Hallo allen, een kennis van mij wil het fornuis "Stoves sterling 900 EI" aanschaffen. Nu ben ik alleen benieuwd hoe dit fornuis afgezekerd moet worden. De maximale aansluitwaarde van dit fornuis is 14,3 kW. Het huis heeft reeds een 3-fasen aansluiting.
Dit levert mij echter het volgende vraagstuk op:
In hoeverre maakt een inductiekookplaat/oven daadwerkelijk gebruik van 3-fasen? Mag ik er vanuit gaan dat een inductiekookplaat op 400V werkt (en dat ik het vermogen door 400V mag delen om zo
het amperage te berekenen)? Of heb ik eigenlijk gewoon 3x "F+N" , dus vermogen delen door 230V? Uiteraard daarna nog delen door 3 om de waarde per fase (=waarde installatieautomaat) te berekenen.
Ik heb reeds geprobeerd om informatie in te winnen bij de fabrikant, echter wil deze mij alleen doorverwijzen naar een installateur!
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Staat toch gewoon op hun website:
http://www.stoves.nl/default.asp?subject=pagina&keuze=Service&…
Onderste pdf voor inductiefornuizen.
Euh ik zie alleen een aansluitblok, jij bedoelt hiermee dat het fornuis op 400V werkt = lagere afzekerwaarde?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
normaliter werkt een inductieplaat met 2x 230v, wat tussen fase en nul staat. 14,5kw wordt een 25amp krachtaansluiting. een 16amp krachtgroep kan wel, MAAR dan kun je niet alle pitten en de oven tegelijk gebruiken op max vermogen. de meeste huizen hebben voor een krachtvoeding al een 3x 25amp hoofdaansluiting ( in nl ), dus is het krap aan hier als er meer verbruikers samen aanstaan met koken..