Die was leuk en mooi.

Heb wel iets met elektronische muziek.
Wie herinnert zich nog Vangelis in Rotterdam?
Jean Michel Jarre ook zo'n virtuoos.

Maar in de aangehaalde playlist kwam ik ook een favo nummer tegen door de een ware artiest die ik niet kende: Kebu.

Jan Hammer en Crockett's theme

Maar mijn hemel wat een variant! Geweldig zoals hij losgaat. Waarbij ik Jarre vaak live veel te clean vindt (klinkt net als op de plaat)
Is dat een beetje de Jimi Hendrix versie. En dan is Jarre vergelijkbaar met Dire Straits.

EDIT: link aangepast, wat daar mis ging heb ik geen idee van.. maar huub hangop is leuk met carnaval..

De Formant kende ik wel vaag van naam maar wist niet dat die door hen gebruikt werd! Leuk, weer wat geleerd. Tsja, zo'n apparaat bouwen lukt me nog wel, maar dergelijke muziek eruit krijgen is wel even wat anders. Vraag mezelf wel af hoeveel bussen contactspray die mannen verbruiken per jaar.... :p

een favo nummer tegen door de een ware artiest

Hm. Van de vele bewoordingen die ik heb voor Huub Hangop staat 'ware artiest' en 'favo nummer' niet tussen >:)

Jan Hammer en Crockett's theme Huub Hangop en Aï

(nu eerst even m'n oren uitwassen)

Wel leuk dat bijv. Korg, Moog, en Marshall nog steeds bestaan en met dezelfde apparatuur meer omzetten als 50 jaar geleden... :)
Een van de oudste nummers op (Moog) synthesizer moet wel de oerversie van Popcorn zijn van Gershon Kingsley uit 1969.
https://youtu.be/OSRCemf2JHc

Later bekend van Perrey & Kingsley, ook van veel bekende synthesizersongs.
Ik vond hun platenhoes van 'Incredible synthesizer ook leuk: een foto van een printplaats waarbij voor en achterkant precies kloppen...

Op dinsdag 25 augustus 2026 23:00:36 schreef High met Henk:

Dat is het enige muziek-ding waar ik ooit heen ben geweest.

Die avond is m'n fiets gestolen. Ik was met de trein uit Delft die kant op geweest en toen ik terugkwam en richting de plek waar m'n fiets stond aan het lopen was kwam iemand mij tegemoet die een fiets die opslot stond met het achterwiel omhoog getild aan het wandelen was. Brutaal vond ik... Toen ik dichterbij kwam... dat was mijn fiets....

Laat me raden, na de ontmoeting was de fiets weer in handen van de rechtmatige eigenaar?

Op vrijdag 21 augustus 2026 10:39:32 schreef GJ_:
[...]Dat was heel erg knap en heel erg nutteloos en kwetsbaar. Net als het omkeren van de band wat gelijk een enorme verslechtering van beeldkwaliteit betekende.

Een prachtig stukje techniek, maar inderdaad een onzinnige over-engineering. Het enige moment waarop dat systeem iets zinnigs deed was tijdens met beeld voor- of achteruit spoelen en bij stilstaand beeld, iets wat blijkbaar het gros van het publiek geen reet interesseerde, gezien de verkoop aantallen van VHS systemen.

Op dinsdag 25 augustus 2026 23:00:36 schreef High met Henk:Heb wel iets met elektronische muziek.
Jean Michel Jarre ook zo'n virtuoos.

Jazeker! Ook met die laser projectie op het NN-gebouw!
En JMJ: daar ga ik 21 oktober naartoe! (Afas Live)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (23%)]

vond JmJ in afas vorige keer heel erg duur (was rond de 300 euro per ticket)
dus heb ik niet gedaan.

Maar Kebu vind ik eigenlijk veel beter spelen (minder zoals op de plaat en met meer overgave en passie)

Voor 300 euro had ik ook absoluut geen kaartje gekocht hoor! Live muziek / concert bijwonen vind ik geweldig, maar er zijn grenzen.

Ik heb een aantal live registraties van Kebu gezien: die heeft ook veel meer interactie met z'n publiek! En inderdaad: live spelend neemt hij ook alle vrijheid.

Op vrijdag 21 augustus 2026 09:42:53 schreef RAAF12:
Wat is de beste Phlips uitvinding?

https://www.youtube.com/watch?v=COyn1lefUPA

Ik zou zeggen de CD speler.

Mooie uitvinding. Maar die CD's liggen nu ook bij het afval.

Ik vind de allerbeste uitvinding die nu nog steeds wereldwijd wordt gebruikt: de Philishave. We gebruiken hem bijna allemaal.

MFB (Motion FeedBack van speakers) was ook erg goed. Dat iets commercieel niet echt speelt wil niet zeggen dat het niet goed of origineel is. Maar ja, wie wil er tegenwoordig nog geluidskwaliteit.

Ook iets simpels als de cassette was een goede uitvinding.

Op woensdag 26 augustus 2026 11:21:48 schreef RAAF12:
Laat me raden, na de ontmoeting was de fiets weer in handen van de rechtmatige eigenaar?

