Ik heb een garagepoort opener die ik in plaats van op netspanning wil voeden met 1 of meerdere 12v accu's. Ik zoek een snelle goedkope oplossing, en die combinatie komt natuurlijk niet zo vaak voor :) Ik dacht slim te zijn en een goedkoop 12v->220v omvormertje te kopen bij de action/aldi/kijkshop en daarmee de boel te voeden. Maar ik kwam er achter dat je voor apparatuur die een motor bevat een pure sinus omvormer moet hebben, en die kosten meer dan 150 euro...
De opstelling heb ik slechts 2 avonden nodig dus dan vindt ik 150 euro wat duur. Heeft iemand nog een goedkopere oplossing? Extra info: er zit een transformator in de opener die 220v omzet naar 24v wissel. Alvast bedankt!

WilToyo

Maak me niet gek, ik ben al gek.

misschien dat je ergens een ups vandaan kunt trekken. Dat zal waarschijnlijk wel werken. Ik heb dat weleens met een deur gemaakt als noodbediening.

Die 24Vac is voor sturingen, veiligheden etc. En vanuit die 24Vac word ook de spanning gemaakt voor de logica.

edit: is een haspel geen oplossing? of heb je helemaal nergens stroom in de buurt.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op zaterdag 4 mei 2013 01:10:57 (14%)]

voor 2 x ?

Huur ff een aggregaat bij boels ofzo kost je een 75 euro voor een week

http://www.skippy-rent.nl/machine-verhuur/generator-aggregaat-en-verli…

nog minder euri per dag

http://www.lemerij.nl/producten/aggregaten/aggregaten-230v-benzine/agg…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 4 mei 2013 09:07:36 (20%)]

Damic

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hang je batterijen (in serie) direct aan de garage opener, achter de trafo natuurlijk.

Je hebt gelijk als je zegt dat je een electromotor (of inductieve lasten algemeen) beter kunt voeden met een sinusvormige spanning.
Maar vertel eens wat er misging met het voeden van het systeem met die goedkope omvormer?
Deed de motor helemaal niets (schakelde de omvormer steeds uit?). Of gebeurde er iets anders?

Wat is het vermogen van die electromotor? Wat is het voor motor?

Ik denk dat jouw motor niet wilde werken om andere redenen dan het niet voeden met een sinusvormige wisselspanning. Vaak lukt het namlijk wel als de omvormer maar groot genoeg is. De motor zal echter minder kracht hebben en warmer worden. Als de motor maar heel kort hoeft te draaien is dat laatste niet erg. En als minder kracht zich uit in het alleen langzamer draaien valt ook daar mischien mee te leven.

Anders moet je zoals boven gezegd op marktplaats naar een oude ups zoeken. Staan vaak op marktplaats voor een paar tientjes met alleen een kapotte accu. Als je een exemplaar van het merk apc hebt vaak iets van 900 watt met een piek van 1300 watt zitten daar twee accu's van 12 volt in. De ups werkt op 24 volt. Ups-en met een groter vermogen werken vaak op 48 of 96 volt. Daar zitten ook meer accu's in.

Let wel op! Een ups is niet gemaakt is om langere tijd te draaien en evemin om inductieve lasten te voeden. De werktijd is voldoende om bij stroomuitval de computer de kans te geven om alle data weg te schrijven en zichzelf en de ups normaal uit te schakelen. Normaal duurt dit niet langer dan een paar minuten. De koeling van de ups is ook hierop afgepast.

WilToyo

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 4 mei 2013 09:05:29 schreef Damic:
Hang je batterijen (in serie) direct aan de garage opener, achter de trafo natuurlijk.

Dat zal niet gaan, de motor is waarschijnlijjk een 230V motor.

Veel vermogen heb je niet nodig, zal niet meer zijn dan 500W. Dan kun je met een kleine aggregaat af. Die tweede aggregaat die Peter112 voorsteld is perfect geschikt.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op zaterdag 4 mei 2013 11:20:59 (15%)]

Bedankt voor het meedenken! Ik gebruik de opener in een hal (tijdens een voorstelling), maar er mag geen kabel naartoe lopen. Een aggregaat of haspel zijn geen opties... De motor en het bijbehorende circuit werken idd op wisselstroom dus 2 accu's in serie is ook geen optie. Dus blijft jullie tip over een eventuele ups over, een goed advies, de motor draait slechts 2 keer 1 minuut per avond dus dat zal met die ups wel goed gaan. Een vriend van me heeft er 1 dus die ga ik zometeen testen. Merci!!

Damic

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Haja juist, vergeten dat dat ding 230V nodig heeft :| eventueel hang 2 zware accu's aan je ups in de plaats van die 2 klein prutsdingetjes dat er in zitten :)