Ik ben bezig aan een reparatie van een platenspeler van philips D5420.
De klacht: soms komt er heel weinig geluid uit. Na een goede tik tegen de behuizing is dit weer in orde.
Slecht contact dacht ik. Maar ik vind het slecht contact niet.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
- Potentiometers op goed weerstandsverloop gecontroleerd.
- De contactweerstand van de schakelaars nagemeten.
- De schakelaars van de hoofdtelefoonconnector nagemeten (de klacht doet zich ook voor op de hoofdtelefoon.)
- De kabel van het element naar de printplaat gecontroleerd op slechte contacten.
- De elco's nagemeten.
- Print gecontroleerd op slechte soldeerverbindingen.
Alles was in orde. Voor de zekerheid heb ik de potentiometers/schakelaars eens behandeld met tunerspray.
De versterker van de platenspeler is 2x een tda1905
http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/TDA1905.pdf
Iemand nog een idee waar het aan kan liggen? 
Enkele foto's:
Er is wel nog een instelpotentiometer die ik nog niet goed nagemeten heb, maar het zou mij verwonderen als het daar aan ligt. (Maar nu ik het hier zo schrijf ga ik deze toch vlug maar eens nameten
)
Zou het misschien aan 1 van de elco's kunnen liggen die soms wat moeilijk doet?
Ja, de klacht komt op beide kanalen voor. Gelijktijdig, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. De instelpotentiometer kan het ook niet zijn.
Er komt dus wel geluid door, maar gewoon heeeeel zwak.
[Bericht gewijzigd door charel000 op (17%)]
Als je met een tik/klap op de behuizing weer leven in het apparaat krijgt duidt dat meestal toch op een printbreukje, draadbreukje, slechte soldering.
Potmeters los in de soldeer?
Laat het eens spelen met de versterker er naast en klop dan eens voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op de print.
Als er uitval is na een zachte klopje zit je in de buurt van het probleem.
Als het beide kanalen tegelijk betreft zal het misschien de voeding zijn of een schakelaar die misschien de boel afschakelt na het einde v/d/ plaat of zo.
De voeding, die ga ik eens nakijken, misschien toch voor de veiligheid die voedingselco's vervangen.
De schakelaar zorgt dat de motor stilvalt, dit is het geval niet.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Een slechte soldering is vaak slecht zichtbaar.
Een goede remedie is de print even door solderen.
Begin met de voedings print de voedings elco vervangen heeft in dit geval weinig zin denk ik.
En plaats eens een paar scherpe foto's van de onderkant van de printen.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (16%)]
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Ik zou als eerste eens de potmeters en alle andere componenten die mechanisch aan de behuizing vast zitten doorsolderen. Dus gewoon bout er tegenaan en opnieuw het tin laten vloeien.
Door mechanische stress kunnen de componenten wel eens gaan scheuren. Het tin bultje komt dan een beetje los van de print en maakt zo geen contact meer. Heb het vaak genoeg gezien.
ok, dus beide kanalen.
Dat kun je veel dingen uitsluiten zoals de ICs en de elco's per kanaal. eigenlijk alles wat niet beide kanalen gebruiken.
Elco's vervangen is altijd goed bij deze oude spullen, maar niet de oplossing.
Voeding kan een oorzaak zijn, klinkt het geluid wel goed als het zwak is, geen gekraak?
Geen gekraak of slecht geluid. Ik ga alle soldeerverbindingen opnieuw verwarmen, de print is toch niet zo groot. De voeding ga ik ook eens goed bekijken.
edit:
Overal met de soldeerbout overgegaan. Eens met de schroevendraaier zachte klopjes gegeven op de printplaat. Heeft allemaal niets uitgemaakt. De voeding is mooi 25V en de IC krijgen die ook.
[Bericht gewijzigd door charel000 op (40%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het probleem zich voordoet eens proberen of duwen op de potmeterknoppen helpt of de drukknoppen. vaker zijn die toch niet helemaal fris meer. als dit probleem komt, gaat de draaitafel dan ook langzamer lopen ?
juist nog iets belangrijk getest. De platendraaier heeft ook een aux in. Juist eens een sinus op aangesloten en die komt er perfect door. Het enige wat het signaal van de plaat en de aux van elkaar scheiden is de schakelaar (input selector). Dus het probleem lijkt mij te komen van de kabel naar de naald of de naald zelf.
edit:
OPGELOST: contactveertjes van de naald gaven niet altijd een goede verbinding met de arm. De veertjes een beetje omhoog getrokken en alles werkt weer goed
Het zal wel maar een tijdelijke oplossing zijn vrees ik. Vroeg of laat zal de naald in zijn geheel vervangen moeten worden.
[Bericht gewijzigd door charel000 op (31%)]