Hmm, familie van me in de regio wist wie een fiets van hen gestolen had. Maar politie mocht niet bij de dader binnen en zelfs als ze de fiets zouden vinden zouden ze hem toch niet mogen overhandigen. Dit is al wel heel wat jaren terug, voor marktplaats-tijden. De fiets is nooit meer teruggekomen. Is het tegenwoordig verbeterd?

philipshave gebruiken we allemaal??
ik weet niet hoor, maar ik ben geen fan van die epileer apparaten en mijne ligt al paar decenia bij het afval... (iig langer dan de CD)

mijn haren draaien TUSSEN de mesjes ipv dat ze afgesneden worden. Dan wordens ze opgewikkeld en uitgetrokken, wat vrij pijnlijk is. Ofwel geen scheerapparaat, maar epileerapparaat.

die mij gewoon een krabbertje:
https://apinl.mijnbaard.nl/sites/default/files/safety_razor_muhle_chroom.jpg

Op woensdag 26 augustus 2026 13:47:53 schreef High met Henk:
philipshave gebruiken we allemaal??
ik weet niet hoor, maar ik ben geen fan van die epileer apparaten en mijne ligt al paar decenia bij het afval... (iig langer dan de CD)

mijn haren draaien TUSSEN de mesjes ipv dat ze afgesneden worden. Dan wordens ze opgewikkeld en uitgetrokken, wat vrij pijnlijk is. Ofwel geen scheerapparaat, maar epileerapparaat.

die mij gewoon een krabbertje:
[afbeelding]

Ik schreef BIJNA allemaal.

Je bedoelt die van de reclames met de dubbele mesjes, het eerste mesje tilt het haartje op en het tweede trekt het uit?

Je moet ook een Philips kopen en geen Braun - die trekt ze uit.

nee, ik bedoel die blauwe philips met die 2 roterede epileermessen
even gezocht en lijkt op Philips pocket shaver (in mijn geval een pokke shaver)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]

Je moet ook een Philips kopen en geen Braun - die trekt ze uit.

De mijne liggen nu allebei op het stort, waar ze thuishoren.

Hier wordt sinds een tiental jaar ook een krabbertje veiligheidsscheermes gebruikt. Een Gillette uit 1948. Mesjes van de Hema, 2 euro per setje van 10, waar ik een jaar mee toekom.

Ben het wel mee eens dat de alledaagse/banale compact-cassette de beste uitvinding van Philips was. Ontzettend goed en simpel ding, ieder huishouden had wel een paar spelers, en zelfs in vrijwel elke auto zat er eentje.

Na het herstel van m'n Philips Konzertmeister 953 de afgelopen dagen werkt de cassettespeler weer uitmuntend. Wat een genot is het om cassettebandjes af te spelen. Ik realiseerde me gelijk weer waarom ik vroeger altijd cassettes draaide en nooit platen! Net bij de kringloopwinkel een tiental z.g.a.n. Maxell en TDK-cassettes gekocht om op op te nemen.

Die hele vinyl-revival snap ik dan ook ik eigenlijk niet. Heb hier ook een paar platen liggen, maar is mij allemaal veel te veel gedoe. Doet teveel een beroep op je fijn-motorische gevoel en hand-oog coördinatie. Een cassettebandje in de player duwen is meer mijn niveau.

Een compact-cassette revival lijkt me dan ook veel logischer!

Op woensdag 26 augustus 2026 13:34:41 schreef Hoeben:
[...]
Ik vind de allerbeste uitvinding die nu nog steeds wereldwijd wordt gebruikt: de Philishave. We gebruiken hem bijna allemaal.

Inderdaad,

Alleen jammer dat de kwaliteit al jaren achteruit holt (mijne begon ook haren te epileren ipv afscheren... :'( )

It Exploded! | Why Fake Parts ALMOST Ruined This Repair!
Buy it Fix it

https://www.youtube.com/watch?v=vFmPkUZBaeI

Op woensdag 26 augustus 2026 20:05:13 schreef nonius:
[...]

Die hele vinyl-revival snap ik dan ook ik eigenlijk niet. Heb hier ook een paar platen liggen, maar is mij allemaal veel te veel gedoe. Doet teveel een beroep op je fijn-motorische gevoel en hand-oog coördinatie. Een cassettebandje in de player duwen is meer mijn niveau.

Een compact-cassette revival lijkt me dan ook veel logischer!

Casette heeft een dynamiek van waardeloos.
Lp is ook niet best maar beter.
Probleem zit hem vaak in hoe het van master recorder op drager komt:

Bij cd of andere media kun je dat 1 op 1 doen: dynamisch bereik is over hele frequentiespetrum gelijk.

Bij vinyl moet je een RIAA correctie toepassen en wordt er t.o.v. master vaak net iets meer "liefde" in gelegd.

