stappenmotor op accu

Ik ben nieuw in elektronica, hopelijk kunnen jullie me wat basiskennis bijbrengen.

Ik heb een stappenmotor (bipolair) met een fasestroom van 0,8 tot 1 A en een voedingspanning tot 40 volt. Deze is aangesloten op en Big Easy Stepper driver v1.2 http://www.schmalzhaus.com/BigEasyDriver/ welke weer aangesloten zit op een Arduino uno.

Hierop heb ik een (camera) accu aangesloten van 7,2 V en 1600mAh.
De motor wordt zwaar belast. De accu is amper sterk genoeg en daardoor zeer snel leeg.

Ik heb geen idee wat voor accu (V/Amp) ik aan kan sluiten zonder schade aan te richten aan de stappenmotor / driver. Kan iemand mij advies geven? De driver heeft een regelbare uitgangsspanning, ik neem aan dat deze in verhouding is tot de voeding?

Daarnaast maakt de driver gebruik van microstappen (1/16). Wordt de motor hier sterker van of juist zwakker?

Lambiek

Special Member

Met microstepping wordt je motor wel wat slapper, maar als de stapfrequentie niet te hoog is valt het wel mee.
De motor loopt wel veel mooier rond met microstepping.

Je kan inprincipe iedere accu gebruiken, al zet je een auto accu neer. Maar kan je niet beter een netvoeding gebruiken, of is dat niet mogelijk. Als je een netvoeding zou nemen kan je af met bv 24VDC en 3A, als je gegevens over de motor tenminste kloppen natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag Lambiek,

Ik heb geen mogelijkheid om netvoeding te gebruiken, omdat dit meestal niet in de buurt zal zijn. Ik ben bezig met een panorama statiefkop. Aangezien deze om zijn as draait en de aansturing in de behuizing zelf opgenomen is zou de draad om het geheel heen gaan draaien. Bij voorkeur zou de accu dus ook in de behuizing opgenomen moeten worden.

Zie: http://www.hanshermans.nl/website/component/k2/item/32-ontwi...ng-panobot

In het midden wordt de spiegelreflexcamera geplaatst, deze moet dus door de verticale as opgelicht worden wat best wel een gewicht is.

Wat is voornamelijk van belang? het Voltage of mAh van de accu?

De motor wordt zwaar belast. De accu is amper sterk genoeg en daardoor zeer snel leeg.

De belasting van een stappenmotor heeft niet veel invloed op het stroomverbruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
EricP

mét CE

Eerst kijken welke spanning je nodig hebt. Meer hoeft je accu niet te leveren. Vervolgens zoek je er een capaciteit bij.

Hoe vaak draai je om z'n as? Als het maar 1 of 2 keer is, dan zou het met een kabel wel kunnen. Accu wordt al snel zwaar tov. de camera.

Lambiek

Special Member

In jou geval het stroomverbruik, ik zou een accu 12V / 7A nemen of zo.

En als het goed is heeft de regelaar ook een stroom instelling, stel deze zo af dat de motor geen stappen verliest, zo reduceer je ook het stroom verbruik.

De vertikale beweging, is dat een motor met vertraging, of zie ik dat vekeerd.

Op de foto wel ja, echter heb ik nu ook voor de verticale as een stappenmotor met een worm en wormwiel overbrenging gemonteerd (zelfde als op horizontale as)

Lambiek

Special Member

Dus dan heb je een vertraging van misschien 1/40 of zo. Dan moeten die motoren het toch goed doen lijkt mij. Dus even je stroomregeling goed instellen, en dan moet een accu van 12V en 7A goed zijn. Zo'n accu weegt een kilo of drie, dus dat moet goed te doen zijn lijkt mij.

Als ik het goed begrijp is mijn gebruikte accu van 7,2V 1600mAh inderdaad veel te licht(?)

Die 1600mAh staat toch niet voor het aantal Amp het kan leveren maar eerder hoelang toch?

1600mAh = mA * h. dus

1,6A 1 uur lang
1 A 1,6u.
3,2A,0,5u.

in de praktijk is dit natuurlijk niet helemaal juist, afhankelijk van de belasting haal je dit niet altijd. daarbij komt dat je hem niet helemaal leeg mag trekken.

verder is een loodaccu een goed idee, een krulsnoer moet toch voldoen?

verder is mijn ervaring dat als ik met de hand om de 10° een foto neem dit een perfect panorama kan opleveren met bijv Hugin. je kan toch ook een servo pakken?

GMT+1

Het hangt meer van de eigenschappen van de accu af. De interne weerstand van de accu moet klein zijn in verhouding tot de weerstand van de stappenmotorwikkelingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ja dat staat voor 1.6Ah, maar je hebt twee motoren die mischien wel zo,n 200mA trekken (of meer als de stroominstelling niet goed staat) als ze stilstaan. Dus dan kan je zelf nagaan hoe lang je er mee doet.

Op 5 februari 2013 11:20:58 schreef Progger:
je kan toch ook een servo pakken?

Ik vindt de keuze van een stappenmotor toch ook beter. Een servo is bij een wat grotere belasting toch altijd wat soppig.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 5 februari 2013 11:27:23 (39%)]

ik bedoelde alleen dat ik voor mezelf ongeveer 18 foto's neem over 180°

uit de losse pols, dus niet echt nauwkeurig. de rest doe ik op de pc.

de vraag is dus wat voor camera hij heeft en hoe nauwkeurig het moet zijn..

GMT+1

Ik maak inderdaad mijn panorama's met hugin, echter wil ik het complete proces automatiseren (opname en softwarematig samenvoegen). Daarbij zijn met een gemotoriseerde statiefkop de onderlinge posities van de foto's iedere keer exact het zelfde waardoor ik voor het samenvoegen een template kan gebruiken waardoor het samenvoegen nauwelijks rekenkracht kost en veel sneller gaat.

Het uiteindelijke doel is als volgt:
Panoramastatiefkop wordt ingeschakeld en maakt in totaal 8 foto's (twee rijen van 4 foto's). Deze worden door de camera over een wifi verbinding automatisch doorgestuurd naar mijn laptop. Deze detecteert het aantal foto's wat binnenkomt en zodra er 8 foto's binnenzijn wordt (ook weer automatisch) gestart met het samenvoegen tot een panorama. Hierbij wordt een template gebruikt voor de onderlinge posities van de foto's. Als de panorama samengevoegd is wordt een vr-panorama (html5/flash) aangemaakt welke klaar is om opgenomen te worden in een virtual tour of op zich zelf op een website geplaatst kan worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 februari 2013 12:17:31 (46%)]