Ben met tuner van Sony bezig, deze gaat na een minuut of 10 van de stereo af en ook in mono komt er dan geen geluid meer uit.
Even weer uitzetten en dan doet deze het weer, verder staat de tuner er niet " naast "
Iemand een idee ?

@Alf: Ik weet van de oudere Sony tuners (de losse modellen uit de jaren 80) dat er
een aparte 3-pins stabilisator inzat voor de voeding van het tuner
gedeelte en deze ging wel eens los zitten in de soldeeraansluitingen omdat ie gloeiend heet werd.
Door het heet worden en afkoelen bij aan en uitzetten trokken de pennen nog wel eens los in de soldeeraansluitingen.
Deze stabilisator zat niet direct in de voeding maar ergens apart
meen ik mij te herinneren.
Als deze er zit is het een kwestie van doorsolderen of vervangen
en dan een koelplaatje te monteren.
Succes,
Mac.

Service manual is dankzij Wil Manshande beschikbaar op http://freeservicemanuals.info/servicemanuals/download/Sony/st-j300l.p…

Bij deze zit er geen aparte regulator voor het frontend, maar wel een transistor (Q504) die de voedingsspanning daarvoor schakelt. Zit inderdaad ergens "uit de buurt" van voeding en frontend, dus grote kans dat @McDuff's geheugen ook hier weer garant staat voor de gouden tip!

@Sonytech: Kreeg het schema niet gedownload gisterenavond vandaar dat ik moest terugvallen op een algemene klacht betreffende de oudere tuners. Deze tuner is kennelijk jonger dan ik dacht; wat gaat de tijd toch snel hè?
@Alf: Kwestie van meten rond Q504 zoals Sonytech opmerkte en ook
rondom deze transistor zit er nog een die de spanning voor het FM gedeelte schakelt.
Succes,
Mac.

Het was niet de transistor, er maakte ergens sluiting tussen print en behuizing.
Probleem lijkt op dit moment opgelost.

Bedankt voor het meedenken.

@Alf: Fijn dat ie het weer doet. Heb je nog ontdekt waar en wat die sluiting veroorzaakte?
Groeten,
Mac.

@Mac,
De condensator die aan de onderzijde van de print zit, koppelt diode D499 en weerstand R420. Deze geeft problemen als deze aan massa zit, condensator is 22nF en is verlopen naar 17.8 nF.

Ehh, da's toch heel wat anders dan dat er "iets sluiting maakt tussen print en behuizing"?

Dan denk ik eerder aan een verdwaalde tindruppel, een uitgelopen schroefje of 10 Eurocent die in de behuizing is terechtgekomen.

Het punt waar de condensator aan de diode gesoldeerd zit, op dat punt zit deze aan de behuizing geschroefd.

Gemeen foutje, muting circuit werd dus geactiveerd door massasluiting van een draad van dat c'tje (dat aan de onderkant gemonteerd zat) als het toestel opwarmde.
Kwestie van opzij buigen en dan moet het leed geleden zijn.
Bedankt dat je het even liet weten.
Groeten,
Mac.