Dat is niet altijd zo. Ik heb hier ook vinyl liggen wat op spotify echt 10x beter klinkt dan op vinyl (en nee dat is geen oud werk of beschadigde LP)

Analyse van een overduidelijk fake AI-video door Matthias Wandel, gemaakt door een scammer met gebruikmaking van materiaal uit zijn vele video's:

https://www.youtube.com/watch?v=uIgfA8T74og

Op woensdag 2 september 2026 18:53:44 schreef High met Henk:
[...]

Bij cd of andere media kun je dat 1 op 1 doen: dynamisch bereik is over hele frequentiespetrum gelijk.

'Kun' is hier het sleutelwoord. Veel CD's en andere digitale dragers klinken ronduit kut omdat de masteraar de keuze en/of opdracht heeft gekregen om het populair te laten klinken. Zoals op de radio! Zoals op TV! Zoals tijdens een concert waarbij de geluidsniveau-limiter op 100dB afgeregeld staat!

Op vinyl is dat simpelweg niet mogelijk. Er zijn heel duidelijke mechanische grenzen en beperkingen aan opnames op vinyl, dus meestal is de audioprocessing op vinyl een stuk tammer en daardoor het geluid een stuk mooier. Daar staat tegenover dat sommige moderne uitgaves ook gewoon slecht klinken doordat je er ook komt met 'Doe maar gewoon de CD master maar met de snijnaald-acceleratie-begrenzer er nog een keer overheen'. Dan krijg je het slechtste van beide werelden.
Audioprocessing is ook niet kwaadaardig. Het kan het geluid van pop/rock gewoon mooier maken. Er is van een studio opname van een band toch niet zoiets als getrouwheid aan de werkelijkheid omdat de werkelijkheid is dat er 16 of 32 sporen werden opgenomen, een solo 5x opnieuw moest, en couplet 1 van het liedje deels uit opnamesessie 1 en opnamesessie 2 komt. De kunst is om het op een mooie manier te doen en op moderne uitgaven in het algemeen (CD of digitaal) is heeft men de kunst niet altijd in de vingers, of zet men die bewust overboord.

Daarnaast is vinyl quasi onverwoestbaar. Een LP gaat nooit zomaar volledig stuk. Er kunnen krassen op komen, en door honderden keren te spelen zal ie slijten.
Maar helemaal kapot zoals een CD dat spontaan kan gaan, gaat ie niet. De teller originele defecte CD's staat bij mij nog op 1, ze zijn behoorlijk duurzaam maar niet iedereen deelt mijn ervaring.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

Na een jaar of 40 gaat ook een CD last krijgen van bitrot, ik heb er een in de collectie, toen zelf aangeschaft.

Op maandag 7 september 2026 11:30:23 schreef Jinny:
Na een jaar of 40 gaat ook een CD last krijgen van bitrot, ik heb er een in de collectie, toen zelf aangeschaft.

Writables helemaal, alle oude die ik had zijn allemaal kapot. Ik dacht dat ik goede backups had...

Op woensdag 2 september 2026 18:53:44 schreef High met Henk:
[...]

Bij vinyl moet je een RIAA correctie toepassen en wordt er t.o.v. master vaak net iets meer "liefde" in gelegd.

Wat is de definitie van waardeloos hier? Technisch heb je gelijk, maar kwa luister comfort vinden de meeste mensen een dynamische bereik van rond 70dB prettig, en dat is nou net de sweet spot waar cassette en vinyl leven :-)

En werd er Dolby A voor de pro en later Dolby B en C ingevoerd ivm de ruis. Bij popmuziek overbodig want dat heeft meestal weinig dynamiek.
Bij klassiek op pianissimo nivo is het wél belangrijk voor een goede luisterervaring. Maar ik meen dat het niet HmH zijn muzieksmaak is. Er is een revival aan de gang en er zijn weer liefhebbers die de betere merken, zoals Revox en Nakamichi decks willen aanschaffen. Op oa. de Catawiki veilingsite komen regelmatig vintage recorders langs.
Dat herinnert me aan wat ongebruikte Dolby IC's die hier liggen te verstoffen.

Iets modernere hardware

Rigol VNA https://www.youtube.com/shorts/li1Ha_lUrkE?feature=share

Op woensdag 26 augustus 2026 20:21:28 schreef Arco:
Alleen jammer dat de kwaliteit al jaren achteruit holt (mijne begon ook haren te epileren ipv afscheren... :'( )

Waarom klaag je over de slechte kwaliteit?
Je Philishave doet het zelfs beter dan toen je hem kocht. Het duurt nu veel langer voordat je haar weer terug is. Je hoeft daarna dus veel minder vaak te scheren en je hebt na het scheren geen stoppelbaard meer.

Op maandag 6 november 2023 16:19:43 schreef fred101:
Ik heb net dit kanaal ontdekt: Kathy loves Physics and history. Ze verteld in een hele reeks videos op een heel leuke enthausiaste manier de geschiedenis van elektriciteit. Ze zit ook in de laatste aflevering van the amp hour podcast (op EEVBlog kanaal te zien, daar praat ze over de geschiedenis van de TV. Ze heeft ADHD dus het gaat alle kanten op maar dat maakt het nog veel leuker.