Hallo,Techneuten.

Bij deze bandrecorder Akai GX-630D gaat aan. capstan motor draait,maar als je op play,rew of ff knoppen drukt gaan de spoelmotoren niet aan, ook de trek magneten voor de aandrukrolen en de trekmagneet voor de remmen worden niet aangestuurd.

De band zit in het toestel,en het tape zit om de afslag hevel.
Maar als je de trek magneet van de remmen indrukt dan gaat wel de 2 spoel motoren draaien.

Oorzaak.?

Groeten,

bandje 66.

Er ontbreekt een voedingsspanning, misschien. Zekeringen al gecontroleerd? Er kan een oorzaak zijn, maar dat hoeft opzich niet eens. Als er een defecte zekering is, gewoon even door dezelfde waarde vervangen en proberen.

Anders zoeken in de sturing van de trekmagneten, waaronder uiteindelijk ook de afslaghevel.

Hier staat een service manual.
GX-630
Altijd handig lijkt me.

De service manual heb ik al, ik heb gemeten en de 24 volt ontbreekt,
wel is er 5,5 volt want de lampjes branden in Vu meter,s de capstan motor loopt, ook op het controle board komt geen 24 volt.
De spoelen motoren draaien wel als je de rem solenoid relais met de hand in drukt.

Heb je wel de 39.8 V op de collector van TR1?

Met VR1 regel je de 24V.
Als je de spanning van 39.8V hebt dan zit het circuit rond TR1, TR2 en TR3.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op (54%)]

Heb je R1 (10 ohm 5W) al doorgemeten?

Komt het helemaal niet in, of houdt het systeem de solenoid niet vast. Als ik de juiste machine in gedachten heb, dan gaat de boel aan de gang met een hoge spanning en daarna neemt een lagere spanning de functie over. In mijn geval was de brugcel voor die lagere spanning defekt (onderbroken) en handmatig werkte het wel tot je hem los liet.

Groetjes Hans.

De solenoid komt niet in, maar zit niet vast,er komt geen spanning op
De 24 volt was weg na een meting, en vond tr 1 2sD 361 helemaal gebarsten, ook de pootjes waren zwart.de tranistor was onderbroken ook was TR 4 stuk de 2SC 711 op de relais print alle pootjes meten door.
ECB sluiting.

Bandje 66.

Nou makkelijk dus, defecte torren vervangen en vergeet
de brug diode's NIET die er voor zit.
Ben je dezelfde persoon als op TAPEDECK FORUM?met dezelfde vraag?

De bandrecorder werkt weer de solenoid relais trekken weer aan de 24V is weer terug de brug diodes waren oke.

Play werkt weer en spoelt goed, neemt ook op.
Alleen de keuze voor de 2 snelheden werkt bijna niet.

De regeling van de 2 snelheden werkt weer, er was op de servo print tussen de pootjes van 1 transistor een spatje of tin bobbeltje, dit gaf kortsluiting tussen,e c het weggehaalt, en de servo print geheel door gesoldeerd.
Nu werkt de keuze schakelaar voor de snelheden 9,5 cm en 19cm weer goed.
Nu werkt play goed mooi geluid maar als je op rec zet geen opnamen.

als je de monitor schakelaar op source zet geen geluid de Vu meter,s slaan niet uit.
De monitor schakelaar is gereingt, oorzaak.?

R39 150Ω 2Watt Spanning op pen 18 van je REC amp.?

Op pen 18 staat 24v R39 150 ohm is oke, en heb verder gemeten.
bij Tr 2 op de rec amp print MY-5016 op pin C 24,5 volt moet 9,2v zijn, de 24v komt van R7 18k, de weerstand is goed,ook op Tr 1 pin c staat 8,53 volt van weerstand R2 330k en moet zijn 3,8 volt.
Dit is ook bij de andere kant r waar ook Tr 2b zit ook 24,5 volt op pin c. de transistor, en alle elco,s zijn ver vangen op de Rec amp print.

bandje 66.

