Anoniem
kan iemand mij ff helpen.
ik heb een pc voeding. hij geeft geen spanning af.
maar volgens mij is het een geschakelde. nou heb ik daar niet zo heel veel verstand van.
op het type plaatste staat het volgende:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=pc%2…
weet iemand misschien waar die groene en grijze draad voor zijn?
De groene draad aan de zwarte leggen en dat moet ze werken het is namelijk een ATX voeding.
MVG, Stijn.
sille
Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
Op 29 mei 2004 13:10:49 schreef stijndepraetere:
De groene draad aan de zwarte leggen en dat moet ze werken het is namelijk een ATX voeding.MVG, Stijn.
veel kans dat je de voeding ook genoeg moet belasten voor ze zal werken.
Anoniem
ik heb eens uitgeprobeerd,
maar als ik de groene draad als massa hang, dan draait m'n ventilator een paar keer, en daarna niet meer.
er staat ook geen spanning op.
en belasten werkt ook niet.
en de grijze aan de groene koppelen, heeft hetzelfde effect, dan draait m'n ventilator ook een paar keer.
de voeding heeft 2 delen. hij is namelijk gescheiden van het net, d.m.v. 3 trafo's. maar op de trafo's staat geen spanning. is het nou zo dat dit ingeschakeld moet worden door het gescheiden deel. want er lopen een paar spoortjes door naar het gescheiden deel.
Als je de groene draad aan gnd hangt en hij gaat niet aan dan is hij hoogstwaarschijnlijk gewoon stuk.
Zonder belasting geven PC-voedingen vaak niet helemaal de juiste spanningen (hoewel naar mijn ervaring meestal wel binnen de spec's) maar als hij in het geheel niet aan gaat is er wat mis.
Tijd voor een versche dus, repareren heeft geen enkele zin meer en is vrij lastig en risicovol.
Als de ventilator een paar keer draait is de voeding waarschijnlijk ok.
U moet de belasting wel op de +5v hangen en deze moet voldoende zwaar zijn.
Bv een autolamp van 20,45 of 65w. anders gaat de voeding in veiligheid.
Als het een AT voeding is moet deze zo opstarten.
Een ATX heeft een hulpspanning (een klein geschakeld voedinkje in de voeding) om via de startknop te kunnen opstarten of te stoppen . Vandaar de verbinding die je moet maken om te starten.
Jha jha, mijn site weer he 
http://www.professor-botje.nl/pages/atx_aansluitingen.htm
Ez rud ben jij niet die ook op ROC Eindhoven zit? 
Die groene als je die met massa zwart draadje verbint gaat de voeding aan, de Power ok, Daar komt een seintje van het moederbord op te staan als de spannin g op het moederbord aanwezig is in de computer
Anoniem
ha joop,
hoe ist jongen.
ik ben idd die ene gast die bij jou in de eerse heeft gezeten. samen met thijs, deepy, ricardo, je weet wel.
ojah en VIJN!!
haha
Anoniem
heb nog eens wat gemeten, maar de enige manier er wat leven in te krijgen, is als ik de groene draad (PS-ON) met de +5V verbind, maar dan zakken m'n spaningen een beetje in. +5V wordt 3.5 en +12 wordt 7.5V.
en belasten met een 4.7 Ohm 5Watt weerstand helpt niet echt.
iemand anders nog meer suggestie's????
de beste tot nu toe: wegpleuren dat ding en een ander ekopen. Als je een AT koopt (lees: krijgt, die dingen hebben nl geen waarde!) Dan hoef je niet zo moeilijk te doen, schakel je op 230 V
Hang er eens een hardeschijf aan eentje van een 200Mb of zo gewoon een oude dus. sommige voedingen gaan niet aan zonder belasting en die 4 ohm weerstand kan meschien weer een tegrote belasting zijn...
en anders igg net wat HMH zegt gewoon weg pleuren en bij mij een nieuwe 350watter kopen 
hang dr een 12V fan aan, werkt vaak ook wel.
bij mij tenminste wel, gelijk extra cooling voor die voeding
de grijze draad is de power good draad, die moet namelijk +5V worden van zodra alle spanningen stabiel zijn, dus je kan mss die draad rechtsreeks aan de +5V hangen, maar als je moederbord kritiek is hiermee kan je proberen er een RC-filter tussenhangen bestaande uit een 1K weerstand die je tussen de 5V en PG plaatst, en een condensator van 100µF/16V die je parallell plaatst met PG en GND
Hezz MAAT!