Hallo,

Ik heb voor mijn zoon van 3 een digitale kinder camera gekocht.
http://www.hema.nl/winkel/baby-en-kind/speelgoed/leren-en-experimenter…
Je kunt met dit ding foto's en filmpjes maken (SD card) en ook wat spelletjes op spelen. Op de achterzijde zit een lcd schermpje waar je op ziet wat je filmt of fotografeerd. Het schermpje wordt ook gebruikt voor de spelletjes. Er moeten 3 AA penlites in.

Nu lees ik tot mijn grote verbazing in de handleiding dat er in het apparaat alleen gebruik mag worden gemaakt van normale batterijen en geen oplaadbare.
Handleiding: "Gebruik in simpel kinderspeelgoed geen oplaadbare batterijen"

Na deze uitgebreide info de volgende simpele vraag:

Waarom mogen er geen oplaadbare batterijen in?
Ik snap dit echt niet. Is er een verschil?

PS
Weet niet helemaal zeker of dit topic hier thuis hoort (wil de mod hem even verplaatsten bvd)

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de hema verkoopt ook batterijen , accu's ook wel maar die kom je niet maandelijks halen natuurlijk...

het gaat om de spanning per batterij , die is normaal 1,5v tov 1,2v van een volle accu . veel apparaten vinden een batterij al leeg als deze nog 1,2v is. dat geeft een kortere werking op accu's terwijl deze nog niet leeg zijn , aka zorgt voor minder klachten over snel leeg zijnde accu's ..

Patrick de Zeester

Golden Member

Op zichzelf zou je natuurlijk de elektronica ook nog wel kunnen ontwerpen zodat deze op 1.2 volt goed werkt. Zeker bij groot verbruikers is het niet onredelijk om te verwachten dat de gebruiker hier liever oplaadbare batterijen in stopt.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat oplaadbare batterijen meer stroom kunnen leveren (lagere inwendige weerstand). Bij kortsluiting kunnen dan bepaalde onderdelen heter kunnen worden dan bij niet oplaadbare batterijen. Bij sommige producten (bijv. LED lampjes) zie ook nog weleens dat ze vertrouwen op de interne weerstand van de batterij om de stroom te beperken(!).

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit komt bij meer apparatuur voor. Ik heb een apparaat met een oplaadbaar nimh blokje maar er kan ook een 9V batterij in. Daarbij moet ik in het menu aangeven wat er in gaat. Als dat op 9 V staat dan geeft hij bij een volle oplaadbare ( 7.2V) direct aan dat hij leeg is.
Veel fototoestellen hebben ook zo'n menu optie. Drie batterijen 3 x 1,5V dus 4,5 V. Drie oplaadbare is 3 x 1,2 V = 3,6V een waarde waarbij gewone batterijen als bijna leeg worden gezien.
Je camera zal er niet van defect gaan maar mogelijk werkt hij gewoon niet. Je kan echter geluk hebben dat hij het er wel op doet. Alleen waarschijnlijk niet zo lang omdat de spanning dan snel te laag wordt. ( dit soort dingen spaart de fabrikant weer de nodige electronica uit )

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Meet voor de gein 's de spanning bij een lege alkaline uit dat fototoestel. Als dat 1V oid is kun je er gerust oplaadbare batterijen in stoppen. Afgezien van wat Patrick schrijft dan:

Op 12 januari 2013 11:17:10 schreef Patrick de Zeester:
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat oplaadbare batterijen meer stroom kunnen leveren (lagere inwendige weerstand). Bij kortsluiting kunnen dan bepaalde onderdelen heter kunnen worden dan bij niet oplaadbare batterijen. Bij sommige producten (bijv. LED lampjes) zie ook nog weleens dat ze vertrouwen op de interne weerstand van de batterij om de stroom te beperken(!).

Werken zal het echter wel. (En een goed nieuwe alkaline kan ook "vrij hoge" stromen leveren (ik weet geen getal, helaas) )

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ligt aan de batterij, een kool zink kan veel stroom leveren, een alkaline minder. Maar een alkaline 9 V ( 3 A, toevallig laatst geprobeerd, maar dat was geen statistisch verantwoorde meting) weer minder dan een D cel.
Kunnen alle oplaadbare cellen meer leveren dan hun niet oplaadbare variant ? Ik dacht dat nimh minder kan leveren dan nicad ( maar ik heb het nooit nagezocht of getest)

Wel een leuk idee om eens te testen. De Ri bepaald de maximale kortsluitstroom dus hoe lager de Ri hoe groter de stroom. ( tenzij er nog iets chemisch speelt, het chemisch proces in de cel moet de stroom productie wel bij kunnen houden. Ik bedenk me ineens dat een deel van de Ri mogelijk geen echte weerstand is maar het effect van dat proces. Dus dat de Ri niet een oorzaak is maar een gevolg. Een schijnbare weerstand dus. Iets wat zich manifesteert als weerstand. Net als het capacitieve en inductieve gedrag van een batterij niet echt dat zijn maar een chemische reactie die het zelfde effect geeft als een reactantie.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het andersom gehad. Een Sony digitale camera die weigerde op alkaline batterijen te werken, alleen op NiMH...

