ik zou graag een lcd-display willen aansluiten op mijn pc maar ik zou moeten weten hoeveel ampère er uit mijn 5V-kabel komt
hoeveel is dit juist?

??? er komt een stroom uit aan de hand van de belastingvolges de wet van ohm: V/Z = I
V = spanning in volt
Z = impedantie in ohms
I = stroom in ampere

als jij wilt weten hoeveel stroom je displaytje trekt moet je in de datasheet kijken, ofe hem even volledig op laten lichten (vol functioneel maken) en dan een stroom meting doen tussen de 5 V

@Hmh: Ik begreep de vraag ook niet helemaal, maar ik denk dat hij wil weten hoeveel stroom hij mag trekken van de 5 Volt uitgang van de computer voeding.

dit is vaak te zien op het labeltje op je voeding.

hmm dat hangt ervanaf hoeveel je nu al trekt, als je teveel trekt, gaat hij thermisch uit. Dus als hij op de voeding wil zetten: gewoon doen :P

Ik denk echter dat hij het op een port wil aansluiten en dat hij wel weet hoeveel stroom zijn port mag leveren, maar hij NIET weet hoeveel stroom zijn schakeling trekt, vandaar mijn post dus

Een LCD scherm gebruikt meestal bijna niks, die kan je dus zo aansluiten, de backlight is wat anders kwa stroomverbruik, maar ook relatief klein in verhouding wat de PC kan leveren.

Gaat je voeding raar doen door toevoeging van een LCD dan trekt ie het eigenlijk al niet en heb je zowieso een andere voeding in je PC nodig.

het zit zo,
ik heb pas een lcd gekocht die ik nu wil gaan aansluiten op mijn lpt-poort.
ik zou hem volgens dit plan willen aansluiten: http://www.turbokeu.com/mycomputer/glcd/glcd.pdf
vanboven staat er dat je max 35mA mag laten aanvoeren.
nu vroeg ik mij dus af of ik hem gewoon kan aansluiten op de 5V-lijn van m'n pc zonder de lcd op te blazen

welke 5 V die van de LPT port, of die van de voeding?

die van LPT port kan nl niet zoveel leveren (moet je ff kijken of je ergens de specs van je mobo kan vinden of ergens on-line ik vindt het zo 1,2,3 niet

De LCD gebruikt maximaal 35mA op 5V, als je een 1000000A 5V voeding zou hebben kan je 'm alsnog gewoon aansluiten, als de spanning goed is en de voeding meer dan 35mA kan leveren is het dus goed! :)

Heeft de LPT poort wel een 5V aansluiting?! Volgens mij niet, gebruik gewoon de voedingsdraden of een externe gestabiliseerde adaptor.

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

@casemodder: Je hebt het niet goed begrepen, die stroom is het maximum dat je display trekt. Je kunt hem dus gewoon aansluiten.

.

[Bericht gewijzigd door Remco op ]

Wat jij denkt (of dacht ondertussen) is een veelgemaakte fout. Een voeding levert een vast of instelbaar voltage en kan een MAXIMAAL aantal amperes leveren. Het aantal amperes die gaan lopen is echter afhankelijk van het voltage. De wet van ophm zegt: R=V/I dus daarvan kun je aflijden: I=V/R. Het Voltage dat er opstaatgedeeld door de weerstand veroorzaakt dus een bepaalde stroom. En de enige manieren om die stroom groter te maken is het voltage omhoogbrengen of de weerstand verlagen. Het enige waar je dus op moet letten bij een voeding is: Is het voltage goed (niet te hoog en niet te laag) en is de maximale stroom groter of gelijk aan de stroom die je nodig hebt. Als je voeding aan allebei voldoet is hij dus te gebruiken.

Je moet gewoon de 5volt gebruiken uit je computer, maar neit die van de lpt port, dat kan de lptprot niet aan. Dus gewoon ff aansluiten, waa rje ook floppydisc enzo aansluit, moet geen probleem zijn voor je voeding.

PaWoN