Voorzichtige nevendiscussie: de LED die de stroombron regelt van de ingangstrap, die wordt gevoed met een weerstand R8 vanaf massa. Nu heb ik altijd geleerd dat in een dergelijke versterker de stroom door de massa zo laag mogelijk hoort te zijn.

Zou men de versterker merkbaar verbeteren door de LED te voeden vanaf de positieve voeding, via een (flink zwaardere) weerstand of zelfs met een stroombron?

@big_fat_mama De LED vormt toch juist - samen met de transistor - een stroombron?

Moet je dan weer de LED gaan voeden met een stroombron, die dan weer met een LED werkt die je weer met een stroombron moet gaan voeden enz. enz.?

@bfm: Misschien heb je ooit geleerd dat de signaalstroom in de 'tail' zo klein mogelijk moet zijn.
Meestal zeggen ze in plaats daarvan: de (signaal-)impedantie van de tail moet zo hoog mogelijk zijn.

Dat komt er op neer dat de totale stroom, van moment tot moment bekeken, zo constant mogelijk moet zijn. Het DC-aandeel hoeft niet per se heel klein te zijn.

Hi,

Even een toevoeging op mijn vorige post.
Het komt wel eens voor met de tegengekoppelde driver die in deze schakeling gebruikt wordt
(Q5 en Q7, Q6 en Q8) dat er oscilaties in deze paartjes optreed.

Ik heb dat op deze manier opgelost...
Neem direct aan de basis van Q5 en Q6 een weerstand op van 47 Ohm.
Neem in de emittor van Q5 en Q6 een weerstand op van 4,7 tot 10 Ohm.
Hierna zijn ze bijna altijd stil.
Het probleem zit bijna altijd in de stuurtor Q5 en Q6, de MJL types
zijn veel trager dan deze transistoren en dat geeft een zo grote faseverschuiving dat het geheel makkelijk op b.v. 100 a 150Mhz staat te genereren.

Probeer het eens als je er zeker van bent dat je goede transistoren in je schakeling hebt en het stroom blijft trekken..

Gegroet,
Bla

Dit weekend weer bezig geweest met de versterker. Problemen zijn nu opgelost!

De hoge ruststroom is nu opgelost. Ik verwacht dat een defecte transistor het probleem was. Na het vervangen van een aantal onderdelen kon ik de stroom prima regelen. Ik heb nu een ruststroom van 75mA.

Voorheen bleef er een ruststroom lopen als ik collector-emitter van Q9 kortsloot. Dit is nu ook opgelost. Wanneer ik Q9 kortsluit gaat de ruststroom netjes naar 0mA. Mooi, zoals het hoort!

Ook had ik het idee dat de twee eindtransistoren niet even warm werden. Dit probleem werd veroorzaakt door een scheve draad in het koellichaam waardoor 1 transistor niet goed op het koellichaam was gemonteerd. Hij kon zijn warmte minder goed kwijt waardoor hij warmer werd. Gelukkig is ook dit opgelost!

Het enige wat ik nu nog moet doen is Q9 thermisch koppelen aan de eindtransistoren, en nog een aantal kleine wijzigingen op de PCB.

Op aanraden van HenryS ga ik in dit topic verder.

Deze versterker heeft last van een brom. Lijkt op 100Hz?

Ik heb een opname gemaakt van de ruis, hier te vinden:
https://www.dropbox.com/s/6ff07qlvvm5tkg8/noise_2.mpg

Deze brom hoor ik dus, ongeacht of ik de ingangen kortsluit of niet. Ook wanneer ik mijn mp3-speler aansluit en niks afspeel hoor ik deze brom.

Ik denk zelf dat er iets mis is met de bedrading in de versterker.... Zou dat deze irritante brom kunnen veroorzaken?

Er komt 230V de versterker binnen. Deze gaat naar een soft-start schakeling waarop een schakelaar is aangesloten. Vanuit de soft-start schakeling gaan er twee draden naar de grote ringkerntrafo welke vervolgens door de gelijkrichter wordt omgezet naar -35V, GND en +35V. Deze gaat vervolgens naar de twee versterker-PCB's. De uitgangen van de versterkers gaan naar een speaker-protectie printje en vervolgens naar de connector op de backplate. In de versterker is geen aarde gebruikt. Deze is niet aangesloten. Van earth-loops zou dus geen sprake kunnen zijn.

Ik heb een hoge-resolutie foto gemaakt van de versterker, met wat uitleg bijgevoegd. High-res foto is hier te bekijken (circa 4Mb): http://i.imgur.com/B8Ff9Ck.jpg

http://i.imgur.com/B8Ff9Ckl.jpg

Iemand enig idee hoe ik van deze brom af kom? (versterker uitschakelen behoort niet tot de mogelijkheden ;))

P.s. Kan een mod de topictitel aanpassen? De hoge bias stroom is nu het probleem niet meer ;).

