Hallo iedereen,
Ik ben niet erg bekend met de techniekwereld, hoewel ik mij er wel zeer voor interesseer. Nou wil ik voor iemand die jarig is, zelf een muziekdoosje (zo een die je vaak ziet met een ballerina) maken, maar dan met een ander figuurtje. Hiervoor heb ik een klein elektromotortje met een laag toerental nodig. Ik heb een motortje gevonden (in een elektrische gum, die aangesloten werd op twee AAA-batterijen van 1,5v), alleen heeft die een heel hoog toerental, en heb ik op internet nog geen elektromotortje gevonden met een (zeer) laag toerental, ik vroeg mij af of één van jullie misschien een website/winkel(in Amsterdam) weet waar je dit kan kopen, of anders (liever zelfs), een manier hoe ik dit motortje langzamer kan laten gaan.
Alvast bedankt!
Aangezien je niet erg bekend bent met de techniek denk ik dat je het best op zoek kan gaan naar een soort versnellingsbakje of een motortje met vertraging. Met andere type motoren (stappenmoter/servo/oid) heb je al snel wat meer elctronica nodig.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik denk dat je beter een vertragings kastje kan maken, die zijn in de handel bij winkels met modelbouw artikelen, bijvoorbeeld Conrad of Quartel. Die kastjes kunnen worden samengesteld voor vrijwel ieder toerental. Dit heeft het voordeel dat het aandrijfkoppel gehandhaafd blijft. Ga je iets aan het toerental van de motor veranderen, dan is ook gelijk het koppel zoek! Weet even zo het merk niet, maar ik neem aan dat op internet wel iets te vinden zal zijn.
Groetjes Hans.
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
@ Zonnepaneeltje.
Uw voorgestelde transmissie werkt inderdaad perfect MAAR
ze maken een hels kabaal.
http://www.youtube.com/watch?v=eoYHcLFb-ZI&feature=plcp
Bob.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De stilste oplossing is een 230V synchroonmotortje met vertragingsbak. Toegepast in oude klokken, in de timer van niet-digitale wasmachines en in een iets grotere uitvoering als plateaumotortje in een magnetron.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Die kastjes die ik bedoel zijn absoluut geruisloos en compact, 20X20 mm. Dit zijn satelliet en planetair geconfigureerde tandwieltjes van nylon. Loopt echt als een tierelier!
Groetjes Hans.
Op 25 oktober 2012 13:38:15 schreef maartenbakker:
...en in een iets grotere uitvoering als plateaumotortje in een magnetron.
Die plateaumotoren hebben wel een nadeel, de draairichting is onvoorspelbaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In een klok heb ik een keer zo'n motor gevonden. Daar zat er een ratel op. Als ie de verkeerde kant op gaat, komt ie de ratel tegen en draait ie om.
(het ding in de verkeerde richting duwend zei m'n broertje: "Hey dit ding zit in de weg, daarom draait ie niet! Ik haal hem er uit". Zo gezegd, zo gedaan. Het ding draait nu willekeurig. Hij heeft jarenlang spiegelbeeld gedraaid. )