stappenmotor op accu

Ik ben nieuw in elektronica, hopelijk kunnen jullie me wat basiskennis bijbrengen.

Ik heb een stappenmotor (bipolair) met een fasestroom van 0,8 tot 1 A en een voedingspanning tot 40 volt. Deze is aangesloten op en Big Easy Stepper driver v1.2 http://www.schmalzhaus.com/BigEasyDriver/ welke weer aangesloten zit op een Arduino uno.

Hierop heb ik een (camera) accu aangesloten van 7,2 V en 1600mAh.
De motor wordt zwaar belast. De accu is amper sterk genoeg en daardoor zeer snel leeg.

Ik heb geen idee wat voor accu (V/Amp) ik aan kan sluiten zonder schade aan te richten aan de stappenmotor / driver. Kan iemand mij advies geven? De driver heeft een regelbare uitgangsspanning, ik neem aan dat deze in verhouding is tot de voeding?

Daarnaast maakt de driver gebruik van microstappen (1/16). Wordt de motor hier sterker van of juist zwakker?

Lambiek

Special Member

Met microstepping wordt je motor wel wat slapper, maar als de stapfrequentie niet te hoog is valt het wel mee.
De motor loopt wel veel mooier rond met microstepping.

Je kan inprincipe iedere accu gebruiken, al zet je een auto accu neer. Maar kan je niet beter een netvoeding gebruiken, of is dat niet mogelijk. Als je een netvoeding zou nemen kan je af met bv 24VDC en 3A, als je gegevens over de motor tenminste kloppen natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag Lambiek,

Ik heb geen mogelijkheid om netvoeding te gebruiken, omdat dit meestal niet in de buurt zal zijn. Ik ben bezig met een panorama statiefkop. Aangezien deze om zijn as draait en de aansturing in de behuizing zelf opgenomen is zou de draad om het geheel heen gaan draaien. Bij voorkeur zou de accu dus ook in de behuizing opgenomen moeten worden.

Zie: http://www.hanshermans.nl/website/component/k2/item/32-ontwi...ng-panobot

In het midden wordt de spiegelreflexcamera geplaatst, deze moet dus door de verticale as opgelicht worden wat best wel een gewicht is.