Even voor de duidelijkheid:
Ik geloof dat er al enige tijd hier en in het vorige toppic een misverstand bestaat over het woord 'ruis'. Ik heb de indruk dat hier het Engelse woord 'noise' al te nauw is vertaald. Dat woord betekent meer dan alleen ruis. Het betekent eigelijk iedere vorm van (storend) geluid. In de context van dit en het andere topic kan het dus bijv. ruis, brom, piepen knetteren of motorboten zijn.
Soms is de Nederlandse taal blijkbaar toch duidelijker en gedifferentiëerder :)

in de meeste versterkers zie je toch getwiste kabels, die mis ik hier kompleet.

is er aan ster aarde gedacht ??

De 230VAC, loopt gewoon over de versterker print naar het front waar de schakelaar zit, dit lijkt me vrij sucses vol ;)

Na nogmaals kijken vind ik het een enge construktie.metalen buitenkant aluminium koelblokken , ongeaard en de 230V van de aan/uit LED schuurt over de koel van het koel profiel.

Montage van de softstart, geeft me ook geen lekker gevoel.

AMP connectoren niet geisoleerd.

Overigens lijkt me dat 100Hz brom (zo vind ik het ook wel klinken) ontstaat uit een dubbelzijdig gelijkgerichte en niet afgevlakte voedingsspanning. Zit er niet ergens een aardlus tussen de gelijkrichter en de afvalkking ofzo?

Op 1 augustus 2013 21:10:11 schreef Shiptronic:
in de meeste versterkers zie je toch getwiste kabels, die mis ik hier kompleet.

is er aan ster aarde gedacht ??

De 230VAC, loopt gewoon over de versterker print naar het front waar de schakelaar zit, dit lijkt me vrij sucses vol ;)

Na nogmaals kijken vind ik het een enge construktie.metalen buitenkant aluminium koelblokken , ongeaard en de 230V van de aan/uit LED schuurt over de koel van het koel profiel.

De GND gaat direct naar de middelste connector op de gelijkrichter. De 230V schakelaar komt inderdaad erg dicht in de buurt van de rechtse versterkerprint. Ik heb deze zojuist losgehaald en van de print af bewogen. Helaas geen effect... LED heb ik losgekoppeld. Had helaas ook geen effect.

Welke kabels zijn verstandig om te twisten? Signaalkabels naar de versterkerprinten zijn afgeschermde kabels.

Op 1 augustus 2013 21:17:54 schreef maartenbakker:
Overigens lijkt me dat 100Hz brom (zo vind ik het ook wel klinken) ontstaat uit een dubbelzijdig gelijkgerichte en niet afgevlakte voedingsspanning. Zit er niet ergens een aardlus tussen de gelijkrichter en de afvalkking ofzo?

100Hz lijkt het inderdaad.
Aardlus lijkt me onmogelijk gezien het feit dat de aarde niet is aangesloten.

Phoe , ik ben geen versterker bouwer , maar er zijn websites genoeg over volgeschreven. meet een beetje google vind je hier genoeg topics :)

Op 1 augustus 2013 21:19:23 schreef DutchCowboy:

[...]

100Hz lijkt het inderdaad.
Aardlus lijkt me onmogelijk gezien het feit dat de aarde niet is aangesloten.

Als je over het woordje aarde struikelt, noem ik het bij deze een massalus. De plaats binnen de versterker waar hij zou kunnen zitten, heb ik nauwkeurig aangegeven en die heeft niets met aangesloten of niet aangesloten aardes te maken. Ook aardlussen buiten de versterker kunnen zonder aarde onstaan dus laat je niet misleiden door het woordje.

Hoe dan ook: Dat dus. Geen 100% garantie, maar de moeite waard om te onderzoeken.

@pola hieronder: een aardlus kan in sommige gevallen via de aardaansluiting lopen, maar verwarrend genoeg heeft een aardlus in principe niets met aarde te maken (in vrijwel 100% van de gevallen loopt hij via massa, aarde of voeding maar om het een massa-, aard- of voedingslus te noemen is zoveel schrijfwerk).

Hallo allemaal, deze vraag hoort misschien niet hier maar kan iemand mij asteblieft uitleggen wat een aardlus met een al dan niet aangesloten aarde te maken heeft?

Hi DC

Ik zie dat je metalen schroeven, moeren en afstandhouders hebt gebruikt bij diverse printen, deze kunnen een aardlus creeren, ligt hier het probleem niet? Mi kun je beter plastic versies hiervan gebruiken.

Groetjes Jan

Ik ben nu een voor een onderdelen modules aan het elimineren. Soft start eruit. speaker beveliging eruit, 1 versterkerpcb uitschakelen, led eruit, helaas nog steeds de brom.

Metalen afstandsbusjes/moertjes/boutjes kan het dus ook niet zijn.