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn gopro is darentegen behoorlijk makkelijk in de batterijen. Origineel 2xAAA, maar oplaadbaar gaat ZEER kort mee. Uiteindelijk veel meer kunnen draaien door een 4AA pack er aan te hangen. Bijna 6V als ie vol is.....

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Op 12 januari 2013 14:08:04 schreef fred101:
Ligt aan de batterij, een kool zink kan veel stroom leveren, een alkaline minder. Maar een alkaline 9 V ( 3 A, toevallig laatst geprobeerd, maar dat was geen statistisch verantwoorde meting) weer minder dan een D cel.
Kunnen alle oplaadbare cellen meer leveren dan hun niet oplaadbare variant ? Ik dacht dat nimh minder kan leveren dan nicad ( maar ik heb het nooit nagezocht of getest)

Wel een leuk idee om eens te testen. De Ri bepaald de maximale kortsluitstroom dus hoe lager de Ri hoe groter de stroom.

Ik dacht dat kool/zink juist lagere stromen kon leveren, of ben ik in de war met de capaciteit? (Die is iig lager bij zinkkool). En ik kan het niet testen, want zowat alles hier draait op NiMh's of LSD NiMh's...

The amount of current an alkaline battery can deliver is roughly proportional to its physical size. This is a result of decreasing internal resistance as the internal surface area of the cell increases. A general rule of thumb is that an AA alkaline battery can deliver 700 mA without any significant heating. Larger cells, such as C and D cells, can deliver more current.

(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_battery#Current)

Maar helaas, het artikel over zinkkool/zinkchloridebatterijen heeft dat hoofdstukje niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_carbon_battery)

De Nederlandse wikipedia echter lijkt te beweren dat een alkaline cel meer stroom kan leveren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkalinebatterij

Darn. Wordt het misschien toch tijd om een verse R6 en een verse LR6 aan een kortsluitstroommeting te onderwerpen.

OT: Ik heb met zink-kool cellen wel meegemaakt dat ze totaal geen stroom meer konden leveren. Waren D Cellen, Philips longlife, vers uit het pak. Nota bene. Wel over datum.)

Over capaciteit BTW:

Capacity of an alkaline battery is greater than an equal size Leclanché cell or zinc-chloride cell because the manganese dioxide is purer and denser, and space taken up by internal components such as electrodes is less.

The capacity of an alkaline battery is strongly dependent on the load. An AA-sized alkaline battery might have an effective capacity of 3000 mAh at low drain, but at a load of 1 ampere, which is common for digital cameras, the capacity could be as little as 700 mAh.

(Weer van wikipedia)

Allen dank voor jullie reactie.
Nooit bij stil gestaan dat oplaadbare accu's minder volt zijn.
Een AA = AA leek me.
Begrijp ik wel goed dat het apparaat er niet stuk van gaat, maar het alleen niet/korter doet?

bvd

fred101

Golden Member

Oplaadbare ipv gewone batterijen kan een aparaat niet mollen. Omgekeerd in theorie wel. Als het gemaakt is voor 4 oplaadbare batterijen dan is dat 4,8V. Zet je er dan vier gewone batterijen in dan is dat 6V. Bij een apparaat met bv 8 batterijen wordt het verschil natuurlijk nog groter. Maar je kan zo niet zeggen waar dat wel en niet zou kunnen.

Stel er zit een regelaar in die 4,8V omzet in 3,3V en het is qua koeling ( dissipatie van de 1,5V bij de stroom die er door loopt) erg krap bemeten dan kan 6V net teveel van het goede zijn. Hij moet dan ineens 2,7 V x de stroom dissiperen. Of iets wat op leds werkt waarbij een weerstand de stroom regelt. Daar gaat dan meer stroom lopen en als het erg krap ontworpen is ( lees goedkope meuk uit China) dan kan dat net teveel zijn. Maar er zijn genoeg dingen waar het niks uitmaakt.

Nooit bij stil gestaan dat oplaadbare accu's minder volt zijn.

Da's heel kort door de bocht, en eigenlijk ook niet waar. Je hebt altijd een ontlaad-verloop (ontlaad curve), daar zit nogal verschil tussen, en de stroom die je trekt is ook belangrijk.

Alkalines beginnen bij zo'n 1,55V maar spanning gaat relatief snel omlaag bij ontladen.

Een volle NiMH zit bijv. aan 1,35V maar spanning blijft veel meer constant (rond de 1,2V) tijdens ontladen. Ook kan een NiMH batterij vaak veel hogere stroom leveren dan een alkaline.

Bijv. in veel fotocamera's doen alkalines het slecht door de hogere stroom. Spanning zakt dan snel in en camera weigert dienst omdat de batterij het niet meer trekt. NiMH's werken in zulke toestellen vaak veel beter. Exact bij welk voltage een apparaat de batterij als leeg beschouwt, is ook belangrijk. Bij oplaadbare batterijen kan tussen 1,1 en 1,2V een groot verschil zitten.

Ik zou 't gewoon proberen, zou geen kans op schade mogen opleveren (zo ja: garantie geval want NiMH penlite = normaal gebruik, zelfs als handleiding anders zou beweren).