TR1 en TR2 is je MIC pre-amp. Hoe zit het met de spanning op TR3 en TR4?

Tr 3 is gemeten en geeft op de collector 8,53 v en op Tr4 op de collector staat 24,5 v is te veel moet zijn zoals in het schema kruispunt tr4 pin C 12,8v elco c17 10uf/16v R20 2,7k en C14 22p/500v

De playback versterker is bijna gelijk aan de rec. versterker. Meet daar eens het zelfde als in de rec. versterker

Probleem opgelost, opname werkt weer op Tr 3 staat 9,02 volt.
De transistor waren vervangen met 2sc 1312 er waren 2 die stuk waren,sluiting e en c pinnen.
Deze transistor's vervangen voor 2SC 2240 GL low noise en source geeft weer geluid en de Vu meters slaan uit.

Nog allemaal bedankt voor het mee denken.

Allen als de bandrecorder ca 15 minuten a 25 minuten heeft gespeeld,dan is de rem trek solenoid zeer heet niet aan te pakken zo heet en het spoelblok stinkt, en geeft een enge brand lucht af.

Groeten,
bandje 66

Check de diodes D1 t/m D5 eens.

EDIT>

Je kan de NPN transistoren in de rec en playback versterker vervangen door BC550 en de PNP's door BC559. Als er nog eens wat mis is.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op (70%)]

Hallo ik heb ook een vraag over Akai GX-630 D en ik heb (denk ik) niet het zelfde probleem maar zo ik heb opgezocht heet het probleem van me dat de Main Motor SCM2-24 KJ het niet meer doet.
Dat wil zeggen hij doet de ene keer wel iets en dan na korte tijd is het einde gebed en doet hij niets meer.
Zou iemand weten waar ik moet gaan zoeken om deze fout weer goed te krijgen.

O ja een vraagje ook nog hoe kan ik via hier deze vraag zelf opstarten als een forum vraag.

Bedankt alvast voor de genomen moeite.

Groet Tom

klinkt meer als een rotte schakelaar die de motor inschakelt. je hebt wel de 24v al nagemeten? deze motor loopt daar ook op aan het typenummer te zien..

Bedankt Testman, ik zal er eens na kijken. Dat is toch de schakelaar waar je alles mee aanzet? Het moet toch zo zijn als ik die schakelaar aanzet gaat ook dat capstan asje draaien. Is toch niet zo dat er ergens anders een schakelaar zit toch.

Fijn voor je snelle reactie ik ga morgen er maar even weer mee bezig.

Groet Tom

als er lampjes onder de meters zitten die wel branden als de motor niet draait is de netschakelaar niet de oorzaak..

In DIT schema staan veel meer schakelaars en relais om 1 en ander te laten draaien etc.
Probeer eens wat spanningen te meten en die hier te melden, dan komen we er wel uit.

Hallo Amateur19.
Bedankt voor je reactie.
En die beschrijving had ik al, jammer beetje onduidelijk maar toch wel te lezen.
Nu je vraag mij om spanningen eens te meten en dat hier te melden.
Eerlijk gezegd ben ik verder een leek, ik heb wel iets of wat idee van een of ander en vaak kijk ik eerst zelf of ik iets kan maken.
En dat lukt me vaak wel, laats een platenspeler die niet meer deed en toch weer voorelkaar gekregen.
Maar dan is het vaak mechanisch.
Van meten heb ik geen verstand dus, heb wel een universeel meter liggen ook hier weer hoe werkt dat. Vaak gebruik ik die enkel om dingen door te meten op heb ik ergens een breuk.

Ik zal wel iemand in de armen moeten nemen denk ik, zo kom ik er toch niet uit vind ik wel jammer.

Groet Tom

In de buurt van Haarlem? Kom langs en neem dat ding mee.

Mail gegevens staan in m'n profiel.