Hallo iedereen
Ik ben een gebouw voor een VZW aan het verbouwen, en kom op veel plaatsen aardingskabels tegen waar aan 2 kanten zwarte tape over is gekleefd, en die dan gebruikt wordt een fase over te sturen.
Weet iemand of dat mag in België?
Wij moeten de elektriciteit terug laten keuren dus we moeten zien dat dit in orde is. (dit zijn 5-aderige kabels die ook gebruikt worden om lampen te schakelen, maar waar voor noodverlichting toch nog 2 fases doorkomen om die permanent van stroom te voorzien).
Weet iemand hier iets meer over?
Lang geleden was dat toegelaten als de aders van een kousje werden voorzien in het zichtbare,bewerkbare gedeelte. De nieuwste reglementen zijn wel online te vinden.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dit is alleen toegestaan als de ader over de gehele lengte is herkleurd, in een kabel is dit zo goed als onmogelijk dus is het niet toegestaan. Bij draad in een buis is het al even absurd om dit te doen gezien je net zo goed de juiste draad erin kan trekken.
Gezien het een 5G kabel is kan je toch nog steeds 2 apparte lampen schakelen zonder de aarddraad te misbruiken. Blauw is nuldraad, aarde is aarde, bruin gebruik je als niet geschakelde fase voor de noodverlichting. Dan houd je nog steeds zwart en grijs over voor 2 afzonderlijke lichtkringen.
Het is een verschrikkelijk ingewikkelde installatie met meerdere schakelaars met meerdere schakeldraden, ...
We proberen er nog aan uit te kunnen, maar het is allemaal niet simpel.
In ieder geval is de aarding dus in een paar van die lussen gebruikt geweest als lijn, en om dit aan te geven is er langs 2 kanten gewoon tape rond gedraaid.
Daarom dat ik het mij even afvroeg of ze de installatie daarvoor kunnen afkeuren.
Dergelijke Levensgevaarlijke situaties moet je ten alle tijden zien te vermijden voor er ongelukken gebeuren,dus alles eruit en nieuwe aanstuitingen maken!!
Een dergelijke knoeiboel is AFKEUR.
Kans dat ze het zien is al redelijk klein, als ze het zien kan je geluk hebben dat ze het zo laten gezien het een bestaande installatie is, bij een nieuwe installatie mag je sowieso een afkeuring verwachten.
Maar als je alles volgens de regels wil dan zal je toch die kabels moeten veranderen.
Wel zou ik zorgen dat de gebruikte armaturen geen aarding nodig hebben (dubbel geïsoleerd)
Maar als je toch al aan een grote verbouwing bezig bent kan je beter in een keer alles vervangen.
[Bericht gewijzigd door Solfur_ op (12%)]
EricP
mét CE
Het is er maar 1, dus een criterium.
En zou de TS na een kleine 3 maanden nog steeds met die kabel bezig zijn?
Onlangs in de krant gelezen:een 22jarige vrouw is geëlektrocuteerd in haar badkamer,door nog onbekende reden stond de waterleiding onder stroom.
Zeker ook zo'n Knoei Het Zelver aan het klussen geweest.
[Bericht gewijzigd door columbo op (10%)]
Het zijn niet alleen de "knoei het zelvers".
Heb al genoeg recente installatie's gezien dat prutswerk waren, gedaan door nen "vakman".
En goedgekeurd, er is een redelijk percentage keurders corrupt.
Recent nog een installatie gezien waarvan de kringen gemixt waren, nul op de ene zekering en fase op de andere, schema dat niet klopt, woning 3 jaar oud, gekeurd...
Op 27 januari 2013 18:23:52 schreef EricP:
En zou de TS na een kleine 3 maanden nog steeds met die kabel bezig zijn?
psies.
In het appartement in de sjiekste straat van Bukarest (naast het Palatul Parlamentului) waar ik zat waren ze gewoon begonnen met draden te trekken in de kleur die ze bij de hand hadden. Rood, groen, blauw, alles op onlogische wijze door elkaar. Ook leuk. Geel/groen hadden ze kennelijk niet bij zich. Toch niet echt een plek om een doe het zelver uit te nodigen voor dat soort werk.