Yamaha Ax-492 in protectie

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op de pijnbank ligt een Yamaha AX-492 versterker.
Een deftige jongen die ik graag weer 100% wil krijgen.

Het probleem was een krakende inputswitch.
Deze heb ik losgesoldeerd, gedemonteerd en schoongemaakt.
Hierna werkte de amp weer perfect.

Later startte hij opeens niet meer op. De relais klikten niet. Protectie dus.

Relais nagekeken, allemaal goed.
Gaan meten: DC op de speakeruitgang. Dat wil zeggen: ten opzicht van nul.

Als ik over de emitterweerstand meet, meet ik netjes een paar mV.

De versterkertrap waar het over gaat, is hieronder afgebeeld (klik voor grotere afbeelding).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/deelschema%203.jpg

Het hele schema is eventueel hier te vinden.

Ik heb al aardig lang zitten meten. De eindtrappen heb ik verwijderd, die zijn oke. De drivertrapjes ook verwijderd, ook oke.

Nu heb ik ontdekt dat als ik de roodomrande weerstand loshaal, de protectie opgeheven wordt. De relais trekken dan aan. Het protectiecircuit zelf is dus in orde.

Kan iemand mij vertellen wat de terugkoppeling precies doet, waar die weerstand deel van uitmaakt?

Ik beredeneer nu dat de fout in het linkerdeel moet zitten, dus richting R121.

Iemand een hint? (en anders helpt dit van me aftikken me ook wel, want ik was alweer aardig in rondjes aan het denken :-) )

EricP

mét CE

Als ik zo eens snel door dat schema kijk, dan ligt 1 van de speaker outputs wel degelijk aan de 0, ground of hoe jij het ook noemt. Als je op de output dus DC meet, dan is dat niet goed.

Er zit ergens een stuk thermische compensatie in. Is dat goed?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Klopt Eric.

door die DC zal de protectie in werking gaan.
De vraag is dus: waar komt die dc-spanning vandaan?

Er zitten 2 kleine transistors op het koelblok die de eindtrap thermisch compenseren. Ik zal dat circuit nog 's goed bekijken / doormeten.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zaterdag 24 november 2012 10:35:20 (39%)

EricP

mét CE

Zo goed heb ik de service documentatie niet gelezen. Maar... Kijk eens waar de laatste C in de signaalweg zit. Het zit in elk geval daarachter (of die C is lek). Kijk ook eens naar je voeding. Als die niet symmetrisch is, heb je hetzelfde probleem (je ruststroom zou best nog kunnen kloppen, die heeft wat compensatie, maar als je het in je eindtrap gecreëerde 'midden' niet meer overeen komt met het 'midden' van je voeding, heb je hetzelfde probleem).

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Die thermische koppeling lijkt goed te zijn.
De torretjes meten goed.

De voedingsspanning meet
+ 44,8V
- 45,3V (met gloeilamp in serie).

Dit lijkt in orde te zijn.
De scoop laat een kleine rimpelspanning zien. Ook goed.

Ik ben alles aan het verwijderen en meet of er nog dc staat.
Straks is m'n hele print leeg :(

IS er geen handigere manier om hier achter te komen?

print leeg halen totdat er geen DCV meer is? Ik begrijp dat niet, haal dan meteen de zekeringen eruit dan meet je geen DCV meer.

Die weerstand is voor de terug koppeling, dit bestaat uit een DC en AC deel. De DC moet via de stroomspiegel op 0 VDC komen. Als de stroomspiegel niet meer werkt krijg je DC op de uitgang.

Als de stuur tor defect is heb je DC op de uitgang, de eindtrap is blijkbaar nog goed. Thermische koppeling en bias instelling is dus niet stuk.

Misscien is de ingang van de stroomspiegel defect door een spanning van een niet geaarde soldeerbout. Dus de torren meten.

EricP

mét CE

Wat is 'een kleine rimpel'? Je zou verwachten dat als het ding niet belast wordt, de voeding min of meer vlak is. Maar goed, die spanningen lijken wel OK te zijn. Advies van nijhuisr volgen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 25 november 2012 01:14:08 schreef nijhuisr:
print leeg halen totdat er geen DCV meer is? Ik begrijp dat niet, haal dan meteen de zekeringen eruit dan meet je geen DCV meer.

Die weerstand is voor de terug koppeling, dit bestaat uit een DC en AC deel. De DC moet via de stroomspiegel op 0 VDC komen. Als de stroomspiegel niet meer werkt krijg je DC op de uitgang.

Ah oke. Thanx.

Ik bedoelde met die bovenste opmerking:
Als er DC op de uitgang staat, ben ik telkens terug aan het stappen in de schakeling om erachter te komen waar de DC op de uitgang wordt gezet.

Ik zal die stroomspiegel 's onder de loep nemen.

Wat is 'een kleine rimpel'? Je zou verwachten dat als het ding niet belast wordt, de voeding min of meer vlak is.

Er staat een rimpel op van 10mV ofzo.
Er loopt wel wat stroom omdat de seriegloeilamp een klein beetje oplicht.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 25 november 2012 15:02:50 (15%)

RAAF12

Golden Member

Is die 100k bij de stroombron wel goed? Zou die ff loshalen en doormeten.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 24 november 2012 10:53:27 schreef EricP:
maar als je het in je eindtrap gecreëerde 'midden' niet meer overeen komt met het 'midden' van je voeding, heb je hetzelfde probleem).

Dat "terugzoeken" was een vrij dwaze actie geloof ik.

Ik ben er wel achter dat diezelfde DC-spanning ook zit tussen de "0" -aansluitingen van het mainboard en een ander board.

Edit:
Dit is dus de spanningsval over R174 en C128. Deze RC zorgt voor scheiding tussen de voedings-nul en de versterker-nul.

Blijft de vraag staan: waar in het circuit wordt de DC op de nul gekoppeld...

M-i-c-h-e-l

Golden Member

@Raaf: welke 100k bedoel je?

Wat mij opvalt, is dat de DC spanning ook staat over de RC-combinatie welke de 2 grounds scheidt. Als ik die twee grounds met elkaar verbindt, is het probleem weg.
Waarom zitten die R en C daar precies? (C203 / R277)

/Edit:
Nog even de goede afloop vermelden:

Het blijkt dat de 2 groundvlakken via het chassis met elkaar verbonden worden. Om lussen tegen te gaan zit die RC-combi ertussen.

Op moment dat ik het apparaat weer VOLLEDIG in elkaar zette, was het probleem ook opgelost.

Blindstaren is ook een vak :-(

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op woensdag 5 december 2012 23:37:40 (38%)