Ik heb net een schemerschakelaar gekocht van steinel. De nightmatic2000. Volgens het schema moet ik deze met 4 draden aansluiten, 2 keer fase en 2 keer nul. Ik vroeg me af of het mogelijk is de nuldraad rechtstreeks naar de lamp te laten lopen en de fase draad via de schemerschakelaar naar de lamp. Of de schemerschakelaar nu 4 draden schakeld of 2 maakt volgens mij niet uit......? Alvast bedankt,

Dbv

De schemerschakelaar moet wel fase en nul hebben, zonder spanning doet 'ie niet veel... ;)

Welkom op het forum!

Ik heb de handleiding bekeken even... zo te zien is dat niet mogelijk.
Je moet echt volgens schema werken want hij word zo te zien geschakeld in het aparaatje zonder batterij.

je moet echt fase nul aansluiten op je nightmatic2000 dan de overige 2 op de lamp.

EDIT: even een toevoeging, de Nightmatic2000 moet ook voeding hebben om te werken, als je deze overslaat krijg hij geen gesloten circuit om te werken zoals Arco zegt.

http://www.steinel.de/data/de/bedienungsanleitungen/Nightmatic2000.pdf

En dus is het niet mogelijk om deze te plaatsen i.p.v. een lichtschakelaar, want de nuldraad ontbreekt vaak. Het alternatief is de spaarlamp met ingebouwde schemerschakelaar.

Ja natuurlijk. Stom van me.
Het was me even ontgaan dat de schakelaar wel spanning moet hebben.
Bedankt allen voor jullie snelle reactie

Dbv