Lode Robert
Lode Robert
beste,
ik ben op zoek naar een methode om 1 enkel audiosignaal te verdubbel naar 2 kanalen die exact hetzelfde uitgangssignaal geven als de ene binnenkrijgt.
deze 2 signalen zouden elk in een apart mengpaneel moeten gaan (verschillende zalen met zeeeeer simpele mengpanelen)
kan ik de kabel gewoon verdubbelen, dus van 1 ingang rechtstreeks naar 2 uitgangen?
of moet ik best hiertussen een schakeling steken met een IC
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt inderdaad van 1 uitgang naar 2 ingangen gaan. De mate van verzwakking is afhankelijk van het uitgangssignaal en de ingangsimpedantie van de mengpanelen.
Lode Robert
Lode Robert
dus is het mogelijk om dit zonder ic's en andere componenten uit te voeren?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
Dit kan zo goed als zeker zonder problemen. Jaren geleden werkte ik af en toe samen met wat toen nog de NOS heette. Zij maakten opnamen van onze livevoorstellingen, en tapten dan gewoon het geluid voor de mixer af. Nou gebruikten we wel iets anders dan zeeeer simpele mengpanelen, maar in principe moet het gewoon zo kunnen.
Direct splitten van line signalen kan gewoon; omdat uitgangsimpedanties gewoonlijk laag zijn en ingangsimpedanties hoog maakt het voor het level als spanning vrijwel niets uit.
Maar wees wel bedacht op gewone aansluitproblemen zoals gnd loops als je asymetrisch te werk gaat, zeker als de verbinding zich uitstrekt over meerdere zalen en groepen enzo.
Bij splitten van microfoons (b.v. voor FOH- en monitor mixers bij een optreden) past men gewoonlijk wel transformatoren toe, maar voor line levels wordt dat erg duur en is het ook niet nodig.
"Iets met een IC" kan, maar vereist best wat specifieke kennis, introduceert in simpele uitvoering altijd wat ruis het lost niet automatisch eventuele verbindingsproblemen op.
Het is dan overigens goedkoper een Chinees doosje (Behringer MX882 oid) te kopen. Het leeft vooral mechanisch niet lang, maar het ontwerp is in orde.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Wanneer je direct gaat splitten (dus voor de tafels), en bij de "buurman" de kabel even uit de tafel gaat, zal het signaal bij jou ineens een fractie harder binnenkomen. Verder zal het zoals eerder gezegd wel loslopen, als je maar behoedzaam bent voor aardlussen.