zijn er hier misschien ook mensen die met Sigmatek PLC werken, en die ik af en toe wat vragen kan stellen??

Dat zal niet meevallen. Het is nou niet echt een veelgebruikte PLC. Niet dat er iets mee mis is trouwens, integendeel.
Ik heb er alleen ooit wat mee gespeeld, meer niet. Gelukkig hebben ze een prima ondersteuning.

cursus komt er aan.... maar het software pakket is gratis, en wilde mezelf er al vast een beetje in verdiepen...

Ik heb al wel gezien dat het heel anders als de meeste PLCs waar ik mee gewerkt heb...

Ligt eraan wat je wil weten.
Ik heb er wel eens mee gewerkt bij een klant met problemen.
Qua programeren niet veel anders dan andere merken.

nou niet heel veel anders?

ik snap dat je via de clients je I/O je object in kan halen..

en de serverkanalen, kan je setpoints enzo naar binnen halen....

maar ik snap de Methods nog niet zo heel erg...

dus als iemand in jip en janneke taal daar iets over zou kunnen vertellen?

je moet (geloof ik) via een methode variabelen van het ene blokje (object) naar het andere object kan door spelen...

maar kortom ... snap nog niet veel van die Methodes....

Zijn er hier misschien ook mensen die met Sigmatek PLC werken, en die ik af en toe wat vragen kan stellen??

De zelfde vraag kan ik stellen voor Siemens Step5 PlC's 100U & 90U
Ik heb er hier nog wat van liggen maar de software is veroudert (Dos)

Eigenlijk zou ik er nu hobbymatig nog wat projectjes mee willen doen om oude kennis op te halen.
Oude programmeer kabel RS 232 heb ik nog wel bij.

Of dit echt uit de tijd ?

agnietus: die zijn er heel erg veel en die PLC's zitten nog overal. Maar niet in dit topic, als je er meer over wil weten moet je echt zelf een topic openen.

Oke GJ

Sorry maar dacht dat ik het hier wel mocht vragen omdat het onderwerp PLC's is.

Ik dacht.... zo veel reakties.... maar weinig info dus....

dat er maar zo weinig mensen met deze PLC werken...?

Online leesvoer:
ftp://ftp.wexoe.dk/download/Industri/Sigmatek%20tr%E6nings%20manualer/Training%20Manual%20Lasal%20Class%202%20ver%209.0.pdf

Op 27 februari 2013 19:37:45 schreef --pino--:
Online leesvoer:
ftp://ftp.wexoe.dk/download/Industri/Sigmatek%20tr%E6nings%20manualer/Training%20Manual%20Lasal%20Class%202%20ver%209.0.pdf

bedankt, dat ga ik eens bekijken...

Hey Arjan Swets,

Misschien een beetje een late reactie.
Ik gebruik de SigmaTek plc's nu een jaar en kan denk ik heel veel van je vragen beantwoorden.

Groeten

Een tip voor nieuwsgierigen naar dit relatief nieuwe merk met object georiënteerd programmeren.

http://www.sigmacontrol.eu

Ze geven iedere week een gratis introductie cursus voor geïnteresseerden.

gr

Ik werk er nu ook een jaar mee, en het gaat nu vrij aardig...

Ik ben ook op cursus geweest, en tijdens de cursus denk je ... simpel.. maar eenmaal thuis... is het al gauw hoe zat het ook al weer....

Ik werk er nu een jaar mee, en ik blijf het een heel ander systeem vinden dan de vele andere PLC's....

en ik blijf vinden dat online naar een fout zoeken ingewikkeld blijf... dat je geen I/O kan forceren... geen cross ref lijsten heb... dat er niets ingekleurd word... blijf best wel lastig te zien met een paar ge neste if-then-else regels waar het programma nu door heen gaat....

maar het gaat me steeds beter af....

ik zie alleen nog steeds de kracht niet in het object georienteerde verhaal....

misschien dat jij dat nog eens in jip en Janneke taal kan proberen....?

Scorp is er alleen niet zo vaak... :-)

maar kan nu wel zeggen dat ik het aardig snap... ik moet af en toe nog wel zwaar denken... maar das niet erg....

vooral bij zo'n chain verhaal... dat je 1 class heb, en van die ene class meerder object achter elkaar zet (bijvoorbeeld een palletbaan)

en dat het ene object, met het volgende object communiceert, want in beide zit de zelfde software.... dan moet ik af en toe wel eens in een bocht denken....

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op (85%)]

Het is inderdaad even anders denken ben ik sinds kort achter gekomen.

Ik werk er nu een jaar of 8 mee en onlangs en heb onlangs cursus gehad voor TIA portal. Eerste wat ik dacht "He waarom moet dit allemaal zo moeilijk??"

Net waar je dus vaak en veel mee werk.

Maar mocht je nog vragen....

edit:
hmmm oud topic :S

TIA? dat is siemens? Toch?

Topic gaat over Sigmatek...

Staat er inderdaad wat onduidelijk. Was bedoeld als vergelijking.

Maar ik zelf werk dus ruim 8 jaar met Sigmatek.

ik nu 2 jaar, en meestal denk ik dat ik het aardig door heb nu, maar af en toe ....

Ik bedoel het is, vergeleken bij veel andere PLC, een moeilijk systeem...?

En ik zie nog steeds de kracht niet helemaal van dat Object georiënteerd programmeren.... kan jij dat uit leggen in Jip en Janneke taal?