Kan ik ook alleen de 100watt 8 ohm weerstand gebruiken als dummyload?
ik kan die 2 spoelen niet vinden bij de webshop van C... (wil daar ook iets anders bestellen, dus vandaar wil ik het liefst daar meteen mee bestellen). Voor 20 uH zou ik 2 spoelen van 10 uH in serie kunnen zetten? maar die 0.47 uh spoel kan ik niet vinden. zijn die waardes erg kritisch?
Ligt er een beetje aan wat je wilt doen.
Als je alleen wilt zien of je versterker het doet zonder je buren te irriteren, dan ja, natuurlijk kun je dan volstaan met alleen een 8 Ohm weerstand van voldoende vermogen. Dat doe ik al jaren zo bij reparaties en never a problem.
Maar als je precisie metingen wilt doen, of wilt zien hoe je versterker zich exact gedraagt bij verschillende frequenties, dan zul je iets meer moeten doen dan gewoon een botte ohmse weerstand te gebruiken. Maar ja, wie zegt dat de dummyload zich precies zo gedraagt als de uiteindelijke luidspreker die je gaat gebruiken?
Een dummyload is precies dat: een "dummy" die zich ongeveer zo gedraagt als het echte ding. In mijn ervaring is niet gebleken dat een "moeilijke" dummyload beter werkt dan een simpele weerstand. Maar ik doe dan ook ook simpele dingen: het verstoken van vermogen zodat ik niet in de herrie zit terwijl ik een versterker vol open draai om te zien of 'ie er weer tegen kan na een servicebeurt.
Ik wil bekijken of een versterker genoeg vermogen uit stuurt, zonder in de herrie te zitten. Wel simpel dus. dus dan volstaat zo`n 100watt 8 ohm weerstand wel, begrijp ik.
Ja, geen probleem. Meet de spanning over de weerstand en je weet het vermogen wat de versterker levert. P = V2 / R (voorbeeld: je meet 20 Volt, dan levert je versterker 20 * 20 / 8 = 50 Watt)
[Bericht gewijzigd door 6502 op (24%)]