Hey,
ik ben nieuw op dit forum maar wel redelijk bekend in elektro via autotechniek. Ik heb al een tijdje een Sony STR-6046 versterker staan die ik ooit over heb gekocht, prachtig apparaat met mooi geluid.
Nu heb ik hem afgelopen week toch maar weer eens aangesloten, sinds ik een andere slaapkamer heb gekregen stond hij er alleen voor de sier..
Toen ik hem uitprobeerde herinnerde ik me meteen waarom ik hem niet altijd gebruikte, hij kraakt af en toe behoorlijk. Ik kan niet goed vaststellen waar het aan ligt, maar ik heb een idee dat het minder word als hij even aan staat en op temperatuur is (zou dat nodig moeten zijn).
Toch is het vandaag ook weer anders, ik zet hem aan en helemaal geen gekraak, normaal moet ik een minuut of 15 wachten tot het voorbij is.
Ik heb alle knoppen geprobeerd maar dit maakt niks uit, alleen als ik de SPEAKER>remote knop in duw houd het op maar dan geeft hij ook geen geluid meer. Wanneer ik de balans knop naar links draai houd het ook op, maar dat is omdat er momenteel maar 1 speaker aangesloten is.
Als ik probeer of de tuner knop invloed heeft, ook al staat hij op AUX, dan lijkt het soms alsof hij daar op reageert maar volgens mij is dit gewoon toeval.
De aansluitingen achter op het apparaat lijken ook geen invloed te hebben, ik heb daar met een audio kabel (rode/witte tulpen) contact gemaakt maar dat heeft geen invloed. Hoogstens een brom erbij.
Weet iemand waar ik moet zoeken of wat het kan zijn? Ik vind het een prachtig apparaat en hij werkt prima. Ik gebruik hem voor muziek, wil de AUX kabel via een jack-splitter samen met mijn andere speakerset aansluiten. Er is ook een Sony platenspeler op aangesloten maar die gebruik ik niet, en de stekker daarvan zit niet in het stopcontact.
Het probleem klinkt een beetje zoals in dit topic, maar mijne heeft wel vanaf het moment dat je hem aan zet geluid en de volume knop lijkt geen invloed te hebben. Het gekraak word niet meer/minder of luider/zachter door de volumeknop.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69835/1/sony+str+versterker
Hier afbeeldingen van voor/achterkant:
http://forum.iwenzo.de/attachment_processor.php?mode=thumb_file&id…
http://img1.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/2747/2747552-stereo-receiver-sony…
Mvg.
Je kan bij dit apparaat de voor- en eindversterker scheiden dmv. de schakelaar "SEPARATE/NORMAL". Als je die op "SEPARATE" zet, dan heb je op de aansluiting "PRE AMP OUTPUT" een lijnsignaal ter beschikking dat je naar een externe eindversterker kan sturen.
Tegelijkertijd kan je op de aansluiting "POWER AMP INPUT" het signaal van een externe (volume-geregelde!) bron toevoeren om de eindversterker van de STR-6046 te controleren.
Op deze manier kan je erachter komen in welk deel van het apparaat het zit.
De service manual is hier te downloaden.
Sonytech,
thks die service manual had ik al gevonden.
Ik heb wat moeite je verhaal te begrijpen, begrijp ik het goed als volgt:
Met de schakelaar op separate kan ik op de PRE AMP OUTPUT aansluiting bijvoorbeeld mijn pc-speakerset aansluiten. (Wooferbox met 2 speakers).
Dan kan ik op de POWER AMP IMPUT aansluiting bijvoorbeeld mijn laptop aansluiten.
Het aansluiten via tulp/aux kabel tussen speakerset>STR-6046>laptop.
Je zegt dat ik dan er achter kan komen in welk deel het zit, welke delen bedoel je daar mee?