2SD2396 LF NPN 60V 3A 30W TO220 behuizing. Vergelijkbaar met?

Hoi,
Ik ben op zoek naar een equivalent van een 2SD2396 TOR. (Japanse benaming). Komt voor in autoradio van Pioneer.
Specs: Laagfrequent, NPN, 60V, 3A, 30W, 10Mhz.
Zie ook URL:
http://www.datasheetarchive.com/shortform-datasheet/2SD2396K.html
Een TIP31A komt aardig in de buurt maar qua frequentie groot verschil. Weet iemand welk type TOR hier ik als veilige vervanging kan gebruiken?

Thanx!

Het origineel zonder de letter K erachter is opzich gewoon verkrijgbaar voor minder dan 2 euro retail. Mijn ECA-boek geeft een hele rij andere Japanners als mogelijke vervangers aan, dus daar schiet je niet heel veel mee op. Het bijzondere aan deze tor is niet zozeer de frequentie, maar de versterkingsfactor die minstens 400 zou bedragen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

Niet zo bijzonder, voor een darlington.Dat is eigenlijk een combinatie van twee transistors na elkaar in 1 behuizing die zich grosso modo als een gewone transistor gedraagt met zeer grote versterkingsfactor.

Omdat een gewone transistor nooit zo'n hoge versterking heeft, kun je deze daar ook niet door vervangen. Verder is er ook nog de hogere basis-emitter spanning.

Je zette me even op het verkeerde been en aan het zoeken, maar het is echt géén Darlington.

ECA zegt dat het een geïsoleerde 2SD1943 is, en daar staat als vermelding "hi-beta >400" bij. Normaal schrijven ze wel Darlington als dat het geval is.

Zoekwerk leverde een Rohm datasheet op. Uit figuur 4 blijkt dat de basisspanning benodigd om het ding open te sturen ongeveer ter grootte van een enkele overgang is en het dus nooit een Darlington kan zijn.

Vandaar dat je er vooral Japanse equivalenten voor kunt vinden, die grossierden soms in dit soort speciaal spul.

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/D/2/2SD2396.shtml
Hij staat op dezelfde bladzijde van zn broertje de 2sc 5060

Toegegeven, de onderste is duidelijk een darlington, en bij de bovenste staat dat tekeningetje niet, maar omdat de eigenschappen zeer gelijklopend zijn, ga ik ervanuit dat het eveneens een darlington is.
Ik ken verder geen enkele single chip transistor die een versterkingsfactor van 400-2000 heeft.

Maar nu heb ik de datasheet eens goed gelezen en ik begin toch te twijfelen.
In elk geval een gewone vermogentransistor met zon versterking heb ik nog nooit gezien, zelfs niet bij klein singnaaltransistoren, en er zijn er toch al een pak door mijn handen gepasseerd.

Ik ben het met je eens dat de specs een beetje belachelijk zijn, maar echt verbazen doen ze me niet. Als ik hem vergelijk met z'n neefje denk ik toch nog steeds dat het geen echte darlington is, maar het moet wel iets aparts zijn.

Van Japanse apparatuur repareren krijg je soms hoofdpijn, want transistoren laten zich regelmatig niet zomaar vervangen juist om dit soort rare dingen (lo sat, high gain, high voltage, etc). Dan is dit nog een standaardtype dat fabrikanten gewoon inkochten bij Rohm. Een fabrikant als Sony deed er nog een paar schepjes bovenop en ontwierp soms "verkeerdom": men bedacht eerst een product zonder uit te zoeken of het echt kon dan de schakeling zonder uit te zoeken of die in bestaande onderdelen uit te voeren was en liet er vervolgens passende halfgeleiders bijzoeken, ook als die achter de productielijn apart geselecteerd moesten worden uit bestaande types of als ze speciaal ontworpen en gefabriceerd moesten worden...

Hoe dan ook, de TS kan de originele tor bij elke Euras-eshop krijgen of bij elke electronicawinkelier die een account bij Aswo heeft voor ruwweg een euro of 2 exclusief verzendkosten of spoedjes.