Hi DutchCowboy,

Als ik naar je grote foto kijk zie ik de bekabeling van de ingang van de versterker samengebonden zitten met andere bekabeling.
Vooral met AC bekabeling is uit den boze!!!

De ingangen van je versterker horen zo vrij mogelijk van andere bekabeling te lopen ook al vind jij het nog zo mooi alles "netjes" bij elkaar te binden.
Dus het lekker los knippen, ingang bedrading tegen de bodemplaat naar de chassisdelen op de achterzijde brengen.

Trafo bedrading er zo ver mogelijk bij vandaan houden.
Die dikke bedrading b.v. in het midden over de elco print voeren.

Begin daar eens mee, grote kans dat dit je probleem is.

Gegroet,
Blackdog

Lussen zitten in de verbindingen, niet in de modules (modules zijn geen onderdelen). Waarom kan het niet aan de afstandsbusjes, boutjes en moertjes liggen? Als je dat voor ons al niet duidelijk formuleert heb je zelf misschien ook diagnosestappen overgeslagen. Blijf proberen structuur in je tests te houden.

Wat blackdog zegt zou ook heel goed kunnen, bekabeling die verkeerd ligt induceert stromen in andere bedrading die misschien ook niet optimaal ligt (bijvoorbeeld in een lus).

Heb daarnet alles losgehaald. Uiteindelijk had ik alleen een versterkerprint en trafo over. Brom is iets minder, maar helaas nog steeds aanwezig. Waarschijnlijk heb ik tijdens het testen niet goed genoeg geluisterd (speaker stond toen op de grond en niet op mijn werktafel) waardoor ik toen de brom, jammergenoeg, niet heb vernomen. Misschien moet ik mijn oor gewoon niet tegen de speaker houden ;)...

Waarschijnlijk zit er ergens op mijn print iets te oscilleren o.i.d. wat de brom veroorzaakt. Terug naar de tekentafel dus!

Hi DC

Ik zit nu te denken aan het ingangscircuit. Zo goed als ik kan zien op de foto zijn beide cinch-chassisdelen geisoleerd van de behuizing. Dat is prima.
De massa-aansluitingen van beide cinch-ingangen dienen met elkaar verbonden te zijn. Deze gezamelijke massa-aansluiting gaat met 1 draadje naar het centraal aardpunt. De 2 ingangen gaan dan met 1 draadje naar de respectievelijke ingangen van de versterker.

Groetjes Jan

Brom was ook aanwezig wanneer ik direct op de print de ingang kortsloot.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Ik heb een opname gemaakt van de ruis, hier te vinden:
https://www.dropbox.com/s/6ff07qlvvm5tkg8/noise_2.mpg

Waar spelen jullie dit in af?

het ziet er mij een simpele unit uit om te demonteren, daarom:

haal 1 versterkerprint eruit, leg die voor u op een houten tafel (of glas, zolang het geen ijzer is want dan moet er karton tussen).

maak een stel lange voedingsdraden die je aan de versterkerprint knoopt voor u op tafel.
sluit de ingang kort, hang een speaker aan dit printje en test.

nog steeds brom: hangt deze eens aan een andere voeding, bv labvoeding. nog steeds brom, print uitzoeken.

heb je geen brom, dan stoort er iets in je behuizing. signaaldraden en AC mag je negeren, als je de ingang kortsluit en hebt nog brom, heeft het niks met signaaldraden te maken.

het geluid die ik lijk te horen is netspanningsbrom. is er een reden waarom je de aarding niet aansluit?

ik had de opbouw anders gedaan. de transfo omlaag op die bovenstaande foto naast de 220V aansluitingen, gelijkrichter er net boven.
de 2 versterkerprinten volledig naar boven op het einde van de koelprofielen. niet ideaal voor koeling, maar wel voor storingen van 220V net en versterkergedeelte te scheiden.

@FET: ik download en speel af met VLC player

@FET: Het is een MPEG-PS container, met daarin een MP3 audio stream. Elke zichzelf respecterende player zou dat af moeten kunnen spelen, hoewel het ontbreken van video content bij sommige players misschien voor problemen zorgt.

Het is me een raadsel waarom TS niet gewoon een MP3 bestand heeft gepakt ipv dit in een container te wrappen.

@fcapri: VLC geïnstalleerd, handig ding, slikt van alles. Tnx.
@Jochem: aha. Mpg gesloopt en MP3 overgehouden met on line converter; werkt ook. Ook tnx.

Zie inderdaad sterke 100 Hz-harmonischen, maar toch ook 50 Hz (meer dan ik had verwacht met alléén voedingsbrom).
Maar met stap-voor-stap zoals jullie hierboven beschrijven moet dit wel te vinden zijn.

zouden we niet gewoon eens beginnen met de voeding van + en - 35 V te controleren.

als ik kijk naar de foto's (verder heb ik niet gekeken alleen gelezen) vindt ik die elcootjes ERG sumier....

maar misschien dat ik gewend ben een cola blikken als elco..