om iets te leren, maar die Stanton elementen vielen buiten mijn begroting vroeger.
Gr. Hans.
Op 13 oktober 2012 14:08:25 schreef nijhuisr:
[...]Je hoeft geen ander element te kopen, alleen de draadjes correct aansluiten.
http://www.saveltd.co.uk/ekmps/shops/soundvision/images/stanton-505sk-…
Hier zie je dat koperen aarde lipje, dit moet dus niet verbonden zijn met de massa maar het het signaal draadje van je tone-arm.
Ik heb de draadjes verwisseld en je hebt helemaal gelijk. Heb geen brom en geluid komt uit beide luidsprekers.
Heel erg bedankt voor de informatie!